Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Det är väl dags att starta en ny tråd, den förra är ju över 2000 inlägg.

Jag fixade mat åt chefen igår (är vid fältkontoret i Jämtland):

Oxfilé med grönmögelost, rödvinssås (hemmagjord som jag hade med upp), ljumma grönsaker (sparris, rödlök och tomater) samt potatis. Riktigt gott rödvin till som vi båda tyckte var gott.
 
Idag testade jag det där med chiafrön till frukost. Riktigt bra faktiskt! Försöker komma på en bra vardagsfrukost som jag kan häva i mig snabbt innan jag åker, eller ta med och äta på jobbet. Det här var riktigt bra! Gjorde med havregryn och havremjölk och lite kokos, så det var inte så där grodyngligt som jag har sett att det kan va.

Hittade en påse svarta bönor med bäst före-datum 2012 i ett skåp igår. De ligger nu i blöt och ska kokas. Länge, uppenbarligen. Sen blir det mexicanska bönbiffar till middag!
 
Bortbjudna på middag idag. Däremot bakar jag bullar idag inför sambons 40-årsfirande nästa helg.
 
Vi har en oxfilé i kylen som har väntat på sin tur sedan i fredags. Den får nog sällskap av en potatisbakelse och en liten blandsallad.
 
Ätit en miserabel lunch jag inte tänker skriva mer om än så. Igår åt vi nudlar med grönsaker och gul curry på BARNETS önskemål, Ikväll blir det en ljummen sallad med massa fetaost och oliver, ugnsbakade tomater, surdegsbröd, god olivolja, sardeller, gurka och vad som kan finnas i kylen. En liten tzatziki ska någ gå att få ihop också. Har brottats med dvd-spelaren, jag hatar den. Jag har galna mängder bra tecknad film men får ingen bild, bara ljud. Morr.
 
Här blev det blandsallad med pocherat ägg och avokado till lunch. Middag blir ihop med en vän, vi har inte bestämt vad vi ska laga än men har några alternativ :)
 
Potatis, morot, broccoli, röd paprika och schalottenlök med citron och oregano, quornfilé med rapsolja och balsamvinäger, tillagat i ugnen.
I kväll blir det Garant Pizza Mozzarella Pesto, Estrella sourcream & onion chips och Cloetta centerrulle.
 
Kommer att bli enkelt pga dålig planering och akut hunger. Pasta och någon tomatsås med lax i. Laxen låg tillagad i frysen sedan en annan middag för ett tag sedan. Funderar på hur jag kan pigga upp det hela lite, utan nämnvärd framgång.
 
Kommer att bli enkelt pga dålig planering och akut hunger. Pasta och någon tomatsås med lax i. Laxen låg tillagad i frysen sedan en annan middag för ett tag sedan. Funderar på hur jag kan pigga upp det hela lite, utan nämnvärd framgång.

Saffran, fänkål, någon form av creme fraiche/aioli med vitlök till?
 
Idag åt jag surdegstoast med parmaskinka och mozzarella till brunch, sen har det bara blivit semlor till fika och middag. Totalt 2,5 semlor + en bulle, inte helt lyckat men så fick det bli!
 
Söndagsmiddagen är planerad att bli jordärtsskocks- och potatismos med chili (alltså gryta) och göttbullar. Ska bara få röven ur soffan och iväg till affären!
 
Mjölkfritt, det ser ut som en djungel. Är det något som är bättre eller sämre än något annat om man vill dricka, ha i mat och blanda ut kaffet?

F.ö byttes pp ut mot hämtpizza, sambo skulle vara snäll o handlade på vägen hem.
 
Här blev det älgfärsbullar från frysen, med lingon-chili-chutney, trattis-stuvning och rotsaker i ugn. Kastrullpopcorn till efterrätt och filmsöndag.
 
Mjölkfritt, det ser ut som en djungel. Är det något som är bättre eller sämre än något annat om man vill dricka, ha i mat och blanda ut kaffet?
I kaffe tycker jag att havremjölk blir bäst. Sojamjölk har en tendens att skära sig när man häller det i kaffe (det har något med temperatur och syra att göra). I mat använder jag generellt vegetabilisk (havre) matlagningsgrädde, lite mindre grädde och en del vatten om det ska vara tunnare. Fast soja- eller havremjölk går bra det med.

Tänk på att många är sötade så kolla innehållsförteckningen. Sötad sojamjölk kan vara gott i glaset men såklart mindre smarrigt i mat. Hasselnöts- och mandelmjölk är väldigt gott, särskilt i kaffe, men dyrt och ofta sötad. Rismjölk är inte gott överhuvud taget.

Jag tycker att du ska prova dig fram lite. Havremjölk (osötad!) fungerar jättebra som substitut rätt över men du kanske tycker att det finns något annat som är godare just i kaffet eller smoothien. Jag kör t ex chokladhavredryck i kaffet ibland. :angel:
 
Idag försedde min fina moster mig med skjuts hem från Falun och skinkgifflar :d plus specialöl :d. Har inte varit en bra weekend kan vi lugnt säga.
 
Idag har jag för ovanlighetens skull ätit lagad mat två gånger.

Föräldrarna bjöd på indisk kycklinggryta med blomkål i och pistaschnötter, tranbär och bröd som tillbehör. Fantastiskt gott och väldigt mycket smak ytan att bli starkt (ingen aning om vad de hade i egentligen, förhoppningsvis inte något märkligt :D).

Fick sedan hemlagade köttbullar, potatismos och absurda mängder lingonsylt till middag eftersom det råkar vara min favoritmat. Tårta till efterrätt framför tvn.

Så jag tror jag har ätit så det räcker och blir över för hela veckan :D Det känns iaf så...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
112 747
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp