töltsättning

kryddelydd

Trådstartare
töltsättning.
den termen/begreppet återkommer med ganska täta mellanrum och de personer jag hör använda ordet, verkar lägga lite olika innehåll i det.

Så vad lägger ni in i begreppet "töltsättning"?
Behöver alla hästar töltsättas eller bara en del?
De där som är "naturtöltare" och skuttar omkring i tölt i hagen, behöver de "töltsättas"?????
 
töltsättning.
den termen/begreppet återkommer med ganska täta mellanrum och de personer jag hör använda ordet, verkar lägga lite olika innehåll i det.

Så vad lägger ni in i begreppet "töltsättning"?
Behöver alla hästar töltsättas eller bara en del?
De där som är "naturtöltare" och skuttar omkring i tölt i hagen, behöver de "töltsättas"?????
Jag har aldrig noterat någon annan betydelse av ordet töltsättning än att lära hästen tölta och möjligen att lära den kommando för tölt om den redan töltar. Så antingen att lära hästen tölt eller att lära hästen tölta på kommando.

Vad har du hört för olika verisoner på vad ordet betyder?
 
Jag har aldrig noterat någon annan betydelse av ordet töltsättning än att lära hästen tölta och möjligen att lära den kommando för tölt om den redan töltar. Så antingen att lära hästen tölt eller att lära hästen tölta på kommando.

Vad har du hört för olika verisoner på vad ordet betyder?

Jag tycker som du skriver: lära hästen att tölta om den inte redan gör det.

Fast jag har hört det i bemärkelsen "töltar men är inte töltsatt än" och har fått som förklaring att det är att hästen ska SÄTTAS i tölt och inte bara fås att tölta. Alltså att det på något sätt skulle ha med samling bakifrån att göra.

Sedan inser jag förstås - och anser - att det finns olika kvalitet på tölten. En del medfött, annat framridet (eller inte).
De som framför åsikten att den ska SÄTTAS i tölt verkar anse att hästen nog egentligen inte töltar "på riktigt" förrän en "riktig tränare" SATT den i tölt.

tja, lite svårbegripligt med en ganska dålig förklaring.

Men skälet till att min förklaring blir rätt kass är ju att det är ett resonemang som jag egentligen inte håller med om: antingen töltar hästen eller inte.
Vill man ha tölt får man hjälpa hästen att komma på hur man gör.
Kan man inte själv så får man ta hjälp.
Alla hästar har inte en flott självbärig helt taktren tölt...
 
Kan betyda vad som helst. Unghäst som inte har visat tölt under ryttare. Äldre felriden häst. Det säger ingenting om kvaliten på själva töltsättningen. Stjärnkikare eller om man har lagt ned jobb på att vidareutbilda hästen. Tölt är en gångart precis som dom andra gångarterna. Rätt inriden och utbildad av kunnig tränare så vet jag inte om ordet töltsättning används i nån större utsträckning.
 
Utan att vara så insatt så har man ju undrat varför det inte finns (?) ett begrepp som heter "travsatt". Det tycks mig som (med respekt för att man inte riktigt vet) att det finns de hästar som visar stora svårigheter för traven men inte för tölten. Dvs de hästar som är naturtöltare och behöver en riktigt liten volt, djup snö, eller vatten, för att ens hamna i trav.
 
Utan att vara så insatt så har man ju undrat varför det inte finns (?) ett begrepp som heter "travsatt". Det tycks mig som (med respekt för att man inte riktigt vet) att det finns de hästar som visar stora svårigheter för traven men inte för tölten. Dvs de hästar som är naturtöltare och behöver en riktigt liten volt, djup snö, eller vatten, för att ens hamna i trav.
Bra synpunkt!

(spekulerar vidare)
för att man med viss rätt ser tölten som det "typiska" för islandshäst och för att det är det man "måste" ha på en riktig islandshäst, medan traven är mindre intressant (man kan ifrågasätta varför!!!)? Det finns ju tävlingsgrenar utan trav, men mig veterligen inte så många utan tölt (utom då rena passgrenar men de har ju inget annat än pass i sig)?

Jag kan tänka, men det är att sticka ut hakan, att traven är minst lika viktig som tölten på så sätt att traven kan ses som en mätsticka på lösgjordhet. Utifrån min inte så stora erfarenhet verkar det som om en spänd islandshäst ofta får väldigt svårt för att trava och lösgörande arbete och tålamod verkar kunna vara det som får fram traven på många.
Medan tölt (jo visst finns det islandshästar som har svårare att hitta tölten!) gärna dyker upp när hästen spänner sig i ryggen.

Men som sagt, min erfarenhet är inte så stor att jag egentligen ska kunna dra generella slutsatser därifrån.
 
Tölten är en lateral gångart, trav är en diagonal gångart. Vissa hästar har inte en tanke på att använda någon annan benföring än den diagonala, och då måste man töltsätta. Dvs lära hästen att gå fram i en lateral, andra hästar har en sån otroligt stark lateral att den inte vet vad en diagonal är överhuvudtaget och här kan det då krävas omvänd träning.
 
Utan att vara så insatt så har man ju undrat varför det inte finns (?) ett begrepp som heter "travsatt". Det tycks mig som (med respekt för att man inte riktigt vet) att det finns de hästar som visar stora svårigheter för traven men inte för tölten. Dvs de hästar som är naturtöltare och behöver en riktigt liten volt, djup snö, eller vatten, för att ens hamna i trav.
Min fick jag travsätta och då hade han en bra trav sen. Då blev även tölten bättre.
 
Min fick jag travsätta och då hade han en bra trav sen. Då blev även tölten bättre.
Min tant behövde mycket arbete med sin trav, för henne var det inte alls naturligt att trava. Eller ja, hon tyckte att fyrtakt var den enda takten i alla gångarter...
 
Laukur fick jag helt klart töltsätta för han "kunde" inte den laterala rörelsen i tölten utan har otroligt lätt för den diagonala i traven istället. Han tog inte ett enda töltsteg själv innan jag började jobba ordentligt för att "lära" honom tölten.

Ljómi tror jag det blir lite omvänt med. Han är bara skrittad under ryttare än så länge men det man ser i hagen och vid longering är att han har otroligt lätt för den laterala rörelsen och väljer tölt eller galopp jämt. Traven har jag knappt sett alls på de här snart 4 åren så styrkan i det diagonala kommer jag nog få jobba med där. Om han nu inte plötsligt får lättare för traven under ryttare. Han kommer inte behöva töltsättas utan tölten har han lätt för. Den behöver tränad och utvecklas däremot, men det är en annan sak för mig.
 
Laukur fick jag helt klart töltsätta för han "kunde" inte den laterala rörelsen i tölten utan har otroligt lätt för den diagonala i traven istället. Han tog inte ett enda töltsteg själv innan jag började jobba ordentligt för att "lära" honom tölten.

Ljómi tror jag det blir lite omvänt med. Han är bara skrittad under ryttare än så länge men det man ser i hagen och vid longering är att han har otroligt lätt för den laterala rörelsen och väljer tölt eller galopp jämt. Traven har jag knappt sett alls på de här snart 4 åren så styrkan i det diagonala kommer jag nog få jobba med där. Om han nu inte plötsligt får lättare för traven under ryttare. Han kommer inte behöva töltsättas utan tölten har han lätt för. Den behöver tränad och utvecklas däremot, men det är en annan sak för mig.

Tack!

För att förtydliga: för egen del anser jag inte att alla hästar behöver "töltsättas".
Jag använder ogärna begreppet själv, just pga att det har använts så olika i min omgivning.

Jag har också, självklart, sett att olika hästar har olika förmågor/förutsättningar: vissa är starkt diagonala, andra starkt laterala. Vissa verkar knappt hitta en ´"ordentlig" takt i någonting.

I min värld handlar islandshästridning om att hitta gångarterna och korrigera takten i alla gångarter så långt möjligt: eftersträva en ren fyrtakt i tölten, en ren tvåtakt i traven, en ren fyrtakt i skritten och en ren tretakt i galoppen.
Vilket som sagt kan vara besvärligt så det räcker. Passen är väl en "nästan ren" lateral tvåtakt.
 
Tack!

För att förtydliga: för egen del anser jag inte att alla hästar behöver "töltsättas".
Jag använder ogärna begreppet själv, just pga att det har använts så olika i min omgivning.

Jag har också, självklart, sett att olika hästar har olika förmågor/förutsättningar: vissa är starkt diagonala, andra starkt laterala. Vissa verkar knappt hitta en ´"ordentlig" takt i någonting.

I min värld handlar islandshästridning om att hitta gångarterna och korrigera takten i alla gångarter så långt möjligt: eftersträva en ren fyrtakt i tölten, en ren tvåtakt i traven, en ren fyrtakt i skritten och en ren tretakt i galoppen.
Vilket som sagt kan vara besvärligt så det räcker. Passen är väl en "nästan ren" lateral tvåtakt.

Jag håller med dig!
Jag passar mig lite för att använda ordet också för som du säger används det väldigt olika och jag tycker precis som du att det inte alltid passar in. I mitt exempel med mina hästar så behövde Laukur "töltsättas" medan Ljómi inte behöver det utan isåfall kanske "travsättas" :p Men Laukur behöver ju ändå jobba på traven och Ljómi jobba på tölten även om dom redan "kan" det.
 
Tack!

För att förtydliga: för egen del anser jag inte att alla hästar behöver "töltsättas".
Jag använder ogärna begreppet själv, just pga att det har använts så olika i min omgivning.

Jag har också, självklart, sett att olika hästar har olika förmågor/förutsättningar: vissa är starkt diagonala, andra starkt laterala. Vissa verkar knappt hitta en ´"ordentlig" takt i någonting.

I min värld handlar islandshästridning om att hitta gångarterna och korrigera takten i alla gångarter så långt möjligt: eftersträva en ren fyrtakt i tölten, en ren tvåtakt i traven, en ren fyrtakt i skritten och en ren tretakt i galoppen.
Vilket som sagt kan vara besvärligt så det räcker. Passen är väl en "nästan ren" lateral tvåtakt.
Flygande pass är fyrtaktig.
 
töltsättning.
den termen/begreppet återkommer med ganska täta mellanrum och de personer jag hör använda ordet, verkar lägga lite olika innehåll i det.

Så vad lägger ni in i begreppet "töltsättning"?
Behöver alla hästar töltsättas eller bara en del?
De där som är "naturtöltare" och skuttar omkring i tölt i hagen, behöver de "töltsättas"?????

I regel behöver de flesta hästar töltsättas. För även den mest fantastiska naturtöltaren behöver lära sig att jobba rätt under ryttare. Viktigt att man är precis lika noga där som med de som har svårare för tölten. Att inte enbart sträva efter en ren tölt utan även en bärig sådan och i olika tempon.
 
I regel behöver de flesta hästar töltsättas. För även den mest fantastiska naturtöltaren behöver lära sig att jobba rätt under ryttare. Viktigt att man är precis lika noga där som med de som har svårare för tölten. Att inte enbart sträva efter en ren tölt utan även en bärig sådan och i olika tempon.
Fast då är det väl snarare ren skolning?
 
Fast då är det väl snarare ren skolning?
Fast då är det väl snarare ren skolning?
Blir lite fundersam om vart töltsättningen slutar och skolningen tar vid. Jag tänker att båda hänger ihop. Sen att man kallar det för olika saker. Men vet att många slarvar om hästen har lätt för sig tyvärr. Såklart inte alla. Men sett det mer än då hästen haft svårare eller rent av obefintlig tölt.

Sen att vissa blir töltsatta på bara några gånger och andra tar år på sig väldigt individuellt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
612
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 827
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp