Tokiga annonseringar

Att göra tvärtom är att göra motsatsen till något annat.
Att göra tvärt om är att från att röra sig i en riktning vända tvärt och fortsätta åt andra hållet. Man marscherar framåt och tvärvänder för att marschera åt andra hållet.
Du får tycka så, men slopa "är", för vi bägge har rätt.
 
Jag får nog erkänna att jag med fånigt jollrig röst ropade "KIIIISSEBAAAAAARNAAAAA" till våra katter. Dom kunde vara lååångt bort men efter 15 minuter så var dom hemma. Nuvarande katt kommer dock på Kisse, kisse kiss.
Själv hade jag en katt som nöddöptes till Flisan för att det inte skulle bli så pinsamt hos veterinären, hon lystrar till namnet Kissongen. Hon var en liten kissonge när hon kom och det blev alltid att vi pratade om kissongen så fort det handlade om henne. Ibland leker jag med tanken på att kattnappa henne, men mina gossar här hemma skulle inte gilla det. :angel: :(
 
Att göra tvärtom är att göra motsatsen till något annat.
Att göra tvärt om är att från att röra sig i en riktning vända tvärt och fortsätta åt andra hållet. Man marscherar framåt och tvärvänder för att marschera åt andra hållet.
Jag har inte hört eller märkt att någon gör skillnad, och din skillnad är alltså din lilla gradskillnaden om hur snabbt man vänder sig om.

Och hur tycker du man ska skriva när man ändrar sin åsikt så den blir den motsatta, viket av sätten är applicerbar där? Handlar det om hur snabbt man ändrar sig där, om man gör det momentant den ena och och om det tar 5 sekunder den andra eller?

Det konstiga är att SAOL inte har med "tvärt om" med i listan bara "tvärtom", då blir det än mer oförklarligt med olika mening när den ena inte existerar.
 
b1F9tkm.png
 
Jag har inte hört eller märkt att någon gör skillnad, och din skillnad är alltså din lilla gradskillnaden om hur snabbt man vänder sig om.

Och hur tycker du man ska skriva när man ändrar sin åsikt så den blir den motsatta, viket av sätten är applicerbar där? Handlar det om hur snabbt man ändrar sig där, om man gör det momentant den ena och och om det tar 5 sekunder den andra eller?

Det konstiga är att SAOL inte har med "tvärt om" med i listan bara "tvärtom", då blir det än mer oförklarligt med olika mening när den ena inte existerar.

Byter man diametralt åsikt så tycker man tvärtom mot vad man gjorde tidigare. Oavsett hur lång tid det tog att vända tankeskutan.
 
Byter man diametralt åsikt så tycker man tvärtom mot vad man gjorde tidigare. Oavsett hur lång tid det tog att vända tankeskutan.
Det finns inte ens en logik i din konstruktion.

Jag håller inte med dig och har aldrig stött på någon som använt ditt specialfall. Det är klart att folk kan använda det olika men eftersom inget lexikon sett gör skillnad och saol inte ens tar upp den ena versionen så torde det inte finnas någon klar definition om hur man ska skriva tvärtom förutom att tvärtom är enda alternativet enligt SAOL då.
 
Det finns inte ens en logik i din konstruktion.

Jag håller inte med dig och har aldrig stött på någon som använt ditt specialfall. Det är klart att folk kan använda det olika men eftersom inget lexikon sett gör skillnad och saol inte ens tar upp den ena versionen så torde det inte finnas någon klar definition om hur man ska skriva tvärtom förutom att tvärtom är enda alternativet enligt SAOL då.
Fast om du tittar på bilden jag kopierade från SAOL så står det att tvärtom får särskrivas och betyder samma sak.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Den 14 maj för tio år sedan, 1996, lade jag upp mina första web-sidor på internet. Jag tycker att det kunde vara kul att uppmärksamma...
Svar
13
· Visningar
11 913
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp