Tjuvridning!

mikich

Trådstartare
Nu har det hänt mig och mina ponnys... :(
I våran hästhage finns det en del som inte är synlig från huset eller vägen. Men idag såg jag inte hästarna där de alltid brukar vara så jag kikade mot del lilla dungen, och där ser jag 2 tjejer som håller på med hästarna. En av dom forsöker komma upp på min cponny och den andra sitter redan på min fångshettis! Ren tur att vi hade vårt lilla föl inomhus!
Kan man anmäla detta? Känns inte så tryggt att ha hästarna ute längre...:(
 
Jag tror inte en polisanmälan kommer ge så mycket juridiskt men om du talar om för tjejjerna och deras föräldrar att du kommer polisanmäla och ev kräva skadestånd för skador som uppstått (tänker främst på fångponnyn) så kommer dom nog inte våga sig nära igen :) Men se till att föräldrarna hör det, då kommer dom hålla ett bättre öga på sina snorungar förhoppningsvis!
 
Men det var väl ändå barn som tjuvred?
Jag vet inte vart man skulle anmäla det, om det ens ska anmälas.
men givetvis ska du klargöra tydligt att det inte är OK, gärna med deras föräldrar närvarande.
 
Även om det är barn som hittar på ofog kan man polisanmäla
Om barnen är under 18 så har föräldrarna ansvaret.

Det bästa är om du pratar med föräldrarna först. Det är föräldrarnas uppgift att prata med barnen
Få dom att förstå allvaret i det inträffade
 
Nu har det hänt mig och mina ponnys... :(
I våran hästhage finns det en del som inte är synlig från huset eller vägen. Men idag såg jag inte hästarna där de alltid brukar vara så jag kikade mot del lilla dungen, och där ser jag 2 tjejer som håller på med hästarna. En av dom forsöker komma upp på min cponny och den andra sitter redan på min fångshettis! Ren tur att vi hade vårt lilla föl inomhus!
Kan man anmäla detta? Känns inte så tryggt att ha hästarna ute längre...:(

Jag hade blivit arg och genast skickat dem därifrån.
Sen hade jag tittat igenom och funderat om hästarna skadade sig eller inte.

Sedan hade jag pratat med föräldrarna om detta samt talat om att de inte får vara där, berätta om risker för personskada och sedan också att dina djur riskerar att göra sig illa. Är de förstående och bra föräldrar tycker jag det brukar räcka så före man drar igång om hot av polisanmälan.
Att starta med "dina barn kunde ha skadat mina hästar!!! jag ska polisanmäla!!!" Tror jag inte är så hjälpsamt faktiskt

Nu har jag själv inte varit med om just tjuvridning då vi alltid haft häst modell större, inga grimmor och således otroligt svårt att ens försöka men däremot har vi haft barn som stört hästarna en del genom att gå in i hagen, klappa och mata etc. Jag har kört bort barnen därifrån med sträng ton och sedan tagit kontakt med föräldrarna som visade sig vara av vettig sort - barnen fick sig en utskällning där också samt förklaring till det olämpliga.

Visst går det att polisanmäla, men det kommer troligen ändå inte leda någonvart i slutändan om ingen av hästarna skadades och bevisningen är otydlig utan det lär läggas ner. Så att börja med allt för hård ton är inte alla gånger heller helt smart även om man ju blir upprörd
 
Nu har det hänt mig och mina ponnys... :(
I våran hästhage finns det en del som inte är synlig från huset eller vägen. Men idag såg jag inte hästarna där de alltid brukar vara så jag kikade mot del lilla dungen, och där ser jag 2 tjejer som håller på med hästarna. En av dom forsöker komma upp på min cponny och den andra sitter redan på min fångshettis! Ren tur att vi hade vårt lilla föl inomhus!
Kan man anmäla detta? Känns inte så tryggt att ha hästarna ute längre...:(

Men herrejösses, du klarar väl att skälla ut två småflickor själv?
 
Vad sa tjejerna? Tog du kontakt med deras föräldrar?

"]Vad sa tjejerna? Tog du kontakt med deras föräldrar?[/QUOTE]
Jag skulle ju fodra ute eftersom att hästarna går ute på natten och då tror jag att dom såg mig för att de hade plötsligt väldigt bråttom... Hann inte ropa till dom:cry:
 
Skulle gissa nästan 13 år så inte så små.. Vet inte vilka tjejerna är så det kan bli lite svårt. Ska hålla ögonen öppna. Jag är dessutom ny i området. :crazy:
 
Nu har det hänt mig och mina ponnys... :(
I våran hästhage finns det en del som inte är synlig från huset eller vägen. Men idag såg jag inte hästarna där de alltid brukar vara så jag kikade mot del lilla dungen, och där ser jag 2 tjejer som håller på med hästarna. En av dom forsöker komma upp på min cponny och den andra sitter redan på min fångshettis! Ren tur att vi hade vårt lilla föl inomhus!
Kan man anmäla detta? Känns inte så tryggt att ha hästarna ute längre...:([/QUOT
Om ni har en "lokalblaska" så kanske du kan skriva en insändare och påstå att du hann filma dem och att om du hör ens en viskning om att någon tjuvridit på andras hästar så tänker du lämna in filmen till polisen.
Det lär skrämma bort dem.
Förmodligen så gjorde de ju det hela i "god tro" att det kommit på en "cool grej" att göra. Så om du skriver en insändare tala om lidandet för fångponnyn så kanske de får dåligt samvete också och andra med lika tankar får sig en tankeställare.
 
Vad innebär "god tro" i det här sammanhanget?!
Att man i tonåren kanske inte tänker längre än näsan räcker. Att om det var två trettonåringar så inte tror jag att de gjorde det i elakt sinnelag. Utan tyckte nog att de kommit på ett finemang sätt att få rida gratis på, utan en tanke på resten.
 
Men inte så att jag försvarar dem. Utan tycker att TS skall skrämma vettet ur dem. Men alla här inne kanske är helt oskyldiga kring sina påfund som barn. Men jag minns att jag som tioåring med en kompis "hittade" en häst i en hage och vi hann fantisera ihop att den var gammal och allt vad vi trodde. Så satt jag upp på ryggen på den genom att hiva mig över när den stod jämns staketet. Sen red jag väl inte men satt på ryggen på den, beundrad av min kompis. Tills det en dag kom en kvinna gallskrikandes och efter utskällning så fick vi förklarat för oss att det var en tvåårig hingst...
Vi cyklade förbi hagen en dag då det inte var högsommarvärme och insåg då att "Oj då!" där den krumbuktade sig i livsglädje i hagen. Samt så gav min kompis mig alltid menande blickar när det diskuterades att det är djurplågeri att rida in hästar för tidigt och jag skämdes så att jag fick ont i magen.
 
Nej, jag har aldrig tjuvridit och faktiskt aldrig haft en tanke på det. Hur hästtokig och ridsugen jag än varit som ung.

Annars används ju god tro i följande sammanhang:
---
God tro (latin bona fides, franska bonne foi, tyska guter Glauben) är en juridisk term som står för att en person som tar emot något från en annan person har föreställningen eller uppfattning att den senare verkligen är behörig som fångesman. Det innebär att den senare har befogenhet att låta mottagaren få den rätt som avses.

God tro kan även innebära att part är ovetande om eventuella missförhållanden vid exempelvis ett avtals tillkomst. Begreppet är av stor betydelse för bedömning av om avtal har uppkommit om motparten t.ex. skrivit fel pris i offerten eller utsatts för tvång för att ingå avtalet.
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/God_tro
 
Att sätta upp lappar på stängslet kan ju vara en grej också typ inte klappa, inte mata, att skadad häst finns i hagen och ingen utomstående ska gå in etc. Om de kommer tillbaka och ser lappen så lär de få reda på att någon har sett dem.

Bygg om hagen - främst där det är lättare att ta sig in "obemärkt", eller hela hagen om det känns tryggare: Stängsla mer dvs massor av trådrader med väldigt litet mellanrum + dubbla stängsel (ett innanför) och gör det ordentligt så att det typ är omöjligt att gå in just där. Och så kräma på med ström. Det kommer avskräcka en hel del.

Insändare i tidningen kan vara en sak att ni uppmärksammat personer i hagen/sett det som inträffat och att ni vill informera om att det inte är okej att störa andras djur, att en är skadad etc. Däremot tror jag inte på ren skrämselpropaganda i tidningen riktat direkt till dem i vilket uttryck som helst..lär få föga effekt och är inte ens säkert att de läser lokaltidningen iom åldern, det är nog mobilen som gäller och då kollar man toppnyheter typ..
Men det kan ju vara en insändare i stil med "föräldrar!/prata/informera era barn om detta"..sen skriver man lite kort om vad som hänt och om att man inte ska hålla på med okända hästar av anledningar, som exempelvis risk för personskada.

Jag tror mest på den informativa biten här i första hand och då för egen trygghets skull/dämpa oron att göra hagen så ogästvänlig som möjligt.
 
Nu var ju dessa tjejer tillräckligt gamla för att förhoppningsvis fatta det olämpliga i att tjuvrida, men rent generellt så tror jag att det är bra att sätta upp informativa lappar.

Sagt utifrån egna meriter på området; när jag och en kompis var i 8-9-årsåldern så klättrade vi upp och satt på ryggarna på några hästar i närområdet (bara en gång, såvitt jag minns). Det var absolut inte illa ment och vi hade inte en enda tanke på att det kunde vara farligt för oss eller hästarna - det var vi för små och oerfarna för att begripa. Vi ville liksom bara vara nära hästarna... Om det hade suttit en lapp som upplyste om att hästarna var oridbara/sjuka/elaka eller bara att det inte var tillåtet så hade vi aldrig gjort det, så några odågor kan man nog bli av med genom information:o
 
Hemskt att ungar gör sånt!
Hoppas verkligen du får tag i dem och deras föräldrar!
det är verkligen INTE ok!!

Men prova somsagt att stääa lappar på sängslet :)
 
Det finns tyvärr en del föräldrar som inte heller begriper varför det inte är okej för deras barn att rida lite på hästarna, som bara går i hagen. Skulle man stöta på en sådan förälder så får man försöka andas djupt tre gånger och sen fråga om de tycker att det är lika okej om okända människor kliver in och lånar deras bil eller cykel utan lov?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 822
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp