Toaletter - en skitsak?

Men hur kommer det sig att just vattentoa räknas som högre standard än annan toalösning?
Det finns mig veterligt inget annat alternativ som överträffar vattentoalett i standard. Hade det funnits hade vattentoaletterna varit betydligt färre.
Det måste ju på något vis handla om känslor.
Om en annan lösning vore både luktfri, ren och tömdes av andra så skulle det väl inte spela någon roll?
Nej är standarden helt lika kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll.
 
Jag betalar redan ungefär 1100:- per slamtömning, så det skulle väl inte bli någon skillnad.
Kommunalt VA brukar kosta kanske 5000:-/år i det ingår ju avloppsdelen.
Jag betalar också ca en tusenlapp för slamtömning. Per år. Men för att min kostnad inte ska öka får den nya behållaren förmodligen vara rätt stor. Ja, jag vet vad kommunalt vatten och avlopp kostar. Jag flyttade ifrån det i höstas. Och installerade ett vattenfilter för ca 70000 kr. Kommer på sikt att behöva göra ny avloppsanläggning. Cirka 50000 kr, lågt räknat? Så kanske inte så pigg på att dra på mig ytterligare kostnad för slamtömning....
 
Vilken sorts toalett behöver man egentligen och hur många?
Är det verkligen okej med bara en toalett i en 4-rums lägenhet?
Och måste toalett alltid vara en WC?
Varför är det ett sådant motstånd mot andra toalettlösningar typ Separett?
Hur många personer är det okej att vara på en toalett?

Det där verkar vara olika i olika länder.
På vissa ställen så är det vanligt med ett badrum för varje sovrum medan det på andra ställen kan vara ett enda badrum i ett jättestort hus med massor med folk i.

Uppvuxen med en toalett på två vuxna + två avkommor. Dusch fanns i tvättstugan. Nu bor jag och mannen med ett badrum (toa inkl. dusch), fungerar också bra. Stora huset har två badrum (toa inkl. dusch). Jag ser bara problem med att behöva rengöra två badrum...

Är man en stor familj (=>3 barn + 2 vuxna) kan jag förstå att man vill ha två badrum för att en långbajsare inte ska haverera tidsplanen för alla.

Jag föredrar helt klart wc men skulle inte opponera mig mot en annan lösning. Helst något som innebär så lite hantering av urin och fekalier som möjligt, t ex en förbränningstossi, eller en modern packtoa med folie. Problemet med att endast ha en förbränningstoalett är att den kräver el eller gasol, dvs vid strömavbrott kan du inte "spola". Kombinerat med ett bra utedass, wc eller packtoa - inga problem!
 
Uppvuxen med en toalett på två vuxna + två avkommor. Dusch fanns i tvättstugan. Nu bor jag och mannen med ett badrum (toa inkl. dusch), fungerar också bra. Stora huset har två badrum (toa inkl. dusch). Jag ser bara problem med att behöva rengöra två badrum...

Är man en stor familj (=>3 barn + 2 vuxna) kan jag förstå att man vill ha två badrum för att en långbajsare inte ska haverera tidsplanen för alla.

Jag föredrar helt klart wc men skulle inte opponera mig mot en annan lösning. Helst något som innebär så lite hantering av urin och fekalier som möjligt, t ex en förbränningstossi, eller en modern packtoa med folie. Problemet med att endast ha en förbränningstoalett är att den kräver el eller gasol, dvs vid strömavbrott kan du inte "spola". Kombinerat med ett bra utedass, wc eller packtoa - inga problem!
Problem med att spola har man ju även med vattentoa om man har egen brunn. Utan el får man inte upp något vatten.
 
Jag har förvisso varit med om det med katten men man har ju spolat efter sitt besök så det var ju bara vatten. Hände några gånger när han var bebis, nu ryms han nog inte. Skogismix tror vi :p

Barnens leksaker.. de verkar vara alldeles för rädda om sina leksaker faktiskt. Än så länge.
Fast en renstädad toa är ju ren! Att katten skulle vara äcklig efter att ha hopp att ner i stolen fattar jag inte

(Minns diskussionen jag hade med en sommarjobbare som tyckte det var äckligt att städa med svamp i toastolen.Men efter att ha skrubbat med toamedel och borste var ju den platsen den enda riktigt rena på hela toan. Renare än handfatet, renare än golvet. )
 
Du kan alltid hälla med hink.
Som @sjoberga säger. Var ska du få vattnet ifrån att hinka med? När du tömt hydroforen är det ju slut om inget mer pumpas upp....

@tanten , jag håller med dig. Det är ju nytt rent vatten som finns i toan efter att man har spolat. Jag måste säga att jag inte precis äcklas av att plocka upp något som av misstag ramlar i toastolen. Orkar inte ens leta upp en gummihandske om det skulle hända....
 
Fast en renstädad toa är ju ren! Att katten skulle vara äcklig efter att ha hopp att ner i stolen fattar jag inte

(Minns diskussionen jag hade med en sommarjobbare som tyckte det var äckligt att städa med svamp i toastolen.Men efter att ha skrubbat med toamedel och borste var ju den platsen den enda riktigt rena på hela toan. Renare än handfatet, renare än golvet. )
Nä jag tänker lite likadant.
 
Jag misstänker att de som inte har några invändningar mot hinkar, utedass, portapotti och andra lösningar inte har några avföringsbekymmer? Och att de inte har några kroppsliga begränsningar utan är vida som en barnunge.

Jag som har en växelvis extremt hård resp lös mage skulle ha enormt svårt att använda t.ex. hink. Skulle dessutom ha svårt att ta mig upp och ner.

Jag kan bara i undantagsfall kissa i skogen eller på dyngstacken för att jag helt enkelt inte kommer upp när jag satt mig ner. Alternativt ramlar omkull när jag sitter nerkrupen. Att göra nr 2 på det viset känns oöverstigligt.

Jag är oändligt tacksam för WCn och eventuellt utedasset. Att använda dricksvatten till WCn är däremot inte den bästa lösningen. Men nu har vi byggt det systemet när vatten inte var någon bristvara. Att ändra hela det systemet tar tid och jag ser idag inte riktigt några vettiga lösningar.

De torrtoaletter resp separetter jag besökt har inte känts tillräckligt bra. Ingenstans har jag klarat mig undan lukten bl.a.

Jag tillhör tyvärr alla som har grava magproblem och just nu är jag inte hemma så det har blivit en extra toa-lösning åt mig.
Tyvärr är jag även oförmögen att använda något som står på golvet.
Temporära lösningen har blivit en kasserad vanlig stol med sitsen bortsågad för att kunna ha behållaren (potta) där.
Kanske inget jag skulle vilja ha som enda lösning dock men bättre än alternativet att vara utan, då huset inte har toa på sovrumsvåningen.
Annars finns här 2 stycken vanliga WC, ena inne och andra i pannrummet.
(Av hänsyn till andra använder jag pannrummet oftast när magen styr)

Hemma: 2rok bor ensam och 1 WC.

Jag har genom åren använt allt från spade i skogen till mulltoa/torrdass/separerat/port pori (stavas?) och det mesta fyller sin funktion med mer eller mindre lukt beroende på hur ägarna skött om det hela.

Min egna åsikt är nog att inget är värre än offentliga toaletter men beror ju på folks inställning: inte hemma hos mig så spela roll :yuck:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hämtar vatten? Man bör ju ha en plan för hur man försörjer sig med både dricksvatten och hygienvatten vid händelse av strömavbrott, annars har man större problem än att bli av med sitt bajs.

Precis. Och då använder man inte gärna dricksvatten till toarengöring. Det var ju det sim var frågan från början.
 
Hämtar vatten? Man bör ju ha en plan för hur man försörjer sig med både dricksvatten och hygienvatten vid händelse av strömavbrott, annars har man större problem än att bli av med sitt bajs.
Det är väl klart att man måste hämta vatten vid ett längre strömavbrott. Mitt svar helt generellt var att det inte går att spola särskilt länge vid strömavbrott om man har vattentoalett och egen brunn. Under stormen Gudrun hade vi tack och lov kommunalt vatten. Deras vattenverk kom igång efter någon dag, men vi var utan ström i 17 dagar. Så vatten hade vi hela tiden - och det var ju en enorm tur - trots att strömmen var borta.
 
Det finns mig veterligt inget annat alternativ som överträffar vattentoalett i standard. Hade det funnits hade vattentoaletterna varit betydligt färre.
Nej sanningen är att vi har byggt fast oss i det systemet, det är därför som det är den standardiserade lösningen.
Alla städer är konstruerade för vattentoalett.
Städernas avloppsanläggningar tar också numera hand om fosfor och annat som är skadligt för miljön så i det fallet är det bara slöseriet med dricksvatten som är problemet.
Det skulle gå att lösa med ett system där man spolar med begagnat disk och duschvatten i stället.

Men med ett enskilt avlopp och en egen brunn så är problemen litet annorlunda.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 811
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp