Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trots att vi mår så bra är det tydligen 80 procent av oss som söker läkarhjälp för klimakterierelaterde besvär. (http://www.netdoktor.se/klimakterie...bor-inte-vara-radda-for-ostrogenbehandlinged/) Agnes Wolds inställning är att vi ska strunta i klimakteriet så hon skulle antagligen tycka att vi var sjåpiga och sökte vård i onödan.

(Den rättshaveristiska tidpunkten för det här inlägget betyder bara att jag har min vanliga sömnlösa period mitt i natten)
Ja, lite låter det ju som att hon säger att klimakteriet inte är en sjukdom. Jfr när läkare säger att graviditet inte är en sjukdom till kvinnor som spyr hela tiden, gråter hela tiden och inte kan gå pga foglossning.

Men nog är det ÄNDÅ lite spännande om 45-60 - eller så - är en (statistisk) lyckofas i livet med tanke på hur man ofta pratar om åldersfasen?

Jag fick helt klart en humörtopp när min son flyttade ut, tex. Och den så kallade "osynligheten" är jag enbart lättad över.
 
Ja, lite låter det ju som att hon säger att klimakteriet inte är en sjukdom. Jfr när läkare säger att graviditet inte är en sjukdom till kvinnor som spyr hela tiden, gråter hela tiden och inte kan gå pga foglossning.

Men nog är det ÄNDÅ lite spännande om 45-60 - eller så - är en (statistisk) lyckofas i livet med tanke på hur man ofta pratar om åldersfasen?

Jag fick helt klart en humörtopp när min son flyttade ut, tex. Och den så kallade "osynligheten" är jag enbart lättad över.
När jag inte kunde sova :banghead: i natt så kollade jag lite vad hon faktiskt säger. Jag har ju inte hört hennes radioprogram men vad jag hittat är att hon a) tycker att beskrivningarna av klimakterieproblem är överdrivna, b) säger att det som är en myt, och som den stora kvinnoundersökningen motsäger, är att kvinnor skulle bli deprimerade av klimakteriet. Jag hittar alltså inte att "hela grejen med övergångsbesvär snarast är en misogyn myt", vilket var det som blåste en säkring på mig igår. (Säkringarna sitter löst under den här lyckliga perioden i mitt liv). Myten handlar om depression, inte om klimakteriebesvär i allmänhet - enligt vad jag hittat utan att ha hört hennes vinterpratarprogram.

Det verkar som att grunden till a) där är att hon inte tycker att man ska ta östrogen under klimakteriet och det förstår jag, jag gör det inte själv (mer än lokalt i underlivet). Det är därför hon tycker att man ska leva med problemen istället. Men hon tappar lite i trovärdighet för mig när hon säger t ex att vallningar inte är ett problem, det är bara att ta på sig lättare kläder. Nu har jag inte vallningar men av de som har dem har jag förstått det spelar ingen roll om man är naken eller har helly hansen-stället på, det vallar lika häftigt ändå.

Tja ... någon som ätit något gott? :)
 
När jag inte kunde sova :banghead: i natt så kollade jag lite vad hon faktiskt säger. Jag har ju inte hört hennes radioprogram men vad jag hittat är att hon a) tycker att beskrivningarna av klimakterieproblem är överdrivna, b) säger att det som är en myt, och som den stora kvinnoundersökningen motsäger, är att kvinnor skulle bli deprimerade av klimakteriet. Jag hittar alltså inte att "hela grejen med övergångsbesvär snarast är en misogyn myt", vilket var det som blåste en säkring på mig igår. (Säkringarna sitter löst under den här lyckliga perioden i mitt liv). Myten handlar om depression, inte om klimakteriebesvär i allmänhet - enligt vad jag hittat utan att ha hört hennes vinterpratarprogram.

Det verkar som att grunden till a) där är att hon inte tycker att man ska ta östrogen under klimakteriet och det förstår jag, jag gör det inte själv (mer än lokalt i underlivet). Det är därför hon tycker att man ska leva med problemen istället. Men hon tappar lite i trovärdighet för mig när hon säger t ex att vallningar inte är ett problem, det är bara att ta på sig lättare kläder. Nu har jag inte vallningar men av de som har dem har jag förstått det spelar ingen roll om man är naken eller har helly hansen-stället på, det vallar lika häftigt ändå.

Tja ... någon som ätit något gott? :)
Det med den misogyna myten var MÖJLIGEN min tolkning av vad jag hörde i radio. Och jag kastar mig ju glatt över alla misogyna myter jag ser.

Själv har jag fått för mig att östrogen är toppen och minskar risken för demens och benskörhet, vilket är effekter jag gärna uppnår med tanke på yrke och hobby.

Jag ska laga nässellasagne idag. Funderar på att fira Folknykterhetens dag med en flaska rött så jag kommer i ledighetsstämning. Just nu har jag puls som en lärare i tentarättningstider, ungefär.
 
Det med den misogyna myten var MÖJLIGEN min tolkning av vad jag hörde i radio. Och jag kastar mig ju glatt över alla misogyna myter jag ser.

Ja, det är ju det jag vet. Och då kände jag lite att snälla hejda dig, din alternativa tolkning kanske inte alltid har förankring i verkligheten, även om det är trevligt att blottlägga myter. (Alla misogyna myter du tror dig se borde väl vara det korrekta där ;))

Östrogen skulle jag gärna ta, om det inte var för den ökade risken för bröstcancer. :meh:
 
Senast ändrad:
Ja, det är ju det jag vet. Och då kände jag lite att snälla hejda dig, din alternativa tolkning kanske inte alltid har förankring i verkligheten, även om det är trevligt att blottlägga myter. (Alla misogyna myter du tror dig se borde väl vara det korrekta där ;))

Östrogen skulle jag gärna ta, om det inte var för den ökade risken för bröstcancer. :meh:
Men förutom att en del kvinnor mår pest i kroppen, så är det min övertygelse att bekymren om "osynlighet" med mera med fördel låter sig tolkas i termer av just misogyni. Det gäller även en del av mensstruationsbekymren, tex, såsom skam. Där är ju dessutom sjukvården undermålig när det gäller snärtor mm.

Och det var helt klart snarare pratet kring klimakteriet jag tänkte på som myten. Inte de faktiska kroppsliga besvären.
 
Min onsdagskväll spenderades hos en väninna, jag fick en mojito i näven när jag kom innanför dörren och sen beställde vi hemkörning av pizza från Dominos. Jag har sådana barndomsminnen från Dominos, vi bodde i North Carolina när jag var liten och där var kedjan dominerande. Men de hade inga restauranger, det var alltid "hål i väggen"-ställen med enbart take away och utkörning. De bankade på dörren och ropade "Pizza delivery!" när de kom med pizzan. Vi åt alltid familjepizza half/half, margerita på ena halvan till oss tre systrar och andra halvan var med vuxengrejer typ oliver och svamp och grön paprika till föräldrarna ;)

Pizzan igår var inte som fyraåriga VLMF minns den men mycket god iaf! Vi delade på 1,5 flaskor rött också, halleluja för låtsasfredag mitt i veckan :D
 
Min onsdagskväll spenderades hos en väninna, jag fick en mojito i näven när jag kom innanför dörren och sen beställde vi hemkörning av pizza från Dominos. Jag har sådana barndomsminnen från Dominos, vi bodde i North Carolina när jag var liten och där var kedjan dominerande. Men de hade inga restauranger, det var alltid "hål i väggen"-ställen med enbart take away och utkörning. De bankade på dörren och ropade "Pizza delivery!" när de kom med pizzan. Vi åt alltid familjepizza half/half, margerita på ena halvan till oss tre systrar och andra halvan var med vuxengrejer typ oliver och svamp och grön paprika till föräldrarna ;)

Pizzan igår var inte som fyraåriga VLMF minns den men mycket god iaf! Vi delade på 1,5 flaskor rött också, halleluja för låtsasfredag mitt i veckan :D
Vuxna äter så konstiga saker. O_o
 
Middag på LOKAL, ett veganskt ställe med naturviner. Jag åt pulled jackfruit i berberibröd med massa tillbehör och drack ett rött franskt biodynamiskt-nånting vin. Bra tisdag :up:
Hur tusan kan man sätta i sig något som är biodynamiskt? Hade de grävt ner en död sill i västra hörnet av druvodlingen under nymåne?
 
Om jag säger nässellasagne, vad säger ni då? Vad ska det tex vara i den mer än nässlor? Jag funderar på, förutom lasagneplattor, nässlor, ost och hasselnötter. Men vad mer? Bechamel? Mer? Lax? Då blir det hasselnötter och lax, hur funkar det?

Alltså jag skulle ha satsat på ost typ gorgonzola med lite stuns och så lättförvälld broccoli.
(det kaaan ha en smula att göra med att jag antagligen skulle kunna leva resten av mitt liv på pasta, grönmögelost, broccoli och rödvin)

p.s Vallningar är tyvärr ingen myt, de är jävligt jobbiga men de utesluter inte lycklighet.
 
Hur tusan kan man sätta i sig något som är biodynamiskt? Hade de grävt ner en död sill i västra hörnet av druvodlingen under nymåne?

Det var givetvis inte biodynamiskt vin ;) finns det ens?
Den meningen med "biodynamiskt-nånting-natur-vin" var 100% ironisk och skulle visa på att det var så himla speciellt med osvavlade, osockrade naturviner från en liten gård utanför en liten by i Frankrike där en gumma typ trampar vinet själv och enbart producerar två flaskor om året som just den här veganska restaurangen väljer att importera. Ser nu att det kanske var otydligt uttryckt.
 
Det var givetvis inte biodynamiskt vin ;) finns det ens?
Den meningen med "biodynamiskt-nånting-natur-vin" var 100% ironisk och skulle visa på att det var så himla speciellt med osvavlade, osockrade naturviner från en liten gård utanför en liten by i Frankrike där en gumma typ trampar vinet själv och enbart producerar två flaskor om året som just den här veganska restaurangen väljer att importera. Ser nu att det kanske var otydligt uttryckt.

Du vet väl att vi är lite allergiska mot biodynamiskt här eller hur? ;) :p :rofl:
 
Det var givetvis inte biodynamiskt vin ;) finns det ens?
Den meningen med "biodynamiskt-nånting-natur-vin" var 100% ironisk och skulle visa på att det var så himla speciellt med osvavlade, osockrade naturviner från en liten gård utanför en liten by i Frankrike där en gumma typ trampar vinet själv och enbart producerar två flaskor om året som just den här veganska restaurangen väljer att importera. Ser nu att det kanske var otydligt uttryckt.

Gissar att det var surt och dyrt:D
 
Jag har inte riktigt hunnit skriva så mycket här på senaste - jag har nämligen varit lite för upptagen med att äta... Har haft besök av en styck storebror som är ungefär lika mat-tokig som jag, så vi har mest fokuserat på att hinna ta igen oss och bli hungriga igen lagom till nästa mål.

Mycket god mat blev det i alla fall, där höjdpunkten helt klart var söndagens besök på min favoritrestaurang. Jag tror att jag skrev ett lyriskt inlägg efter förra gången jag var där, och det var inte sämre denna gången. Jag åt kaninpatén med laphroaig-potatissallad och katrinplommon till förrätt, och lammfilén med ptitim, granatäpple, tahiniyoghurt och ros-harissa till huvudrätt. Till efterrätt delade jag och bror på en variant på Pastéis de Nata, som de här gjorde med tonkabönor och serverade med rabarber samt ginger beer-glass.

Övriga dagar åt vi också mycket gott, men inte intressant nog för att räkna upp allt här i efterhand :p

Ikväll ska jag på bröllopsfest och jag har inte helt koll på hur det står till med matläget där (de har lite annorlunda tänk vad gäller bröllop här). Hatar när jag inte vet om jag kommer bli utfodrad eller ej! :arghh: Så jag tänkte ta en falafel på vägen, för säkerhets skull liksom. :sneaky: Bra om jag låter bli att spilla på min ljusblå klänning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
105 108
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 715
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp