Toaletter - en skitsak?

Kommer på sikt att behöva göra ny avloppsanläggning. Cirka 50000 kr, lågt räknat? Så kanske inte så pigg på att dra på mig ytterligare kostnad för slamtömning....
Eller kanske pigg på att spara in på kostnaden för det nya avloppet?
Det är oerhört billigt med ett avlopp som bara skall klara disk, dusch och tvätt, det är toalett-delen som kostar.
 
Att folk är så rädda för toa bakterier.

Vad händer inte när man borstar ut kiss och bajs fläckar på hästen, näsan är ju en halv meter från partiklarna :D

Rädd är väl att ta i. Men jag undviker gärna bakterier om det går utan att gå till överdrift. Dels för att hålla en god hygien och minska eventuell smittspridning. Speciellt om man är fler som delar på samma utrymmen.

En sådan enkel grej som att ha toastolen nere så att bakterier inte behöver ta sig i onödan till tandborstar, handdukar osv. Som i sin tur sprider sig till resten av bostaden. Köket bland annat. Ett område man gärna håller fri från bajsbakterier.

Samma anledning man inte ska ta med mobilen in på toa. Något jag själv ibland slarvar med. För där finns tiden att kolla mail osv lite snabbt. Men spritar telefonen regelbundet.

Utedass är bättre på så sätt att du inte behöver spola :).
 
Vi har utedass. Året om. Det är kanske inte skitkul (pun intended) när snön vräker ner, tempen visar -25 och man kanske är lite kass i magen. Men det funkar, utan några större bekymmer faktiskt. Sambon har levt så i 17 år, jag nu i 4 (dvs sen jag flyttade hit). Nu har vi lagt ner rör för avlopp men kostnaden är verkligen hutlös. Nära vatten, så vi har inte jättemycket olika lösningar att röra oss med. Att koppla på kommunalt kommer att kosta oss närmare 250 000 kr, exklusive vårt eget arbete.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har du gasmask när du borstar häst/hund/vilket skitigt djur som helst? ;)

Tolkar jag som att nej, du tvättar inte händerna efter toabesök, så det är ju tur att jag inte behöver äta något du tillagat.

Och nej, jag har inte gasmask, men jag fäller ner toalocket, tvättar händerna efter toalettbesök, efter att ha hållit på med djur. Dvs normal basic hygien för att minimera att sprida diverse mindre mysiga bakterier till livsmedel, arbetsytor och övriga ytor som man tar på med händerna .
 
Har du gasmask när du borstar häst/hund/vilket skitigt djur som helst? ;)
Du tvättar inte händerna efter toabesök då eller?

Känns som att ni överdriver lite åt båda hållen nu va ;)?

Jag menar. Ska man hårdföra det så är det nästan onödigt att tvätta händerna om man sedan direkt torkar sig med skitig handduk fullproppad med diverse godsaker.

Att ha gasmask verkar lite sjukt. Men ibland har jag själv funderat på om man skulle ha skydd för munnen (typ sånt som man har när man slipar) på vår och höst. Dvs fällperioden. Om jag då snyter mig är snoret alldeles mörkt. Det är nog inte så hälsosamt. Men då för att undvika damm, inte bakterier. Tänker jag varje vår och höst, sen har jag ändå inget skydd. Varför vet jag inte men lite så att ingen normal människa går väl runt med skyddsmask. Men faktiskt vore det nog inte helt fel. Får väl se till att va själv i stallet så inte nån tror att jag är jätterädd för smuts och bakterier då det inte ens handlar om det :crazy:
 
Det är nog egentligen motiverat med gasmask när man borstar hästarna. Har de rullat sig och leriga är där massa kiseldamm och det är inte nyttigt.
Kanske vore något för arbetsmiljöverket att åka runt och se till att de anställda och de som hjälper till använder på våra ridskolor
 
Känns som att ni överdriver lite åt båda hållen nu va ;)?

Jag menar. Ska man hårdföra det så är det nästan onödigt att tvätta händerna om man sedan direkt torkar sig med skitig handduk fullproppad med diverse godsaker.

Att ha gasmask verkar lite sjukt. Men ibland har jag själv funderat på om man skulle ha skydd för munnen (typ sånt som man har när man slipar) på vår och höst. Dvs fällperioden. Om jag då snyter mig är snoret alldeles mörkt. Det är nog inte så hälsosamt. Men då för att undvika damm, inte bakterier. Tänker jag varje vår och höst, sen har jag ändå inget skydd. Varför vet jag inte men lite så att ingen normal människa går väl runt med skyddsmask. Men faktiskt vore det nog inte helt fel. Får väl se till att va själv i stallet så inte nån tror att jag är jätterädd för smuts och bakterier då det inte ens handlar om det :crazy:
Vi var nog väldigt sarkastiska båda två ;)
 
Tolkar jag som att nej, du tvättar inte händerna efter toabesök, så det är ju tur att jag inte behöver äta något du tillagat.

Och nej, jag har inte gasmask, men jag fäller ner toalocket, tvättar händerna efter toalettbesök, efter att ha hållit på med djur. Dvs normal basic hygien för att minimera att sprida diverse mindre mysiga bakterier till livsmedel, arbetsytor och övriga ytor som man tar på med händerna .
Skärp dig lite nu va? :down: Varför dra ner det på en låg nivå?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 142
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 621
Senast: bollen__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp