Töltsättning

ufot

Trådstartare
Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne för fem månader sedan var hon knappt inriden. Idag rids hon i skritt, trav och galopp. Hon kan bakdelsvändning, skänkelvikning och vi har börjat nosa på skolorna. Traven är helt ren, inga töltinslag. Tölten finns där, båda föräldrarna har stark tölt. Vi rider nästan bara ut, främst på grund av att hon haft dålig framåtbjudning. Idag är framåtbjudningen betydligt bättre.

Vi ska flytta upp till Norrland om en månad och tanken är att hitta tränare där uppe. Vad ska jag tänka på när jag letar efter tränare? Finns det några bra övningar att träna på inför töltsättningen? Jag har tillgång till stor ridbana och rider där ca en gång i veckan.

Hon har lättare i vänster varv. Vi har övat mycket på höger galopp och idag fattar hon båda galopperna. Det blir fel ibland, men jag får alltid rätt galopp till slut. Överlag är det svårare att få igenom ställningen åt höger, men hon är mycket bättre nu. De få gånger jag longerat henne travar hon lika bra i båda varven, men hon tycker höger är jobbigare. Galoppen blir än så länge bara några få språng på volten, men hon fattar rätt varje gång.

Jag har funderat på vilken sida hon är starkare i. På ett sätt borde det vara vänster, eftersom allt är lättare åt vänster. Samtidigt känns hon betydligt starkare och styvare i höger sida. Dessutom är hon mycket svårare att få runt skänkeln i höger varv.

Vad tror ni? Jag är egentligen dressyrryttaren som "råkade" köpa en Islandshäst och gör mitt bästa för att lära mig... Jag har ridit Islandshäst tidigare, men detta ärr min första unghäst. Alla råd angående töltsättning, hitta tränare i Norrland (Västerbotten) och övningar för att få en mer liksidig häst mottages tacksamt.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp