Tjockistråden del 2

Hej! Jag hoppar in här. Nyss gått ner under fetmagränsen på BMI, men har mycket kvar till normalvikt.

Vet ni av några måltidsersättningar som är vegetariska (utan mjölk/ägg)? Skulle behöva något snabbt att värma på jobbet när matlådan är glömd.
 
Hej! Jag hoppar in här. Nyss gått ner under fetmagränsen på BMI, men har mycket kvar till normalvikt.

Vet ni av några måltidsersättningar som är vegetariska (utan mjölk/ägg)? Skulle behöva något snabbt att värma på jobbet när matlådan är glömd.
Tänker du typ färdigportioner att värma i mircon? Eller typ pulversoppor som verkligen är "istället för måltid"? De brukar oftast drickas kalla.
 
Tänker du typ färdigportioner att värma i mircon? Eller typ pulversoppor som verkligen är "istället för måltid"? De brukar oftast drickas kalla.
Jag känner inte till utbudet... Jag skulle kunna dricka kall shake också, bara den är mjölkfri.... Har ätit typ Viktväktarna linssoppa på burk osv men skulle gärna ha något som är vitaminberikat
 
Jag känner inte till utbudet... Jag skulle kunna dricka kall shake också, bara den är mjölkfri.... Har ätit typ Viktväktarna linssoppa på burk osv men skulle gärna ha något som är vitaminberikat
mjölkfri verkar svårare, inser jag när jag läser på. Äter vegetariskt sedan 30+ år, men inkluderar mjölk och ägg, vilket gör det enklare.

Som färdig matlåda har jag hittat Felixfrysta Veggie-sortiment där åtminstone Chipotle Chili och Coconut bean curry är veganska. Goda och förhållandevis få kalorier för att vara "inte lågkalori-mat"! Och de nyttiga bönorna som ger längre mättnadskänsla osv.
 
Hm dagens middag blev två kokta ägg och två mums....bra där. I övrigt går maten bra faktiskt. Måste snart väga mig men fasar fast jag vet att det enda sättet att behålla vikten är att ständigt väga sig!!
 
Vägde mig igen - 1,1 kg och totalt -5,3 kg på 30 dagar. Börjar närma mig "min normalvikt" som jag har som överviktig (expanderade med ca 5 kg under vintern som var nu). Nu har jag ca 15-20 kg kvar beroende på vilken målvikt jag trivs med...
Har en motionstävling på arbetsplatsen och under den gångna veckan skrapade jag ihop 17,83 timmars motion! :up:
 
Jag har hamnat i någon form av stabiliseringsfas. Eftersom jag gått ner 34 kg på 1 år så är det inget konstigt. Jag har ätit samma mat sedan augusti, inte ökat på träningsnivån och till sist fasar ju viktnedgången ut eftersom kroppen gör av med mindre energi än när jag vägde mer.

Mitt mål nu är att låta kroppen komma ikapp med min stora viktnedgången. Ska lägga om mitt oerhört stenhårda matschema till lite mer förlåtande och då GI-inriktat. Att öka energiintaget något kan få fart på förbränningen och så ska jag boka in en träff med en PT på Actic för att gå igenom mitt träningsschema. Jag kommer inte kunna öka antalet träningstillfällen, men behöver nog andra övningar.

Jag har 10 kg kvar att gå ner för att räknas som normalviktig och förhoppningsvis kommer jag snart över denna platså :D

/Lizzie
 
Just nu är det kämpigt, riktigt kämpigt. Äter alldeles för mycket under alldeles för få måltider och helt fel saker. Har i alla fall lyckats ta bort läsk och godis. Men det har egentligen aldrig varit problemet eftersom jag båda kan ha och inte. Äter nästan aldrig bröd eller potatis. Så det är inte heller problemet. Lovat läkare att dra ner på pasta, vilket faktiskt gjorts.

Så hur kan jag ändå överäta till den milda grad jag gör? Jag är inte klok. Kan äta tre skivor fläskkarré (grillade) med lite tomater och rödlök till!!! Gjorde häromdagen i urgod fläskytterfilé marinerad. Tsatsiki och rostade grönsaker. Käkade upp halva filén nästan under en middag. :nailbiting: Jag tror att, undantagna vissa perioder, så äter jag egentligen relativt ok, men i alldeles för stora mängder. Är det någon annan som har samma problem? :confused:
 
Just nu är det kämpigt, riktigt kämpigt. Äter alldeles för mycket under alldeles för få måltider och helt fel saker. Har i alla fall lyckats ta bort läsk och godis. Men det har egentligen aldrig varit problemet eftersom jag båda kan ha och inte. Äter nästan aldrig bröd eller potatis. Så det är inte heller problemet. Lovat läkare att dra ner på pasta, vilket faktiskt gjorts.

Så hur kan jag ändå överäta till den milda grad jag gör? Jag är inte klok. Kan äta tre skivor fläskkarré (grillade) med lite tomater och rödlök till!!! Gjorde häromdagen i urgod fläskytterfilé marinerad. Tsatsiki och rostade grönsaker. Käkade upp halva filén nästan under en middag. :nailbiting: Jag tror att, undantagna vissa perioder, så äter jag egentligen relativt ok, men i alldeles för stora mängder. Är det någon annan som har samma problem? :confused:

Vi har löst det genom att inte ställa fram kastruller och grytor på bordet. Är en maträtt t ex 4 portioner så lägger vi upp varsin fjärdedel, barnen får dela på en och den sista åker direkt i en matlåda. Innan vi börjar äta alltså. Funkar super :up:
 
Vi har löst det genom att inte ställa fram kastruller och grytor på bordet. Är en maträtt t ex 4 portioner så lägger vi upp varsin fjärdedel, barnen får dela på en och den sista åker direkt i en matlåda. Innan vi börjar äta alltså. Funkar super :up:

Tyvärr är jag ju ensam så det fungerar inte för mig, jag går tillbaka till köket och tar mer. Katten äter ju inte kött :meh: så hon kan inte ens hjälpa till, skrället. Trots att jag talat om för henne att hon är en obligat karnivor. :cautious:
 
Tyvärr är jag ju ensam så det fungerar inte för mig, jag går tillbaka till köket och tar mer. Katten äter ju inte kött :meh: så hon kan inte ens hjälpa till, skrället. Trots att jag talat om för henne att hon är en obligat karnivor. :cautious:
Gör 4 portioner. Lägg 3 i matlådor och stoppa direkt i frysen så blir det lite svårare att gå och plocka i efterhand.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
84 85 86
Svar
1 717
· Visningar
141 441
Senast: Pilot
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 775
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 949
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp