Toaletter - en skitsak?

Inte_Ung

Trådstartare
Vilken sorts toalett behöver man egentligen och hur många?
Är det verkligen okej med bara en toalett i en 4-rums lägenhet?
Och måste toalett alltid vara en WC?
Varför är det ett sådant motstånd mot andra toalettlösningar typ Separett?
Hur många personer är det okej att vara på en toalett?

Det där verkar vara olika i olika länder.
På vissa ställen så är det vanligt med ett badrum för varje sovrum medan det på andra ställen kan vara ett enda badrum i ett jättestort hus med massor med folk i.
 
Min syrras hus (2 våningar plus källare) har bara en toalett. Inte praktiskt kanske med tre barn men så är det. Och det är klart att det funkar.
 
Vi hade 2 toaletter på 6 stycken i familjen
Var nästan för lite
Sen med mitt ex var vi 5 på en och det gick inte.
För under måltiderna behövde exet och hans barn gå på toa alla samtidigt.
Var rena lyxen att flytta och bara vara jag och dottern.
 
Är uppvuxen med bara ett badrum/en toalett. Vi var 4 personer. I förra huset och i nuvarande har vi bara ett badrum/en toalett också. Nu är vi två personer. Det var faktiskt lite irriterande i förra huset, eftersom det var väldigt bökigt att ta sig ner från sovrummet till toaletten på natten, om man behövde. Annars var det ju inga problem.

Jag vill ha "vanlig toalett". Det känns helt enkelt fräschast så.
 
En toalett på varje våning i huset känns för mig mest praktiskt. Så man inte behöver knata ner till undervåningen för att gå på toa.

OK eller inte OK med en toa i en 4 r.o.k. är nog rätt opraktiskt. Speciellt när alla ska iväg om mornarna.

Själv har jag fem hål... En toa uppe. En nere. En i gästhuset. Två hål på utedasset.För en peson. :D

Annat än WC - Jag tror att man misstänker lukt? Det är bortskämt med WC för det är så lätt att håla helt fritt från lukt. Vi har vant oss vid att avföring och urin inte luktar.
 
Vilken sorts toalett behöver man egentligen och hur många?
Är det verkligen okej med bara en toalett i en 4-rums lägenhet?
Och måste toalett alltid vara en WC?
Varför är det ett sådant motstånd mot andra toalettlösningar typ Separett?
Hur många personer är det okej att vara på en toalett?

Det där verkar vara olika i olika länder.
På vissa ställen så är det vanligt med ett badrum för varje sovrum medan det på andra ställen kan vara ett enda badrum i ett jättestort hus med massor med folk i.


Det funkar fram tills alla i familjen blir magsjuka. ;)

Min mamma och hennes man är riktigt dåliga i sin magar till och från (pga medicinering) och då blir det t o m tajt med en toalett på två.

Men tja, tidigare var det en toalett per trappuppgång i lägenhetshus.

En toalett per våning kan jag tycka är rimligt i en tvåplansvilla, typ en enskild liten toalett + ett riktigt badrum med dusch/bad. Det är en smart lösning.

En toa (+dusch?) per sovrum verkar overkill... USA? Det blir som ett hotell.

Lite skumt är de där toaletterna där själva holken sas är i ett rum, och handfatet är i ett annat rum... Då undrar jag lite var poängen med handfatet är om det inte går att tvätta sig direkt efter besöket.

Annars - "hål i marken-toa" finns i typ hela Asien och Afrika. Väldigt hygieniskt då du inte nuddar något där nån annan suttit. Inte bra för reumatiker etc dock.
 
Själv har jag fem hål... En toa uppe. En nere. En i gästhuset. Två hål på utedasset.För en peson. :D
Något som jag uppskattade mycket med att bo ensam var ett eget badrum.
Men det skall man väl inte behöva bo ensam för att ha?
Dock verkar du ha överdrivit det hela en aning.
 
En badrum per sovrum verkar onödigt och väldigt dyrt. Men på en fyra är två toaletter, varav ett i ett badrum standard och praktiskt. Men det GÅR med bara en toalett totalt, finns sådana lägenheter med. Beror på standarden då huset byggdes. Gamla fastigheter där de förr hade utedass på gården kan vara bökigt att få plats med toa inne.
Tex min moster som bor stort på attraktivt område i stan har bara ett badrum och dessutom inte plats ens för ett badkar.

Kan förbränningsroalett vara något då? Har förutom toaletter även komposttoalett. Biolan. Den luktar ingenting och miljövänligt att minska på vattnet.
 
Annat än WC - Jag tror att man misstänker lukt? Det är bortskämt med WC för det är så lätt att håla helt fritt från lukt. Vi har vant oss vid att avföring och urin inte luktar.
Jag undrar vad det får kosta, både i pengar och miljö?
Hur mycket är man beredd att betala för den lösningen?
Det är en enorm prisskillnad.
 
Något som jag uppskattade mycket med att bo ensam var ett eget badrum.
Men det skall man väl inte behöva bo ensam för att ha?
Dock verkar du ha överdrivit det hela en aning.

Fast det är väl inte att överdriva? Standard att ha två toaletter om man bor i hus. Och väldigt bra att även ett gästhus har toalett. Mycket praktiskt och i framtiden kanske äldre barn kan bo i det huset?

Två hål på utedass har jag däremot aldrig förstått. Satt man alltså förr dubbelt och bajsade tillsammans O_o.
 
Och en del andra länder.
Så skulle jag vilja ha det.
Men jag behöver inte WC, hink med lock går bra.
Fast problemet är inte när du sitter där på din hink. Problemet är omhändertagandet, dvs släpa hinken. Separett är väl bra iochmed att det fungerar lite bättre än att blanda, lite mindre bök. Förbränningstoaletter kan fungera, vet ej.
 
Hur viktigt är det?
Får det kosta väldigt mycket mera än t.ex. Separett?
Jag för min egen del prioriterar många toaletter, d.v.s. antal, före just WC-lösning.
Kostnad hur då? Att installera? Att använda?
Jag har hellre EN vattentoalett än flera av någon snnan sort.
 
Kostnad hur då? Att installera? Att använda?
Både och.
Separett kostar runt 5000:- i inköp, en godkänd enskild WC-lösning kan kosta uppåt 150 000:- och att ansluta till kommunalt avlopp brukar också landa ungefär där.
Sedan så kostar tömningar av slam eller VA-taxan.
En WC förbrukar också vatten som kostar på olika sätt.
En hink kan bli gratis.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 795
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp