TheRedLightning

Trådstartare
Hur skolar ni in era hästar för att kunna tolka med dom?
Hur länge bör man hålla på första gången om det är lite snö att pulsa i (ca 10cm)?

Hur går ni till väga och vad är lämpligast att börja med? Nyfiken. :)
 
Jag håller på med att lära min valack att tolka nu men jag räknar med att det kommer ta ett tag, då han är ganska ljudskygg, bakskygg och lite allmänt fjantig.. :p

Jag började iaf med att släpa runt en pulka i stallgången och sedan även linorna slängde jag med runt bakbenen. Därefter gick jag ut och släpade pulkan i ena handen och linorna hängde lösa efter hästen på marken och så gick vi runt så tills han tyckte det var hyfsat ok.
Gången efter fick min mor sitta i pulkan och prova att bli dragen med linorna, det var lite svårare eftersom pulkan låter mer när någon sitter i den. Han svängde runt en del.
Nästa gång ska jag nog ha bomull i öronen på honom eftersom det är ljudet han reagerar mest på.
 
Jag tömkörde min ponny mycket ute, hade ett par linor sen i brösta som jag la tyngd i.
Efter det så drog vi däck och stockar. och sen så gick det bra att dra lite vad som helst.
Han var dock väldigt trygg med mig och var helt oberörd vad man än utsatte honom för, tolkade med både pulka, skidor och spark.
 
Hur är det att tolka in en ridhäst som är inkörd och inte verkar vara bakskygg? :confused:
Så länge man är noga med draglinorna och att hästen inte skräms av de så är det mer eller mindre bara att köra (beroende på häst såklart.) Har ingen aning om min ponny var körd sedan tidigare (hamn var 18 då vi köpte honom) men tolkningen var en del i hans inkörning :).
 
Min häst var körd när jag köpte honom (travare) så vi bara slängde på sele och pulka och så knatade han på. När vi skulle tolka efter syrrans ponny tömkördes hon mycket och fick vara med när min häst tolkades så hon vande sig vid ljudet och att det fanns något bakom, och hade hon blivit rädd så satt den ju inte på henne, men hon reagerade inte alls så det gick ganska fort att kunna tolka även efter henne :)
 
Så länge man är noga med draglinorna och att hästen inte skräms av de så är det mer eller mindre bara att köra (beroende på häst såklart.) Har ingen aning om min ponny var körd sedan tidigare (hamn var 18 då vi köpte honom) men tolkningen var en del i hans inkörning :).
Jag testade att tömköra min pålla med tömmarna ungefär där draglinorna är och provade att lägga an dom mot hennes ben, hon reagerade inte ens.
Men tänker att även om de är inkörda så kanske man inte ska gå för fort fram? :confused:
 
Jag testade att tömköra min pålla med tömmarna ungefär där draglinorna är och provade att lägga an dom mot hennes ben, hon reagerade inte ens.
Men tänker att även om de är inkörda så kanske man inte ska gå för fort fram? :confused:
är oftast ljudet från t ex pulkan som hästarna ogillar, men att dra massa konstiga saker efter hästen är en bra miljö träning :) tömkör och ha pulkan efter dig, eller ha ngn som åker skidor bredvid/efter dig eller vad du nu vill tolka med :)

jag tycker själv inte om att tolka på vanligt sätt med en ryttare och en som åker efter och bara håller i draglinorna, tappar hen draglinorna så är det inte roligt för hästen. i så fall så ska ryttaren med en rörelse snabbt kunna lossa linorna i farten.

vill heller inte köra hästen från en pulka, alldeles för lågt ner.. så min favorit var att spänna för en sparkstötting. jag stod upp och kunde styra sparken mellan grus fläckarna på vägen även om hästen gick rakt fram, samt så kunde jag bromsa sparken så att den inte fortsatte framåt då hästen stannade. gick inte så bra att köra på åkern dock.
 
Min häst var förmodligen tömkörd en del, och van tömmar runt baken. Jag började från marken, ledde hästen (sadlad och med tolksele) och hade medhjälpare som satte på och höll först en, sedan båda linorna. Jag hade väntat mig lite problem med linor mot bakbenen, men det som hästen reagerade starkt mot var trycket mot bringan. Han tvärnitade vid minsta belastning i linorna och det krävdes ganska mycket uppmuntran för att få honom att fatta att han faktiskt skulle "gå emot" det trycket.
 
Min häst var förmodligen tömkörd en del, och van tömmar runt baken. Jag började från marken, ledde hästen (sadlad och med tolksele) och hade medhjälpare som satte på och höll först en, sedan båda linorna. Jag hade väntat mig lite problem med linor mot bakbenen, men det som hästen reagerade starkt mot var trycket mot bringan. Han tvärnitade vid minsta belastning i linorna och det krävdes ganska mycket uppmuntran för att få honom att fatta att han faktiskt skulle "gå emot" det trycket.
Ah, undra hur det blir för mig som har en häst som är inkörd. Borde inte vara några problem men det skadar inte att börja långsamt.
Funderar på att rida med bredvid när de tolkar någon gång för att se om hon reagerar på ljuden. :)
 
Hur skolar ni in era hästar för att kunna tolka med dom?
Hur länge bör man hålla på första gången om det är lite snö att pulsa i (ca 10cm)?

Hur går ni till väga och vad är lämpligast att börja med? Nyfiken. :)

Jag har visserligen bara haft ponnyer i mitt liv, varierande grad av lydighet. En bakskygg. Och några unghästar a la typ 3 år. Men jag sätter fast pulkan och hoppar i typ :angel: Har alltid gått bra. Men man får ju vara med lite i början så de fattar att pulkan inte jagar dem samt att linorna inte är farliga när man svänger. Har alltid varit själv och jag var väl typ 12 med första ponnyn, mitt sunda förnuft brukar få bestämma :) Alla har gillat det big time!

Prio ett är att de INTE får slå eller skutta!!
 
Min första som blivit misshandlad vid körning hade inga som helst problem med tolksele och skidor. Dåvarande stakade sig fram med slalomskidorna så hon fick se och höra vad som lät, sen red jag iväg med honom efter utan några som helst problem. :D
En körsele däremot var hon livrädd för då hon förknippade selen med misshandeln.
 
Jag har en världsvan (enligt honom själv) äldre arab som aldrig, vad jag vet tolkat innan. Jag har dock tömkört mycket så han är van med linor runt baken. Jag satte bara på tolkselen och gav oss ut. När vi skrittade fram så drog min kompis pulkan bredvid oss när vi gick och väl framme så testade vi först skritt tolkandes och sedan trav och galopp. Mitt tips är att ha en ryttare på som känner hästen och inte göra så stor sak av det. Men jag blev förvånad över att han var ändå så oberörd utav att dra. Ska tilläggas att vi körde på plogade vägar så det var inte så tungt. Vi hade satt på sån där travluva med bollar för att minska ljudet, synd bara att den inte var gjord för araböron utan blev hängande över ögonen. Det hade kunnat bli katastrof så den tog vi snabbt av.

I helgen tolkade vi med kompisens gamla travare. Samma där, bara upp och köra. Det gick också bra men han är ju inkörd. Dock inte körd sedan travkarriären. Hade jag haft en häst som var bakskygg hade jag nog gått varligt fram.
 
Min första som blivit misshandlad vid körning hade inga som helst problem med tolksele och skidor. Dåvarande stakade sig fram med slalomskidorna så hon fick se och höra vad som lät, sen red jag iväg med honom efter utan några som helst problem. :D
En körsele däremot var hon livrädd för då hon förknippade selen med misshandeln.
Usch då, tråkigt när det har varit med om tuffa tag. :(
 
Jag satte på selen en gång i ridhuset och gick bakom och kollade hur hon reagerade på linorna. Det gick så bra att vi bara hängde på allt och körde.

Hon reagerade lite på ljudet men inte så värst (jag har världens snällaste häst). Pulka var lite läskigare eftersom då har de svårt att se vad som låter bakom men det gick bra. Annars kör vi mest med miniskidor som man kan köpa i leksaksaffären. Man bara spänner fast de på skorna. De är så korta att risken att man ska köra på hästen är minimal.
 
Min häst var förmodligen tömkörd en del, och van tömmar runt baken. Jag började från marken, ledde hästen (sadlad och med tolksele) och hade medhjälpare som satte på och höll först en, sedan båda linorna. Jag hade väntat mig lite problem med linor mot bakbenen, men det som hästen reagerade starkt mot var trycket mot bringan. Han tvärnitade vid minsta belastning i linorna och det krävdes ganska mycket uppmuntran för att få honom att fatta att han faktiskt skulle "gå emot" det trycket.

Det är inte så konstigt att hästen nitade. Det är tungt att dra en pulka eller liknande och en tolksele är inget vidare att dra i. Jag hade inte velat använda en sådan utan hade använt en vanlig bröstsele istället.
 
Var jag så otydlig? Vi var på inhägnad ridbana och både jag och min man som höll linorna var till fots. Hästen blev osäker vid minsta belastning i linorna och min bröstsele var av den modell som militären använde vid Tolkning med häst så det var varken selen eller för stora krafter som orsakade problemen utan en känslig häst som var van att gå undan för väldigt lite tryck. När jag väl kom upp på ryggen och hade min man på skidor bakom var det inget problem, mer än att både min man och hästen tyckte det skulle gå mycket fortare än vad jag tyckte var vettigt. Men när jag kollar vad som säljs som tolksele idag kan jag hålla med om att de ser väldigt smala ut.

Jag skulle dessutom överhuvudtaget inte vilja dra pulka efter häst, möjligen någon form av kälke med både styrning och broms. Blotta tanken på att det blir ett ryck i linorna så en pulka hamnar i bakbenen på hästen med en skalle i lagom sparkhöjd är tillräckligt avskräckande.
 
Det är inte så konstigt att hästen nitade. Det är tungt att dra en pulka eller liknande och en tolksele är inget vidare att dra i. Jag hade inte velat använda en sådan utan hade använt en vanlig bröstsele istället.
Hur använder man en bröstsele när man har sadel på blir inte den i vägen för selen då? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
495
Senast: Mia_R
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
874
Senast: Valle
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: Anna-KarinO
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Imnir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp