Tjejvasan 2018

@strawberrysylt @Ramona
Jag har inte ens reflekterat över kostnaden. :) Det kostar att underhålla och härnere krävs snökanoner och allt kring det och alla personer som fixar med spåren ideellt, ofta på nätterna. Jag betalar gladeligen 50-100kr för att det ska finnas spår att åka i.
Beroende på omständigheter har jag olika förväntningar på spåren men sällan jag varit besviken.

I skidome kostar det 200kr för en timme och det har jag också, kanske något mindre gladeligen men ändå tacksamt betalat när det varit +8 och horisontellt regn ute två veckor före vasan.
 
Jag har ingen att åka med så jag tror att jag hoppar Tjejvasan i år. Dessutom har vi ju inte haft någon direkt snö. Finns det några spår öppna nu @strawberrysylt eller vart åker ni?

Jag gillar inte att Billingen kostar 70:- per gång om jag ska åka till Skövde. Blir så himla mycket pengar om man ska åka någon gång i veckan.

Hoppar in med lite pepp, klart du ska åka
Jag hade inte stått på längdskidor när jag anmälde mig. Åkte några kvällar på ett plant 400m spår. Det sista spårade de även en liten backe med (vi var inte kompatibla). Hade lite inställningen lär jag mig inte åka på 3 mil ska jag aldrig åka längdskidor igen...

Tjejklassikern gjorde jag 3 av 4 lopp själv. Hade helt enkelt ingen i min omgivning som gick att övertala. Och jag hade riktigt roligt

Året därpå blev det ”riktiga” klassikern med sambon. Så ja, man lärde sig åks skidor på 3 mil...
 
Tjejklassikern gjorde jag 3 av 4 lopp själv. Hade helt enkelt ingen i min omgivning som gick att övertala. Och jag hade riktigt roligt
Jag har försökt övertala någon i flera år, men ingen vill hänga med trots att många av mina vänner tränar riktigt mycket. Jag är dock en social människa och jag drar mig lite för att åka upp till Dalarna själv för att åka Vasaloppet. Skulle vilja göra hela tjejklassikern, men jag är inte speciellt tränad och jag har egentligen jättedålig kondition, men jag har alla grejer så rent teoretiskt sett skulle jag kunna göra hela klassikern. Men utan sällskap? Åka upp och fixa själv? Håller jag verkligen den motivationen att träna när ingen annan är med?

Hur lång tid tog det för dig första gången du åkte?

Jag har försökt leta överallt men det verkar inte finnas några reptider på Tjejvasan eller finns det reptider som ingen pratar om innan?
 
@Ramona Eldris kl 17. Det är det enda.

Jag genomförde ju klassikern själv. Mycket tror jag var för att jag ville göra en klassiker och inte ville vara beroende av andra och just tappa min egen motivation om ngn som först hakat på sedan backar. Det var absolut tufft många ggr men jag kunde också helt själv lägga upp min träning.

Väl vid loppen kände jag ju mig inte ensam, det är ju rätt många till som genomför loppen och många ngn klassiker. Kul att småprata lite med andra. Sen hade jag transporthjälp av min mamma, utom lidingöloppet, så jag inte behövde tänka på det iaf.

Vill du göra tjejklassikern så kör! Det är jätteroliga lopp och folkfest kring dem och att få gå i mål och bocka av varje del är fantastiskt! :)
 
Senast ändrad:
@wippi Gillar att du genomförde klassikern själv när ingen ville va med. Men, måste fråga hur kom det sig att du körde Tjejvasan som total skidnybörjare? Var inte din kropp ledsen efteråt...? :/ Bra jobbat att göra helklassikern!

Jag har kommit på efter att i flera år försökt få med mig någon att får jag inte med mig nån så gör jag Tjejklassikern själv iår. Men såklart har jag helst sällskap och har lyckats få med mig mamma på 3/4, bara cyklingen kvar att övertala henne till :P

//r
 
Alltså, vad har jag gett mig in på?? Jag har tjatat i flera år om att jag vill åka och försökt dra med alla mina vänner på mina planer, men ingen vill och därför har jag inte åkt. Men nu fyller jag faktiskt 40 år i år så nu är det ju dags liksom.

Hinner jag verkligen komma igenom repet i Eldris? Jag åkte stabilt sist jag åkte för 2 år sen, men jag åker sakta. Alla åker om mig i spåret när jag varit ute, de få gånger jag varit det. Nu blev jag ju lite nervös. Jag har nog aldrig ens åkt i en uppförsbacke för jag har valt platta spåret. Dags att öva lite.
 
@wippi Gillar att du genomförde klassikern själv när ingen ville va med. Men, måste fråga hur kom det sig att du körde Tjejvasan som total skidnybörjare? Var inte din kropp ledsen efteråt...? :/ Bra jobbat att göra helklassikern!

Jag har kommit på efter att i flera år försökt få med mig någon att får jag inte med mig nån så gör jag Tjejklassikern själv iår. Men såklart har jag helst sällskap och har lyckats få med mig mamma på 3/4, bara cyklingen kvar att övertala henne till :P

//r

Jag hade nog intställningen ”hur svårt kan det vara”... har åkt lite utför och ja skidor som skidor. ( okej riktigt så korkad är jag inte, men hade den inställningen).
Har nog lite fördel att ha ett pannben av stål, att inte komma runt något av loppen var aldrig ett alternativ.
Alltid haft en tanke att göra riktiga klassikern. Men tänkte ändå det var väl långa lopp att börja med.
Kroppen mådde bra efter alla lopp. Även om jag inte kunde åka längdskidor var jag ju inte helt otränad.
 
Nu blev jag inspirerad så jag anmälde mig till Tjejvasan. :D Nu har jag 5 veckor på mig att träna lite. Jag är typ mer eller mindre helt otränad, men jag tänker att man kör 3 mil på pannbenet.

Rätt tänkt, på ett pannben löser du 3 mil
Jag kan rekommendera att framför allt träna backe nerför, betydligt klurigare än uppför där det ändå går att kliva på.

Kul att du anmälde dig. Anmäl dig nu till nästa lopp med, så har du inget annat val än att ta dig runt.
 
@Ramona Aha, jag förstod det som att du hade anmält dig då du startade tråden! Men vad bra att du gjort det nu, heja heja!
@wippi Okej! Vad bra, då förstår jag ja om du ändå var tränad så var de ju en annan sak :)

//r
 
Min enda lediga dag denna veckan och det är typ storm och regn. Under onsdagen ska det blåsa 13 m/s, vara +8 grader varmt och spöregna.

När ska jag hinna träna på skidorna då?
 
Min enda lediga dag denna veckan och det är typ storm och regn. Under onsdagen ska det blåsa 13 m/s, vara +8 grader varmt och spöregna.

När ska jag hinna träna på skidorna då?

Många som bor söderut åker ju uppåt landet så många helger det går samt kanske nån helvecka och kör hårdträning på skidor och sen kör rullskidor resten.

Men det kanske inte är något alternativ för dig?
 
Min enda lediga dag denna veckan och det är typ storm och regn. Under onsdagen ska det blåsa 13 m/s, vara +8 grader varmt och spöregna.

När ska jag hinna träna på skidorna då?
Ta en lyxdag i storstan, gbg, med shopping, fika (eller vad du tycker är kul och trevligt) och ett besök i skidome samtidigt? :) Jag kan inte denna eller nästa vecka men kan vi synka kan jag haka på och peppa lite.

Spåren finns ju annars både på Billingen och Mösseberg även om det inte är roligt skidväder.

Hejjahejja!
 
Spåren finns ju annars både på Billingen och Mösseberg även om det inte är roligt skidväder.
Det finns väl inga spår kvar nu? Jag hade ändå rätt mycket snö hemma hos mig (bor liksom i en liten dal), men jag har ingenting kvar nu. Inte ens högarna jag skottat upp finns kvar. Bara lera och massor med vatten.

Förhoppningsvis finns konstsnöspåret kvar nästa vecka när det blir minusgrader igen.
 
Det finns väl inga spår kvar nu? Jag hade ändå rätt mycket snö hemma hos mig (bor liksom i en liten dal), men jag har ingenting kvar nu. Inte ens högarna jag skottat upp finns kvar. Bara lera och massor med vatten.

Förhoppningsvis finns konstsnöspåret kvar nästa vecka när det blir minusgrader igen.

Enligt skidspår.se har båda. Inte alltid de spårar nytt när vädret är dåligt för det förstör strukturen på snön. Det brukar dock bara innebära att kanterna kan varavlite lägre eller borta på utsatta ställen. Ok att åka ändå. men billingen hade både förlängt och spårat inatt.

Konstsnöspåren gör de rejält djupa så de ska klara längre perioder med tö. :)
 
Senast ändrad:
Jag och mamma var ute och skidade i tisdags, men det var inte min dag, tyvärr. I början gick det ändå rätt bra, men på tillbakavägen vääldigt bakhalt. Men det snöade och ska tydligen vara svårvallat då? Och så har jag fått låna en bok av min farbror som åker mycket skidor, Mattias Svahns bok om teknik vid längdskidåkning. Någon som läst den? I den stod något som jag också själv känt innan jag läste, att man inte ska "slåss med snön" typ utan låta skidorna sköta jobbet och försöka få till långa, ostressade rörelser och att det annars kan upplevas som om man har bakhalt. Stod även om blick, kroppsvikt osv, ska försöka förstå mig på det vid nästa tur. Blir kanske på lör... Har ni gått någon teknikkurs? Vore det en bra idé?

//r
 
Jag och mamma var ute och skidade i tisdags, men det var inte min dag, tyvärr. I början gick det ändå rätt bra, men på tillbakavägen vääldigt bakhalt. Men det snöade och ska tydligen vara svårvallat då? Och så har jag fått låna en bok av min farbror som åker mycket skidor, Mattias Svahns bok om teknik vid längdskidåkning. Någon som läst den? I den stod något som jag också själv känt innan jag läste, att man inte ska "slåss med snön" typ utan låta skidorna sköta jobbet och försöka få till långa, ostressade rörelser och att det annars kan upplevas som om man har bakhalt. Stod även om blick, kroppsvikt osv, ska försöka förstå mig på det vid nästa tur. Blir kanske på lör... Har ni gått någon teknikkurs? Vore det en bra idé?

//r
Jag gick på teknikkurs på rullskidor med fokus för skidor då. Klubben jag är/var med i har kostnadsfritt för sina medlemmar, på alla nivåer. Teoretiskt var det ju bra men iom det inte blir bakhalt med rullskidor kan man ju fuska.

Jag har just fått tipset att åka skidor, inte gå skidor. Att jag blir för stressad i rörelsen och inte skjuter fram höften och glider tillräckligt. Då får jag också trycket vid tyngdöverföringen för långt bak under mig och där finns väldigt lite fäste=bakhalt.

Hade planer på helgkurs med Svahn eller Thynell i år men fick inte ledigt från jobbet. :/ skulle vara superkul. Kanske nästa år. Kollat lite filmer på youtube dock och det ger iaf lite. :)
 
Idag har jag för första gången på ett par år ställt mig på ett par längdskidor. Jag tänkte lite som med unghästarna att man ska sluta medan det går riktigt bra så jag körde 2 km på 17-18 minuter utan att ta i alltför mycket. Men det kändes i armarna ändå! :angel:

Ska försöka åka så mycket som möjligt nu. Har två veckor på mig att förbättra konditionen lite. Måste ju ha åkt i alla fall en mil i sträck innan jag åker upp till Dalarna.
 

Liknande trådar

Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
701
Senast: Blyger
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Acto
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
314
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 764
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp