töltsättning

Bra synpunkt!

(spekulerar vidare)
för att man med viss rätt ser tölten som det "typiska" för islandshäst och för att det är det man "måste" ha på en riktig islandshäst, medan traven är mindre intressant (man kan ifrågasätta varför!!!)? Det finns ju tävlingsgrenar utan trav, men mig veterligen inte så många utan tölt (utom då rena passgrenar men de har ju inget annat än pass i sig)?

Jag kan tänka, men det är att sticka ut hakan, att traven är minst lika viktig som tölten på så sätt att traven kan ses som en mätsticka på lösgjordhet. Utifrån min inte så stora erfarenhet verkar det som om en spänd islandshäst ofta får väldigt svårt för att trava och lösgörande arbete och tålamod verkar kunna vara det som får fram traven på många.
Medan tölt (jo visst finns det islandshästar som har svårare att hitta tölten!) gärna dyker upp när hästen spänner sig i ryggen.

Men som sagt, min erfarenhet är inte så stor att jag egentligen ska kunna dra generella slutsatser därifrån.

Numer är traven för väldigt många precis lika viktig och intressant som tölten. Men rent historiskt har det inte sett ut så. Tölten var viktig i terrängen. Pass var det mest män och fyllon som red. Iaf enligt läroboken ;)
 
Blir lite fundersam om vart töltsättningen slutar och skolningen tar vid. Jag tänker att båda hänger ihop. Sen att man kallar det för olika saker. Men vet att många slarvar om hästen har lätt för sig tyvärr. Såklart inte alla. Men sett det mer än då hästen haft svårare eller rent av obefintlig tölt.

Sen att vissa blir töltsatta på bara några gånger och andra tar år på sig väldigt individuellt.
Jag tänker att det inte finns nån exakthet i det eftersom hästar är så olika.
 
Blir lite fundersam om vart töltsättningen slutar och skolningen tar vid. Jag tänker att båda hänger ihop. Sen att man kallar det för olika saker. Men vet att många slarvar om hästen har lätt för sig tyvärr. Såklart inte alla. Men sett det mer än då hästen haft svårare eller rent av obefintlig tölt.

Sen att vissa blir töltsatta på bara några gånger och andra tar år på sig väldigt individuellt.

Kan du förtydliga lite vad du lägger in i begreppet "töltsätta"? :)
Menar du att en häst är töltsatt först när den jobbar korrekt under ryttare?
Vad lägger du då in i att den jobbar korrekt under ryttare?

:)
 
Jaa min häst töltade som bäst när jag satt i en gräslig bonnasits :devil:, men jag försökte tala om för honom att det var omodernt.
Nej, att behöva berättä för häst hur man finner en lateral är inte omordertnt. Men att hästen ska hitta en lateral med hjälp av lång tä, då blir det märkligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
580
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 808
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp