Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som ett mycket trevligt kalas @jarakamandan Älskar när gästerna fixar allt :D



Allså VART plockar du din ramslök egentligen?! På ett ungefär alltså om du inte vill dela med dig av exakta koordinater ;) :D
I mitt grönsaksland i ett hörn som jag ideligen fyller på med sand. Sanden äter sig ner i leran och ramslöken panikblommar.

Jag har ren lera naturligt, och fyller i övrigt på med hästskit kontinuerligt.
 
Ramslöken här drog sin sista suck för ungefär två-tre veckor sedan, @Miran

Bra idé, @VLMF , det vill jag också göra! Du kan väl testa och rapportera? Jag lade mina ramslöksknoppar i vitvinsvinäger, salt, citronzest och en gnutta honung och efter ett par dagar hällde jag på lite olivolja.
 
Ikväll har jag varit på middag hos min förälder och fått grillat lamm med ratatouille, jäkligt fin potatisgratäng och en bladspenatsallad med hög syra och mycket rödlök. Rött till maten, kaffe till efterrätten som var tarte tatin på rabarber med lättvispad grädde. Som ett litet socialt experiment testade jag att inte vara först på fötter när saker skulle dukas av och på för att se om mitt syskon(vars kön ni ju kan klura på...) skulle komma på fötter och hjälpa till och hör och häpna, så skedde!
 
Ikväll har jag varit på middag hos min förälder och fått grillat lamm med ratatouille, jäkligt fin potatisgratäng och en bladspenatsallad med hög syra och mycket rödlök. Rött till maten, kaffe till efterrätten som var tarte tatin på rabarber med lättvispad grädde. Som ett litet socialt experiment testade jag att inte vara först på fötter när saker skulle dukas av och på för att se om mitt syskon(vars kön ni ju kan klura på...) skulle komma på fötter och hjälpa till och hör och häpna, så skedde!
För mig faller det sig helt naturligt att sitta kvar, medan min PARTNER alltid flyger upp och är behjälplig. (Mitt syskon bor i Hongkong OCH har två filippinska hembiträden.)
 
Åh, här bara MÅSTE jag slänga in historien när jag var bjuden på mitt livs första förlagsmiddag.
Jag var VÄLDIGT fattig och ENORMT hedrad över att ha blivit bjuden. Min (extremt korkade ) plan var att inte äta på hela dagen för att i stället spara lite pengar för familjen samtidigt som jag skulle kunna njuta maximalt av gratismiddagen.

Det hela utspelade sig på restaurang Kometen i Göteborg. Till förrätt fick vi en usligt köttfärssoppa med bröd som jag minsann inte tänkte slösa magutrymme på. Så jag tog minimalt av soppan och väntade på huvudrätten. Och väntade. Och väntade . Och insåg sent omsider att den tråkiga köttfärssoppan var MIDDAGEN!!!:crazy::crazy::crazy: Inget mer bjöds. Kaffe med nån liten biskvi. Men inget som inte bara förvärrade min AVGRUNDSHUNGER ....:o

Till slut var jag tvungen att rusa ut, inhandla två korvar med mos i närmsta gatukök för att inte svimma av hunger.
Vilken mardröm! Vilket lurendrejeri!

Med facit i hand är jag väääldigt glad att jag klämde i mig den där falafeln i taxin mellan kontoret och festen, för kalaset utspelade sig på ett (förvisso oerhört vackert) slott mitt ute i högländerna och det enda som serverades var rikliga mängder champagne och sedan bröllopstårta samt baklava framåt 22. Det blev en alldeles fantastiskt ljuvlig sommarkväll!

Jag vet! Det var jättekonstigt! Och sedan var det jättegott! Och så fick jag slutligen lära mig hur det förbaskade namnet uttalas också, för servitören lät mig inte beställa förrän jag kunde uttala rätten klockrent :rofl:
 
Ikväll ska vi grilla! Den skotska sommaren varar vanligtvis i ungefär 2-3 dagar, så vi tänkte passa på medan den är här. Sambon la lammkotletter i marinad i morse och jag tänkte ikväll göra tillbehör i form av kikärtssallad med massor av vitlök och chili. Eventuellt även tzatziki, jag är så svag för det.
 
Jag vet! Det var jättekonstigt! Och sedan var det jättegott! Och så fick jag slutligen lära mig hur det förbaskade namnet uttalas också, för servitören lät mig inte beställa förrän jag kunde uttala rätten klockrent :rofl:

Hur uttalas det? Jag säger "laffråjj" men har ingen aning om det ens är nära korrekt :D
 
Vi har premiärätit i trädgården och passade på att grilla (tänker att den svenska sommaren på västkusten och den skotska sommaren har vissa likheter alltså så det gäller att passa på :D). Köttfärsspett kryddade med spiskummin, mynta, paprika och persilja. Ugnsrostad färskpotatis i en sallad med myntadressing, fetaost, sockerärtor, rädisor och blandade gröna blad. Som tillbehör en gurkyoghurt, typ som tzatziki men utan vitlök och med paprika som smaksättare.

Hade det inte varit för alla miljoner (nåja) myggor hade kvällen varit helt perfekt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 229
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
105 498
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 803
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 087
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp