Tömkörning: längd på tömmar?

vildros

Trådstartare
Vill börja tömköra min treåring (sv.hbl av mindre modell) men hur långa tömmar är lagom?
 
16 meter. Det rådet fick jag av Anders och använt i flera år. 16 meter. 14 på mindre ponny.
 
Jag har 14 meters, räcker gott och väl för mig på mitt halvblod. 16 meter tyckte jag var mycket töm att hålla reda på.
 
Jag rekommenderar lädertömmar, sen jag fick mina har jag blivit så mycket bättre på att tömköra. Fattar inte hur jag kunde ens försöka med vävribbstömmar.
 
jag har 2 st 8m longerlinor när jag tömmkör :p, kortar in till 6-7m i varje hand vid rakspår och när det är mycket varvbyten, länger i galopp och när jag jobbar mer på voltspår.

buck, självlärd amatör :D
 
Jag tömkör med ett par 14m långa, 18mm breda lädertömmar i Tärnsjöläder. Mina är lika tjocka som körtömmar (ca 4mm) eftersom jag vill ha lite tyngd i tömmen. Längden funkar bra generellt, men de blir lite korta i galopp för töm. Jag ska nog fixa ett par 16m också på sikt för galopparbetet. Ute "på tur" skulle jag inte vilja ha längre, dock, och de är precis lagom i skritt och trav i normala fall.

Jag kan inte tömköra med vävribbtömmar, speciellt inte utomhus (där jag är 998 av 1000ggr) - upplever att det blir för sladdrigt och instabilt.
 
Jag kör som Buck, två longerlinor :) Och de är 8 m vardera :) Min käre valack tycker inte alls om tyngden från lädertömmarna och protesterar bara när jag eller andra använt sådana på honom.
 
Det vanliga, eller hur man nu ska uttrycka sig, är väl ca 16 m töm till en stor häst. Själv använder jag mina 12 m vanliga körtömmar vid tömkörning, men det beror på att jag helt enkelt inte kan hålla ordning på fler meter töm än så. Däremot galopperar jag inte på töm eftersom tömmarna är alldeles för korta för det och jag får gå rätt fort om jag ska hinna med när vi travar på fyrkanten.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de...
2
Svar
26
· Visningar
1 610
Senast: Jfrelin
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 651
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
985
Senast: iNHALE
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 351
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp