Tokiga saker vi hört pa sta'n ...

hastflicka

Trådstartare
Jag var i djuraffaren harom dagen. En kvinna med en liten 14 veckors BC valp pa armen stod och konverserade med personalen. Hon fragade nagot om hundmat och personalen forklarade fordelar med den ena maten efter den andra nar kvinnan plotsligt inflikade,
"Men jag tankte att han kanske far FÖR bra mat. For naringsrik alltsa. Ibland blir han helt galen och bara far runt ... och titta pa honom ... visst ser han lite tjock ut? Jag tror att det kanske vore battre att dra ner pa naringen sa han blir lugnare.":crazy:

Jag passerade och gick ut ur butiken medan den stackars kvinnan i personalen forsokte hamta andan i sin iver att forklara felaktigheten i det pastaendet pa ett satt sa valpagaren skulle tro henne.

Vilka vansinnigheter har ni hort pa sta'n?
 
Jag vet Migo:cry: Jag tankte pa dig nar jag horde det ... jag holl nastan pa att lagga mig i samtalet tills jag horde hur fint forsaljaren pa djurbutiken la upp sin forklaring. Mycket proffsigt, sa den butiken gillar jag skarpt sedan dess.:p

Jag horde harom dagen att eftersom hund traning ar ett intresse for mig ar det ar tur att jag har "rejala" hundar som gar att trana. Det visade sig att alla hundar inte gar att trana ... bland de storre var Golden och Lab sarskilt utmarkande pa det. De flesta golden och labbar gar alltsa inte att trana.:angel:
 
"Akitor är den enda ras där mamman inte lär valparna underkastelse!" berättade en man med schnauzrar för mig och sambon i helgen när vi var ute på resa med vår am.akita. :meh:
 
NEEEEEJ!!!
Dvärgschnauzer är INTE en terrier!!!
Har slutat räkna hur många gånger jag hört "experter" påstå att DS är terriers. Senast var på nyår då en överförfriskad jägare bestämt hävdade detta. När jag motsa mig detta fick jag tillbaka "Lilla flicka, mig lurar du inte. Jag har haft hund i hela mitt liv"
Den här lilla "flickan" är 41 år :mad:
Tom självaste C Millan har i tv parkerat DS i terriens rasgrupp :banghead:
 
Jag horde harom dagen att eftersom hund traning ar ett intresse for mig ar det ar tur att jag har "rejala" hundar som gar att trana. Det visade sig att alla hundar inte gar att trana ... bland de storre var Golden och Lab sarskilt utmarkande pa det. De flesta golden och labbar gar alltsa inte att trana.:angel:

Det måste jag berätta för min 2-åriga Golden-tik! Hon tycks ha missat det helt och hållet :eek: :p
 
Hur många gånger jag hört att vinthundar jagar för att de är hungriga och därför måste hållas magra när de tävlar, det har jag tappat räkningen på... För så är det tydligen, det har ingenting med jaktinstinkt att göra eller så, det har bara att göra med hur hungriga de är :cautious:
 
Hur många gånger jag hört att vinthundar jagar för att de är hungriga och därför måste hållas magra när de tävlar, det har jag tappat räkningen på... För så är det tydligen, det har ingenting med jaktinstinkt att göra eller så, det har bara att göra med hur hungriga de är :cautious:
Betyder det att de gånger min hund drar på vilt är det för att han är hungrig, inte för att han gillar att jaga saker?
 
Tom självaste C Millan har i tv parkerat DS i terriens rasgrupp :banghead:

Det är för att Dvärgschnauzern tillhör gruppen terrier i USA, bland annat därför amerikanska Dvärgschnauzrar ser ut och blir trimmade helt annorlunda än de mer kontinentala linjerna (dock många uppfödare i Sverige som går mer och mer på den amerikanska typen vilket jag tycker är tråkigt då jag vill att en schnauzer ska se ut som en schnauzer och inte en terrier).

En schnauzer är en schnauzer och kommer alltid att vara det! Men i USA har schnauzern ingen "egen" grupp utan tillhör terrier medan Schbauzern tillhör "working group".
 
Det är för att Dvärgschnauzern tillhör gruppen terrier i USA, bland annat därför amerikanska Dvärgschnauzrar ser ut och blir trimmade helt annorlunda än de mer kontinentala linjerna (dock många uppfödare i Sverige som går mer och mer på den amerikanska typen vilket jag tycker är tråkigt då jag vill att en schnauzer ska se ut som en schnauzer och inte en terrier).

En schnauzer är en schnauzer och kommer alltid att vara det! Men i USA har schnauzern ingen "egen" grupp utan tillhör terrier medan Schbauzern tillhör "working group".
Aha!! Intressant. Det hade jag ingen aning om :)

Trodde forskning om raser och indelning i rasgrupper var samma över hela världen.
 
Det måste jag berätta för min 2-åriga Golden-tik! Hon tycks ha missat det helt och hållet :eek: :p

Nej, det är förstås så att de FÖDS lydiga och tränade, precis som BC. Annars skulle väl inte årets lydnadshund 2014 vara en golden? Eftersom min "golden" i själva verket är en (felregistrerad?!) tollare kan jag förstås inte uttala mej...

Vi deltog i en liten rasparad i helgen, då fick hon i alla fall vara golden. Däremotpåpekades det att man skulle lägga märke till skillnaden i storlek på hanne och tik. Det har alltså inget att göra med att det är jaktlinjer i henne och hon dessutom råkar vara -liten! Alla goldentikar ligger väl strax över standardens minmått för tik och väger runt 20 kg?!
 
Lägger upp en bild på min bruna flat… :angel:

Ladda-115-månad-510x332.jpg


Och när jag säger att nej, det är faktiskt ingen flat utan en wachtelhund så utbrister folk "Jaahaaa! Det är en fågelhund, och man jagar alltså vaktel med den?"

Nej, man jagar inte vaktel med dom, knappt fågel alls.
Flaten är ju dock en fågelhund, men det verkar dom flesta ha missat..
 
Det är synd om min Västgötaspets som har så korta ben att han inte kan ta sig fram i skogen...

Sanningen är väl snarare att hunden är så snabb över stock och sten att mitt öga knappt hinner uppfatta när han byter riktning:p
 
Hur många gånger jag hört att vinthundar jagar för att de är hungriga och därför måste hållas magra när de tävlar, det har jag tappat räkningen på... För så är det tydligen, det har ingenting med jaktinstinkt att göra eller så, det har bara att göra med hur hungriga de är :cautious:
Tack och lov börjar jaktgubbarna komma ifrån det där "hungrig hund jagar bäst" har man ju hört så man kan spy på det... Och en del gliringar när jag har stoppat i hunden energi mellan såtarna. Men det år jag inte stod med hund var tydligen jättetråkigt att jaga, och en del gamla gubbar har fallit ifrån så numera är tongångarna helt andra och snarare får frågor om det är okej att bjuda hunden på en smörgås. ;) Fast jag har allvarliga problem med att få i hunden frukost jaktdagar, det gäller att inte på något sätt visa att det är jakt utan sätta sig vid frukostbordet, servera hunden frukost och så sitta där i lugn och ro tills han har ätit klart. Börjar jag plocka med jaktgrejerna så lämnar han maten omedelbart och sätter sig vid dörren för att inte bli lämnad kvar...
 
Jag var i djuraffaren harom dagen. En kvinna med en liten 14 veckors BC valp pa armen stod och konverserade med personalen. Hon fragade nagot om hundmat och personalen forklarade fordelar med den ena maten efter den andra nar kvinnan plotsligt inflikade,
"Men jag tankte att han kanske far FÖR bra mat. For naringsrik alltsa. Ibland blir han helt galen och bara far runt ... och titta pa honom ... visst ser han lite tjock ut? Jag tror att det kanske vore battre att dra ner pa naringen sa han blir lugnare.":crazy:

Jag passerade och gick ut ur butiken medan den stackars kvinnan i personalen forsokte hamta andan i sin iver att forklara felaktigheten i det pastaendet pa ett satt sa valpagaren skulle tro henne.

Vilka vansinnigheter har ni hort pa sta'n?

Påminner om något jag hörde på stan förra veckan när jag var på väg hem från jobbet. Busshållplatsen är precis intill en djuraffär så jag var inne en vända och kollade lite. Där var en kvinna inne med en GD valp för att prova täcken och vid något tillfälle hör jag hur hon frågor om det finns något man kan ge dem så dem inte blir så stora...

Tänkte i mitt stilla sinne att damen nog valt fel ras...
 
Jag var i djuraffaren harom dagen. En kvinna med en liten 14 veckors BC valp pa armen stod och konverserade med personalen. Hon fragade nagot om hundmat och personalen forklarade fordelar med den ena maten efter den andra nar kvinnan plotsligt inflikade,
"Men jag tankte att han kanske far FÖR bra mat. For naringsrik alltsa. Ibland blir han helt galen och bara far runt ... och titta pa honom ... visst ser han lite tjock ut? Jag tror att det kanske vore battre att dra ner pa naringen sa han blir lugnare.":crazy:

Jag passerade och gick ut ur butiken medan den stackars kvinnan i personalen forsokte hamta andan i sin iver att forklara felaktigheten i det pastaendet pa ett satt sa valpagaren skulle tro henne.

Vilka vansinnigheter har ni hort pa sta'n?

Att taxar absolut inte får gå i trappor, hoppa upp i soffan eller liknande eftersom det "förstör deras ryggar".

Och skogen där de jagar består ju som alla vet enbart av slät mark och autostrador...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 456
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Ni har sakert sett dem pa tv eller last om dem i dagstidningar och skvallerblaskor. Manniskor som utat sett lever ett helt normalt liv...
Svar
3
· Visningar
938
Senast: Sastra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp