Tjänstehund/patrullhund

Sambon certade våran hund 2010 tror jag det var. Finns ingenting som kan göra voffan lyckligare än när de gröna kläderna kommer fram.
Tanken är att lillskrot, 1 år, ska göra anlagsprov i vår och förhoppningsvis börja utbildas då. Den stora fyller 8 år och är under rehabilitering efter en korsbandsoperation så vi vet inte om hon kommer tillbaka än...
Eftersom vi först hade häst och nu småbarn parallellt med hundarna så får sambon köra den biten medan jag tränar lydnad och med den lilla är planen även att tävla brukset framöver.
 
Jag tycker det är lite elak för tydligen är reglerna ändrade så jag får troligen inte gå med min dobbis som jag ville :(

/Camilla som tycker det verkar som ett intressant sätt att använda hunden "på riktigt".
 
Jag tycker det är lite elak för tydligen är reglerna ändrade så jag får troligen inte gå med min dobbis som jag ville :(

/Camilla som tycker det verkar som ett intressant sätt att använda hunden "på riktigt".

Vad är det dobbisen faller på då? Vi fick - efter många om och men - dispens på våran som fick bli tjh trots ed-belastning.
 
Sandra, vilken grad har eran hund?

Vi certade upp för ca ett år sedan, men tyvärr finns han inte längre med oss:cry:
Funderar lite smått på att gå med lillen men vi får se vad som händer, det gröna tilltalar mig inte så mycket som jag önskat men träningen och patrulleringen o allt vad det innebär, I just Love:love:
 
Sandra, vilken grad har eran hund?

e:love:

Hon har 1/2... Normalt sett släpper de inte igenom en tvåa men i och med att hon bröt ett framben som valp och pålagringarna sannolikt skapats av att hon bland annat har ett stift inopererat i armbågen så fick hon tjänstbarhetsintyg.
 
Dobberman faller väl på pälsen, om jag inte missminner mig. Dåligt med underull.
En spännande o rolig tid tror jag ligger framöver. Tänkte även sikta på att tävla patrull.
 
Vad är det dobbisen faller på då? Vi fick - efter många om och men - dispens på våran som fick bli tjh trots ed-belastning.
Dobberman faller väl på pälsen, om jag inte missminner mig. Dåligt med underull.
En spännande o rolig tid tror jag ligger framöver. Tänkte även sikta på att tävla patrull.
Helt rätt är pälsen. Dom ska enligt rasstandard inte ha underull, och tydligen ska det ha varit folk som misskött det med att ha koll på att dom inte sattes i kylan utan det skydd som ju behövs när dom inte är riktigt lika köldtåliga som tex schäfern. Samtidigt har båda mina dobbisar varit lika köldtåliga som tidigare rottisar varit, det är bara om jag har dom liggande still jag behöver tänka mig för, vilket jag fått göra på båda rottisarna jag haft också.
Men ska se om vi lyckas komma runt det i alla fall med hanen som är välpälsad och nog den som passar bäst där ute :)

/Camilla
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Mat Den senaste tiden har jag funderat medan jag har hackat lök. Förut har alltid ögonen tårats trots glasögonbärare, men numera sker aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
633
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp