Bukefalos 28 år!

tömköra,

F

FannyAnttila

Hejsan,

Hur många gånger per vecka kan man tömköra en häst ?
 
Sv: tömköra,

7 dagar per vecka ;)

Det beror helt på hästen, vissa hästar behöver tömköras och jobbas utan ryttare mer än andra.
 
Sv: tömköra,

Så många man orkar.....

Man kan ju variera tömkrningen mellan bana och skogen osv.
 
Sv: tömköra,

Just nu tömkör jag väldigt mycket då jag i princip bara har en grusväg att arbeta på. Det är jättekul och ridningen har blivit mycket bättre för mig sedan jag började tömköra! :bump:
 
Sv: tömköra,

Jag tömkör 1-2 dagar/ vecka, men man kan ju göra det så ofta man orkar.
 
Sv: tömköra,

Det beror på hur gammal hästen elr ponnyn är.
Om den är ca. 4 år kan man tömköra den mer en när den är ca. 1½ år.
 
Sv: tömköra,

Jag skulle säga att man kan tömköra hur mycket som helst, bara man varierar arbete och så. Sen är det alltid kul att variera sig mellan ridning, körning, löshoppning osv. men det är ju en annan sak.

Nu för tillfället tömkör jag en häst ca. 2-3 ggr/vecka och då varierar jag mellan klättring, dressyrarbete, konditionsträning och jogg.
 
Sv: tömköra,

Hur ofta som hellst

men jag tycker att man ska försöka variera så mkt som möjligt När man motionerar hästen
 
Sv: tömköra,

Så ofta man vill :)

Bara man ser till att variera arbetet, i varje fall jag fastnar lätt på volter, och då blir det ju lite longering av det, och det ska man ju undvika att göra allt för ofta och länge.

Men att tömköra ute i skogen är jättebra och omväxlande!
 
Sv: tömköra,

det går ju att tömköra så ofta man vill, det är ju itne bra om dom springer på en liten volt hela tiden för lederna, men det kan man ju göra om man rider också. är inte heller så bra om hästen går inspänd hela tiden.
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Jag använder flitigt mitt equiband i ridningen, men efter att ha lyssnat på lite podd funderar jag på att köpa appen. Är det...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: Mymlan
·
Träning Jag behöver tips på övningar man kan göra när man tömkör. Inte någon sidförande rörelser då varken jag eller ponnyn har tillräckligt...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Ace
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: EquusCaty
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: Joel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp