Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.

Koltrast

Trådstartare
Då var det alltså dags för nästa avsnitt i följetongen om bukefalisternas mat.

Vad har du ätit idag? Vad puttrar på din spis? Hur ser dina middagsplaner ut?
 
Då var det alltså dags för nästa avsnitt i följetongen om bukefalisternas mat.

Vad har du ätit idag? Vad puttrar på din spis? Hur ser dina middagsplaner ut?

Och för att det inte ska se så erbarmligt tomt ut här får jag väl börja med att erkänna vad som händer i mitt kök...



...nämligen ingenting! Jag lever på iskaffe och vattenmelon för tillfället. Typ. Ibland någon sallad och häromdagen förbarmade sig en kompis över mig och bjöd på falafel.:d
 
Ungefär lika spännande här, efter en långpromenad i värmen kommer kvällsmaten att bestå av filmjölk och inget annat, möjligen toppat med några frysta hallon och blåbär.
 
Grapefruktjuice med Campari och kex med hadselnötsröra på till mig.
Lovade barnet ugnspannkaka efter att hon önskat det hett och innerligt, det resulterade i en blek mojäng som var som rågummi i konsistensen. Blev sågad vid fotknölarna.
 
Lovade barnet ugnspannkaka efter att hon önskat det hett och innerligt, det resulterade i en blek mojäng som var som rågummi i konsistensen. Blev sågad vid fotknölarna.

Jag fick för många år sedan ta BARNET i hand på att jag aldrig mer skulle laga ugnspannkaka. Jag kan inte.

@Sissa Jag fick gazpacho idag istället. Det blev åska och ösregn igår och passade bättre med lite stabilare mat. Eftersom jag inte vet vilket problem du har med din gazpacho, bad jag partner skriva ner hur han gjorde idag.

Mixa ihop
0,5 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 röda paprikor
0,5 gurka
3 tomater
3 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
salt efter smak
2 tsk grönsaksbuljongpulver
svartpeppar efter smak
chilipulver efter smak
2 tsk paprikapulver
salt
1-2 msk pressad citron
iskallt vatten till önskad soppkonsistens

Servera iskallt, gärna med några isbitar i. Vi äter bröd till. Man kan klippa över persilja om man vill.
 
Har blev det arhundradets basta hamburgare enligt Maken. Jag oste i lite av varje i kottfarsen, gorgonzola, mesquite, lok, vitlok, och en skvatt kantarell fond. Till det grillade jag gronsaker, squash, majs (farsk som jag skar av kolven) och lok och gjorde en rora av kantarellerna jag hade over fran igar, bacon, lok, vin, Philadelphia ost och mer gorgonzola.
Det blev riktigt gott.
 
Tack @Petruska! Gazpachon jag gjorde blev blek, mesig och supertrist. Jag hade varken chilipulver, buljong eller paprika i. Ska testa enligt din partners recept när det blir varmt ute igen. Här hade vi väderomslag idag med ett mycket oväntat regn- och åskväder som drog in sval luft. Väntar till en riktigt varm dag och ger gazpacho en chans till.
 
Tack @Petruska! Gazpachon jag gjorde blev blek, mesig och supertrist. Jag hade varken chilipulver, buljong eller paprika i. Ska testa enligt din partners recept när det blir varmt ute igen. Här hade vi väderomslag idag med ett mycket oväntat regn- och åskväder som drog in sval luft. Väntar till en riktigt varm dag och ger gazpacho en chans till.

Det är bara att krydda på!

Den vi åt idag var jättegod! Om man inte vill äta bröd till, tror jag att det kan funka med en klick creme fraiche i, om man gillar det. Man behöver något mer än soppan, som ju matmässigt sett inte är stort mer än mixad sallad spädd med vatten.

Man ska nog tänka på att grönsakerna här i landet inte riktigt når upp till de smaker som grönsakerna har i södra Europa, och därför använda kryddor tills man blir nöjd.
 
Igår: grillat; hamburgare på högrevsfärs, färska majskolvar, zucchini, hamburgerbröd, sallat, tomat, dressing, cole slaw. Burgare och majs glazades med färdig bbq-sås. Lyckat!

Ikväll: middag med samma vänner som igår. Ikväll blev det pastasallad med bland annat avokado, körsbärstomater och feta. varmrökt lax och räkor serverades bredvid. Färdig Rhode Island till. Nils Oscar folköl i glasen.
 
Igår fick jag som sagt helstekt (indirekt grillad, hette det visst) fläskytterfilé och potatissallad med kapris, saltgurka, paprika, soltorkade tomater och rödlök. Det var riktigt gott. Köttet var färdigmarinerat och smakade precis som de där grillskivorna och flintastekarna som farmor brukade servera, fast betydligt trevligare i konsistensen.

Ikväll, eller snarare i eftermiddags då jag skulle hoppa på en buss klockan sex och fick lämna föräldrahuset halv sex, blev det hemgjorda hamburgare med chili och en väldigt god mögelost - smakade gorgonzola men lite nötigare och krämigare, tydligen en blåmögel men det hade jag inte gissat av smaken. Inte för att jag kan SÅ mycket om ost men jag har jobbat en del i manuell delikatess.

Nu är jag hemma i stan för en ny arbetsvecka och i morgondagens lunchlåda ligger chili con carne med cannellini- och svarta slemproppar, och bulgur. I och med den sena ankomsten till civilisationen har jag inte en enda grönsak hemma att skapa tillbehör av. Dock har jag tärnat platta persikor (seriöst den godaste frukten jag någonsin smakat) till mellanmål som får uppfylla det där five-a-day-behovet. Ja, de är med till frukost också för den delen.
 
Det är bara att krydda på!

Den vi åt idag var jättegod! Om man inte vill äta bröd till, tror jag att det kan funka med en klick creme fraiche i, om man gillar det. Man behöver något mer än soppan, som ju matmässigt sett inte är stort mer än mixad sallad spädd med vatten.

Man ska nog tänka på att grönsakerna här i landet inte riktigt når upp till de smaker som grönsakerna har i södra Europa, och därför använda kryddor tills man blir nöjd.

Creme fraiche på gazpachon känns som att förstöra det man vill åt. Brukar du ha det, eller var det ett tips till mig som undviker bröd? Till tomatsoppa kan det passa med en topping av något mjölkbaserat, creme fraiche till exempel. Var i skillnaden ligger kan jag inte förklara. Det känns bara så.

Jag hade gazpachon som en sidorätt till annat småplock till min lunch. Några oliver, lite salami, en bit gruyère. Bröd eller krutonger är det "rätta" antar jag.
 
Jag tycker också att creme fraiche verkar förstöra fråschören, men det tycker jag nästa alltid att det gör, så jag är fel kvinna att döma i enstaka fall.

Det finns gammaldags recept där man river ner torrt bröd i soppan, men det lockar inte mig. :p

Sådant tillbehör som du nämner funkar ju perfekt!
 
Jag tycker också att creme fraiche verkar förstöra fråschören, men det tycker jag nästa alltid att det gör, så jag är fel kvinna att döma i enstaka fall.

Det finns gammaldags recept där man river ner torrt bröd i soppan, men det lockar inte mig. :p

Sådant tillbehör som du nämner funkar ju perfekt!


Jag fuskar gärna ihop min gazpacho, och köper ruskigt god tomatjuice som bas. Perfekt för mig som inte tål färska tomater. Hivar i salt, peppar och olivolja samt lite vitlök, paprika och chili. Tärnar ner alla grönsaker, och lägger sen upp på tallrik.
 
Då var det alltså dags för nästa avsnitt i följetongen om bukefalisternas mat.

Vad har du ätit idag? Vad puttrar på din spis? Hur ser dina middagsplaner ut?
Middagsplan i mitt huvud är just nu avocadosoppa med chili och linser, kanske funkar, kanske inte. Alternativt även tångcaviar då jag nog behöver använda den burken nu! :D
Kan man använda sojadryck som bas, eller är det bättre med vatten?
 
Nehej...avocadon var dålig så jag fick omprovisera :D
Blev en squashsoppa med linser och potatis (och en jäkla massa annat...:p ) förutom liiite för mycket chili blev det grymt, grymt gott! :D:d :up:

wpid-20140728_162517.jpg
 
Jag fuskar gärna ihop min gazpacho, och köper ruskigt god tomatjuice som bas. Perfekt för mig som inte tål färska tomater. Hivar i salt, peppar och olivolja samt lite vitlök, paprika och chili. Tärnar ner alla grönsaker, och lägger sen upp på tallrik.

Vilket märke på tomatjuice? Jag älskar tomatjuice (och grönsaksjuice i stort) och vill gärna veta vilken det är som är ruskigt god! :)

==

I måndags gjorde jag en jätteenkel men supergod broccoligratäng med skinka. Kokt broccoli, strödde över strimlad rökt skinka (jag köper "stuvbitar" till sådant här, kostar nästan ingenting), lök och vitlök. Vispade ihop ägg med en liten burk lätt-crème fraiche, lite mjölk och några matskedar turkisk yoghurt samt kryddor. Hällde över, lite ost på toppen och några stänk Tabasco. Ugn i kanske 40 minuter. Hey presto (hej prästost?).

Igår åt jag sushi på stan med en väninna, och en glasspinne till efterrätt som var jättegod (Dumle från Triumf Glass) - men pytteliten!
 
Man behöver något mer än soppan, som ju matmässigt sett inte är stort mer än mixad sallad spädd med vatten.

I spanien äter man inte gazpachon som solitär rätt, den är en av många rätter.
Äter man den inte som en av många småtugg ensamt eller till någon huvudrätt, kan den dyka upp till kaffet i form av en ajo blanco (malagueno) som är en vit gazpacho.

Det är bara här i sverige jag sett gazpachon i stora soppskålar.
 
Jag äter knappt nåt i värmen. Jo, jag äter min frukostgröt och mina knäcke med varmrökt lax på till frukost. Har cykel & parkhängt en hel del, jag och min vattenflaska och kanske ätit melon, men mat - näää. Till kvällen åker knäcket och bytta med varmrökt lax fram och något glas mjölk. Thats it.
 
I spanien äter man inte gazpachon som solitär rätt, den är en av många rätter.
Äter man den inte som en av många småtugg ensamt eller till någon huvudrätt, kan den dyka upp till kaffet i form av en ajo blanco (malagueno) som är en vit gazpacho.

Det är bara här i sverige jag sett gazpachon i stora soppskålar.

Ja, i avsaknad av kökspersonal, så är många måltider i mitt hem kulturellt felaktiga på just det sättet.

Lagar jag kinesiskt, lagar jag sällan lika många rätter som många kinesiska rätter tycks bestå av, detsamma gäller oftast när jag lagar mat från Mellanöstern. Jag lagar knappt ens trerätters menyer på det svensk-fransk-europeiska viset, av samma skäl. Livet utan personal i köket är ett lidande, helt enkelt. :p
 
Igår och idag lever jag på rester.

Eid al-Fitr i måndags, och det blir ju lätt mat över när man lagar till flera.

Basmatiris med dill och bondbönor, tabouleh, fattouch, baba ganouj, en tapenadeliknande röra, mhammara, lahmacun, och en av mina absoluta favoriträtter - lammgrytan ghormeh shabzi, svarta oliver, dadlar och lite av varje. Rött vin till, för särskilt fromma muslimer är vi ju inte. Granatäppletiramisu till dessert.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 438
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 794
Senast: Mirtai
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 739
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp