Tjafs i träningsgrupp

Milosari

Trådstartare
De flesta som varit med länge i en träningsgrupp har säkert råkat ut för det. En person som blir orimligt sur över att en figge ligger fel, att spårläggaren inte kan minnas var pinnen ligger eller att träningkompisarna pratar med varandra istället för att titta på vänstersvängen i fria följet.

Jag har inte själv varit direkt utsatt men hela stämningen i gruppen blir ju kass. Jag är inte heller jätteförtjust i att höra på när de olika människorna pratar skit om varandra.

Så hur gör ni? Hur står ni ut med de som bråkar/tar på sig offerkoftan och hur avspisar man en skitsnackare på ett smidigt sätt? Just nu drar jag mig faktiskt för att åka och träna med andra så ofta och det är ju lite synd... Att byta klubb är inte möjligt och dessutom tror jag att jag bara byter ut gnällspikarna. Hör tyvärr mycket skitsnack om hur det funkar i närliggande klubbar också.
 
De flesta som varit med länge i en träningsgrupp har säkert råkat ut för det. En person som blir orimligt sur över att en figge ligger fel, att spårläggaren inte kan minnas var pinnen ligger eller att träningkompisarna pratar med varandra istället för att titta på vänstersvängen i fria följet.

Jag har inte själv varit direkt utsatt men hela stämningen i gruppen blir ju kass. Jag är inte heller jätteförtjust i att höra på när de olika människorna pratar skit om varandra.

Så hur gör ni? Hur står ni ut med de som bråkar/tar på sig offerkoftan och hur avspisar man en skitsnackare på ett smidigt sätt? Just nu drar jag mig faktiskt för att åka och träna med andra så ofta och det är ju lite synd... Att byta klubb är inte möjligt och dessutom tror jag att jag bara byter ut gnällspikarna. Hör tyvärr mycket skitsnack om hur det funkar i närliggande klubbar också.

Ja alltså precis som du säger -skitsnack och sura miner hör nog ofta till i träningsgrupper och tyvärr har det en förmåga att ta ihjäl hela gruppen till slut och det är jättesvårt. Min stackars sambo blev utsatt när vi precis träffades och jag skämdes så innibomben. Det var första gången han skulle vara med på en sökträning och han har själv bara jakthundar så han var helt novis på detta. En av deltagarn i gruppen är pedantiskt (tävla IPO VM) och denne vart fullständigt galen för att min sambo inte låg precis på pricken där föraren ansåg att han skulle ligga. Egentligen var det inget fel på legan utan det var bara inte exakt där föraren tänkt sig att han skulle ligga vilket gjorde att föraren envisades med att skicka hunden rakt fram och när hunden vittrade åt figuranten kallades hunden tillbaka för att skicket inte vart spikrakt. Som tur va fanns det andra i denna träningsgrupp som kunde säga STOPP och istället ifrågasätta personens träningssätt om hunden inte skulle få några somhelst möjlighet att ta egna insiativ utan va tvungen att bli skickad precis rakt (alltså här pratar vi exakt spikrakt vilket i förlängningen gjorde att hunden inte gick ut alls men det är en senare historia).

Denna förare kunde ta tillsägelsen och även förstå att det hade blivit helt fel jämtimot min sambo. Men jag vet människor som absolut inte skulle kunna ta en tillrättavisande utan istället hoppat av gruppen vid första motgång men någonstans tror jag faktiskt att det endå är så man måste göra. Direkt och rakt upp och ner ifrågasätta, jag upplever att det ofta är dessa som har ett extremt kontrollbehov och är pedantiska med sin hundträning som har lätt att dra ner stämningen när allt inte blir precis som dem tänkt sig och jag kan inte förstå hur dessa klarar sig på tävlingsbanorna senare (eller jo man har ju blivit utskälld någon gång som arrangskör när allt inte är prickfritt så har tagit förgivet att de är samma typ av människor : p ).

Och ja väljer dessa surkartar då att hoppa av träningsgruppen så är det ju jätte synd för det är svårt att få ihop en träningsgrupp men det blir liksom upp till dem endå.

-Förstå att människor inte är felfri (och inte detas hundar heller) eller träna själv- får nog faktiskt vara grundregeln där jag tränar.
 
Oavsett grupp och sammanhang tycker jag ett inledande snack kan vara ett bra verktyg.

"Hörni, jag får en känsla av att vi har lite mycket grus i maskineriet just nu. Ska vi försöka hålla en god, gnällfri ton mot varandra, vi är ju här för att ha kul? Just nu känns det som det ligger en del och kokar under, och det kanske kan vara bra om de som har något att ta upp, tar upp det med den det i så fall vederbör. Själv gillar jag 24-timmarsregeln. Har man något att koka över, tar man upp det inom 24 timmar, annars får man svälja det och gå vidare utan att dra upp det och sura senare"

Det kan bli en del bra diskussioner utifrån det, det lägger ribban, alla har samma information som grund. Och blir det sedan fortsatt problem kan man alltid adressera en enskild "vi sa ju faktiskt att vi skulle ha högre i tak för att det här ska fungera, det känns inte riktigt som du tar det på allvar om du ständigt vill hitta fel hos Stina. Vi är ju här för att ha roligt och träna, inte för att utföra perfekta uppgifter oavsett vad de innebär".

Visa att det trots allt finns ett problem, ta ut en grundläggande riktning om förväntningar och var nivån ska ligga (vi ska ha roligt, inte åka till VM) och punktmarkera senare om det behövs.

Mitt råd.
 
Ja att skälla ut någon på det sättet är helt oacceptabelt tycker jag. Din sambo var ju där för att hjälpa till och för det ska man få ett tack, inte en känga!

Vi har i huvudsak två typer av besvärliga personer. Den ene är de som hotar med att hoppa av så fort det inte blir bra. De är ganska stresskänsliga och det räcker i princip med att någon hund gör utfall för att de ska åka ifrån träningen i tårar och/eller skicka långa mail mitt i natten om hur svårt det är för dem. De här är ändå lite lättare att stå ut med. Ett ryck på axlarna och "delete" på mailen, sedan är det glömt.

Värre är typ 2. Den som hela tiden anser sig bli orättvist behandlad. Hos en av personerna har det nästan gått så långt att hen verkar tro att resten av träningsgruppen har en hemlig plan att frysa ut hen. Minsta lilla antydan till att typ 2-personen skulle ha rätt i sina antaganden leder till utbrott och anklagelser kastas åt alla håll och kanter. Det går inte att resonera sakligt med hen om detta eftersom hen verkar leva lite i en annan värld. Och även om personen kör därifrån efter utbrottet så blir ju stämningen lite avmätt i resten av gruppen… Typ 2 är också en skitsnackare av rang. Om de verkar tro att jag är ovanligt villig att lyssna vet jag inte, men jag får höra mycket av skitsnacket. Kanske är det så att de snackar lika mycket skit om mig också? Det hade ju inte varit så roligt :(

@Lovisaleonora Vi HAR försökt prata om det här. Men det verkar inte fungera. Det finns vissa personer som har lite temprament men som glömmer lika snabbt igen som lyssnar. Men typ 2-personen tror att det handlar om att alla andra ska uppföra sig och hen tar ofta över hela diskussionen efter några minuter. Hen har verkligen ingen förståelse för att hen är en stor del av problemet i gruppen. Jag ska dock träffa hen idag, kanske kan jag försöka ta upp det lite snyggt då. Om jag bara slipper lyssna på när hen snackar skit om allt och alla så hade det räckt en lång bit faktiskt, och det hade varit lättare för mig att uppskatta personens många goda sidor.

Men hur tar man upp detta? "Jag vill inte lyssna på när du talar illa om andra människor"?
 
Tyvärr är det så att det är få förunnat att ha en träningsgrupp som fungerar helt friktionsfritt. Att kunna prata igenom problem hjälper tyvärr inte alltid. Jag har varit med om diverse varianter och just nu är jag glad över att vara med i 3 grupper där vi kan hålla sams och få bra träning även om inte alla älskar alla. Men jag saknar grupper som gått i kras pga personer som ställt till bråk eller anser sig vara förmer än andra.
 
Men hur tar man upp detta? "Jag vill inte lyssna på när du talar illa om andra människor"?

Då gör du likadant. Berätta vad du VILL. Inte vad du INTE vill.

"Jag tycker det är bättre att vi koncentrerar oss på att få en bra stämning i gruppen" är faktiskt ett väldigt givande svar när folk pratar illa. Avbryt och säg något i den stilen när det kör igång. "Det där hjälper ju inte situationen, vi behöver jobba åt andra hållet istället".
 
Tjafs inom träningsgruppen är ju inte helt ovanligt eftersom många satsar högt och vill ha ut max av träningen. Finns inget värre än dålig hundträning. Jag kan vara på dåligt humör ganska länge om jag känner att jag eller någon annan klantat sig. Dock låter jag inte det gå ut över någon annan utan jag inser att mina instruktioner varit dåliga. Det är en konst att nå fram till andra hur man vill ha det. Ibland tycker jag att jag förklarar och förklarar och ändå blir det fel. Men inget är ju värre än att man kan göra om och göra rätt!
 
Problemen som du beskriver @Milosari låter lite märkligt. Hur man kan ta så illa vid sig om någon hund gör utfall. Låter som lite oerfarna förare kanske? Tycker man ska göra klart ganska direkt att många brukshundar inte gillar allt och alla och har humör precis som vi. Inget konstigt med det.
Den andra personen som gärna pratar bakom ryggen på andra tycker jag precis som andra sagt att man helt enkelt avbryter och markerar att man inte vill lyssna på skitsnack.
 
Jag väljer helt enkelt noga vilka jag tränar med.

Är inte längre så aktiv i klubb och grupper utan kör med kompisar som jag trivs och utvecklas med.
 
Jag känner inte igen de problemen du beskriver, men nog har jag erfarenhet av att det kan bli problem i träningsgrupper. Här har det då handlat om att man haft olika syn på hur saker ska gå till.

Vi för just nu en diskussion i min sökgrupp som bottnar i olika ambitionsnivå och prioriteringar och där är väl jag den gnälliga typen eftersom jag har tröttnat på att folk inte dyker upp som de ska.

Annars tränar jag bara med folk jag gillar och då brukar det gå bra. Finns gott om sådana personer härikring :)
 
Ja faktiskt. Säg att du inte vill höra skitsnack. Enkelt och rakt. Sen kan det kanske mynna ut i en diskussion om vad du vill ha ut av träningsgruppen.

Men angående alla exakta träningar undrar jag hur hundarna ska kunna tävla och ta egna initiativ? Eller bryter man gång på gång när det inte är perfekt?
 
Nu har jag pratat med den ene och jag valde taktiken att försöka påtala att hen själv sätter sig i situationer där hen blir sur och bitter. Personen höll med lite i alla fall, men jag blir förvånad om hen lyder mitt råd. Efter dagens samtal vete tusan om inte jag också kommer explodera nästa gång jag får höra gnäll eller skitprat.

Att byta klubb rakt av blir svårt, jag är ordförande och sitter på några andra nyckelposter i klubben. Det gör tyvärr ett par av de som "bråkar" också, så vi ses i fler sammanhang än det som rör själva träningen. Så jag kan inte precis tala om för personerna att jag inte längre vill ha kontakt med dem.
 
Nu har jag pratat med den ene och jag valde taktiken att försöka påtala att hen själv sätter sig i situationer där hen blir sur och bitter. Personen höll med lite i alla fall, men jag blir förvånad om hen lyder mitt råd. Efter dagens samtal vete tusan om inte jag också kommer explodera nästa gång jag får höra gnäll eller skitprat.

Att byta klubb rakt av blir svårt, jag är ordförande och sitter på några andra nyckelposter i klubben. Det gör tyvärr ett par av de som "bråkar" också, så vi ses i fler sammanhang än det som rör själva träningen. Så jag kan inte precis tala om för personerna att jag inte längre vill ha kontakt med dem.
Men måste ni boka in träningar tillsammans?
 
Men angående alla exakta träningar undrar jag hur hundarna ska kunna tävla och ta egna initiativ? Eller bryter man gång på gång när det inte är perfekt?

Nej självklart bryter men inte om det inte är perfekt men för att få till en bra tävling måste träningen vara "perfekt".
Exempelvis i söket är det tabu att belöna hunden i legan men ändå stöter man på det fenomenet lite då och då. Hunden har ju inte gjort något fel men däremot figuranten.
 
Att byta klubb rakt av blir svårt, jag är ordförande och sitter på några andra nyckelposter i klubben. Det gör tyvärr ett par av de som "bråkar" också, så vi ses i fler sammanhang än det som rör själva träningen. Så jag kan inte precis tala om för personerna att jag inte längre vill ha kontakt med dem.

Kanske det blir lättare om du fokuserar på lösningen "hur kan jag få ut mer av min hundträning" än problemet "hur kan träningsgruppens konflikter lösas". Man kan inte lösa problem åt andra människor och i det här fallet verkar ju problemet inte finnas hos dig. Om du vet vad du vill för dig och din hund kanske inte konflikter mellan andra behöver störa din träning. Som ordförande förstår jag att du är mån om att klubbens klimat är så bra som möjligt men i din träningsgrupp behöver du inte ha den rollen, om du inte väljer den.
 
Men måste ni boka in träningar tillsammans?

Nej inte all träning :). Jag drar mig undan mer och mer, har t ex börjat träna mer sök istället för spår för att få lite space. Men båda tjafset finns i båda lydnadsgrupperna. I ena sökgruppen fick jag plötsligt höra skitsnack om en gruppmedlem, det kom så plötsligt att jag inte hann värja mig och det var ganska grovt… I den andra sökgruppen har jag blivit "varnad" att det kommer bli sura miner om jag fortsätter köra med två hundar. Till saken hör att jag levererar foder till de flesta i den gruppen, dvs kör och hämtar, väger, packar om och vi delar på bensinen. Arbetet gör jag gratis. Så ve den stackare som börjar gnälla för att jag tar upp för mycket tid där :devil:. Vi är dessutom väldigt nybörjare och kör inte mer än max 6-7 skick. Det är ju en viss skillnad mot de som kör hela rutan på 250 m… Nu har jag en liten grupp att träna sök med och vi kör lite lydnad då och då också. Så egentligen klarar jag mig. Men jag vill inte träna lydnad för ofta själv för då får jag ibland in en del konstiga DK'n och hundarna behöver träna på att någon håller på och kommenderar oss.
 
Kanske det blir lättare om du fokuserar på lösningen "hur kan jag få ut mer av min hundträning" än problemet "hur kan träningsgruppens konflikter lösas". Man kan inte lösa problem åt andra människor och i det här fallet verkar ju problemet inte finnas hos dig. Om du vet vad du vill för dig och din hund kanske inte konflikter mellan andra behöver störa din träning. Som ordförande förstår jag att du är mån om att klubbens klimat är så bra som möjligt men i din träningsgrupp behöver du inte ha den rollen, om du inte väljer den.

Jag är rätt anpassningsbar när det gäller min egen träning. Så oftast får jag ut någorlunda det jag vill få ut i alla fall :). Det är mest pratet runtomkring som blir fel. Det och sura mail mitt i natten. Det tar energi som jag hellre hade lagt på annat.
 
Sag till dem att du tycker att det ar obehagligt att prata om nagon som inte ar narvarande ... alternativt, sag bara "lat oss ta upp det nar NN ar med sa hon/han kan -gora nagot at det, saga vad han/hon tycker, eller vad som passar in. Jag har aven sagt nagot i stil med; "Det kan du ha ratt it, lat oss ta up det med NN" ..... och lagt in en tid nar jag vet att NN skulle vara dar. Det har i och for sig nastan alltid slutat med att jag fatt hora att "skitprataren" inte hade lust att prata med NN ... och da blir mitt svar att jag inte vill prata om andra nar de inte kan forsvara sig; alternativt att NN ocksa ar en van och jag vill inte prata om vanner bakom ryggen pa dem. Lustigt nog har det visat sig att "skitpratare" ofta haller sig undan for mig efterat ... och jag ar SAKER att de pratar jattemycket om mig istallet, men det bjuder jag garna pa. De personerna brukar inte vara viktiga i mitt liv i alla handelser.
Jag kan ocksa prata skit om ytliga bekanta ... men bara till familjen och mycket (mycket!) nara vanner.;)
 
Jag inser när jag läser att vi kanske har de ganska lugnt och bra här endå :laugh: här tror jag ingen skulle ha en tanke på att man inte fick ha två hundar därmot tränar ju vi i turårdning och alltid två gånger så är det ont om tid får den med flera hundar heltenkelt bara träna varje hund en gång medans våra anda alltid gör två omgångar

Men så är det ganska sällan någon kör en 250 meters ruta annat än för att hålla formen uppe inför tävling, exempelvis raka skick och bättre markeringar tränar man som lika bra i en mindre ruta.

Men som belöningsett som någon skrev, de går man väl som förare Alltid igenom innan man skickar ut sina figgar? De kan ju variera från gång till gång beroende på vad man just då vill ha fokus på, men iochförsig har jag som figge inte fått nått att belöna med skulle jag ju ta förgivet att föraren belönar själv men det går vi somsagt alltid igenom.
Så tydliga rutiner skulle ju kunna hjälpa i ett sådant fall
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp