Men hur använder man bara en del av selen när en väsentlig del är borta? Försöker förstå här. :/
Är inte så körterms kunnig, men.
En riktig sele består av separata delar. brösta, däckel och baksele. draglinorna i brösta och vagn skaklarna i däcken.
En skit sele har brösta och däckel i ett om det är en sån du tänker på.
Har man bara bröstan så kan man ha sadel på hästen :)
 
Är inte så körterms kunnig, men.
En riktig sele består av separata delar. brösta, däckel och baksele. draglinorna i brösta och vagn skaklarna i däcken.
En skit sele har brösta och däckel i ett om det är en sån du tänker på.
Har man bara bröstan så kan man ha sadel på hästen :)
Hmm, vänta lite här nu.. är bröstan typ som en förbygel (utan martingalen) fast ändå inte? Nu när jag tänker efter så när jag var i ett travstall och hjälpte till har jag för mig att det var ett löst stycke de satte över bogen.. undra om jag tänker rätt nu. :/
 
Hmm, vänta lite här nu.. är bröstan typ som en förbygel (utan martingalen) fast ändå inte? Nu när jag tänker efter så när jag var i ett travstall och hjälpte till har jag för mig att det var ett löst stycke de satte över bogen.. undra om jag tänker rätt nu. :/

Såhär ser en brösta ut: http://www.driveout.se/brosta-diplomat/63-0 det är inga som helst problem att ha en sådan brösta och också ha sadel på hästen.
 
Hmm, vänta lite här nu.. är bröstan typ som en förbygel (utan martingalen) fast ändå inte? Nu när jag tänker efter så när jag var i ett travstall och hjälpte till har jag för mig att det var ett löst stycke de satte över bogen.. undra om jag tänker rätt nu. :/
En kör brösta ser nästan likadan ut som en rid brösta. Dvs bred rem över bogen och smal rem över manken. En förbygel är ngt helt annat.
 
En kör brösta ser nästan likadan ut som en rid brösta. Dvs bred rem över bogen och smal rem över manken. En förbygel är ngt helt annat.
Jag har aldrig sett en ridbrösta och visste inte va det hette som jag försökte förklara därför jag skrev "förbygel fast ändå inte", jag är inte så bra på termerna.
 
cero-sele.jpg

136605.jpg

tycker att dessa bilderna visar bättre. Även om hopp bröstan är kombinerad med en martingal också.
 
Hmm, den bröstan jag tänkte på hade inte de där ringarna som tömmarna går igenom förstås.. är det kanske en annan form av brösta eller heter det något annat?

Ah, hittade en bild på vad jag tänkte på:
IMG_2369.JPG
 
Hmm, den bröstan jag tänkte på hade inte de där ringarna som tömmarna går igenom förstås.. är det kanske en annan form av brösta eller heter det något annat?

Ah, hittade en bild på vad jag tänkte på:
IMG_2369.JPG
det är en sån brösta du ska ha :).
@TinyWiny, den brösten du länkade till tyckte jag också såg konstig ut. I och med att det fanns töm ringar på den. Men har sett flera bilder nu med extra tömmringar så är väll bara en special sak ;)
 
Senast ändrad:
Behövs det nåt mer än en häst och ett par miniskidor för att tolka?? :o
Fjordan jag hade var inkörd men jag hade varken ryttare på ryggen, tolksele eller nåt annat, hon hade ju en stor yvig svans att hålla i, räcker inte det menar ni? :o

Å vad vi rejsade runt på åkrarna, hon tyckte det var skitkul när vi busade runt och kraschade jag så tvärvände hon med ett bocksprång, kom sättande tillbaks och sen ett bocksprång så hon vände i luften och sen väntade hon på att jag skulle hugga tag i svansen igen. :p
 
Jag har bara kört efter 2 hästar utan probelme, den ena var inkörd, en tredje tappade jag tyvärr greppet om linorna när vi skulle iväg så linorna kom bakom henne och då blev hon rädd så vi får jobba lite vidare och välja bättre ställe att starta nästa gång. Två har jag jobbat lite i draglinor (5-10 minuter) innan jag låtit dem dra snowracer. Den ena är bara knappa två år men det var inga problem. Brösta som föreslagits ovan har jag använt i de flesta fall, någon gång direkt i sadeln men den dras lätt bakåt.
Lite motivation:
DSC_0086.jpg


IMG_2931_resize.jpg

 
Jag har bara kört efter 2 hästar utan probelme, den ena var inkörd, en tredje tappade jag tyvärr greppet om linorna när vi skulle iväg så linorna kom bakom henne och då blev hon rädd så vi får jobba lite vidare och välja bättre ställe att starta nästa gång. Två har jag jobbat lite i draglinor (5-10 minuter) innan jag låtit dem dra snowracer. Den ena är bara knappa två år men det var inga problem. Brösta som föreslagits ovan har jag använt i de flesta fall, någon gång direkt i sadeln men den dras lätt bakåt.
Lite motivation:
DSC_0086.jpg


IMG_2931_resize.jpg

hur har du fäst draglinirna i första bilden?
 
hur har du fäst draglinirna i första bilden?
Jag vill minnas att tjejn som red tog hela selen och sedan fäste dem i däckelns öglor. Lite dåligt minne eftersom det var hon som fixade och red (barbacka). Vet att de kom högre upp än vanligt och att hon klurade fram och tilbaka på om hon skulle sitta på dem eller ha dem över benen.

Här är de ju fästa där man fäster skakeln men då hade vi sadel.
DSC_0170.jpg

Skulle gissa att de är fästa på samma sätt här, men att hon satt på dem och det var därför de kom högre upp...
Tycker denna bild indikerar det. (TW - inte alla som tolkat i tölt :p )
DSC_0052.jpg
 
Jag vill minnas att tjejn som red tog hela selen och sedan fäste dem i däckelns öglor. Lite dåligt minne eftersom det var hon som fixade och red (barbacka). Vet att de kom högre upp än vanligt och att hon klurade fram och tilbaka på om hon skulle sitta på dem eller ha dem över benen.

Här är de ju fästa där man fäster skakeln men då hade vi sadel.
DSC_0170.jpg

Skulle gissa att de är fästa på samma sätt här, men att hon satt på dem och det var därför de kom högre upp...
Tycker denna bild indikerar det. (TW - inte alla som tolkat i tölt :p )
DSC_0052.jpg
Tyckte väll det, Tömkörning ringarna är inte bygda för att dras i öht. inte ens däcken är för att dra med då man bara har skaklarna för att stabilisera och kunna bromsa vagnen. Draglinorna ska sitta i bröstan så att trycket kommer över bogen.
Så ha inte draglinorna i tömringarna. Förstör både selen och ger fel belastning för hästen.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
874
Senast: Valle
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: Anna-KarinO
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 609
Senast: Blyger
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp