Tömkörning

kem

Trådstartare
Vad köper man som nybörjare för tömkörningsutrustning? Är det nån idé att titta på utbudet på t ex Hööks, eller är det helt värdelöst?

Jag har tänkt lära mig tömköra hästen. Just nu behövs det för att avlasta ryggen, samt ganska frekvent en period för att lära mig, framöver vet jag inte hur ofta det kommer bli även om jag har som ambition att göra det regelbundet som variation i träningen. Känner att jag kanske inte vill börja med de allra dyraste grejerna, men det är ju bra om de i alla fall är funktionella.
 
Däckel från någon sele samt töm. Lång töm. Är inte svårare än så. Behövs inget dyrt och flächigt utan det går att kompletera sen när man vet vad man vill ha.
 
  • Gilla
Reactions: kem
Jag är verkligen inget proffs utan helt självlärd, men tömkör ändå 1-2 gånger i veckan. Hade jag haft råd skulle jag köpt en gjord med stående ringar (åtminstone de översta) från första början. I dagsläget är jag för snål. :p

Min gjord har visserligen många ringar, och jag har modifierat den lite med buntband så att de övre ringarna står ändå, men helt optimal är den inte. Vilka tömmar man vill ha verkar vara en smaksak. Jag har superlätta, mycket smala Biothane-tömmar, där de första metrarna från bettet är av rep. Kompisen tömkör med riktigt tunga rep. Någon annan med lädertömmar.
 
Mitt bästa invetsteringstips är lektioner i tömkörning, för det är så mycket mer än man tror.

Stående ringar är som sagt nästan en förutsättning, du kan ju köpa gjord begagnat och köra med longerlinor i början.
 
Leta begagnad gjord och lädertömmar, det är en väldigt stor skillnad med stående ringar och tyngden i ett par lädertömmar kontra vävband, allt blir så mycket enklare och lättare för både dig och hästen med riktiga grejer och du kommer iaf vilja ha det när du tar lektioner om du inte köper nytt själv.
 
  • Gilla
Reactions: kem
Vad köper man som nybörjare för tömkörningsutrustning? Är det nån idé att titta på utbudet på t ex Hööks, eller är det helt värdelöst?

Jag har tänkt lära mig tömköra hästen. Just nu behövs det för att avlasta ryggen, samt ganska frekvent en period för att lära mig, framöver vet jag inte hur ofta det kommer bli även om jag har som ambition att göra det regelbundet som variation i träningen. Känner att jag kanske inte vill börja med de allra dyraste grejerna, men det är ju bra om de i alla fall är funktionella.
Jag menar att det är värdelöst med dålig utrustning, en longerlina går inte att jämföra med riktig töm.

Vi köpte en lädergjord från chetak som billigare alternativ. Den klämde om pålles manke, kul avlastning för ryggen, verkligen.

Den byttes fort till en AE från tärnsjö, töm därifrån också. Tömkörde igår, det är nästan roligare än att rida när man får se sin vackra häst lära sig arbeta på rätt sätt :love:

Med dålig utrustning kommer varken du eller häst få ut något av det och den dåliga utrustningen kommer att bli dammsamlare .

Mitt tips är att låna riktig utrustning av en kompis eller tränaren i början.
 
Tack för era synpunkter!
På träning lånar jag av tränaren nu, ska se om jag kan hitta nån att låna av på hemmaplan så jag inte behöver skynda på med att köpa.

Annars tänkte jag lite i banorna av att börja med nåt billigare och sen byta upp sig när vi kommit i gång mer, och det verkar som ni i tråden har olika åsikt om hur noga det är med utrustningen i det här läget (bortsett från de stående ringarna där ni är överens). Jag tänker mig att det i vissa lägen är lättare att lära sig rätt om man har bra utrustning, så man slipper kompensera för utrustningens brister, är det så ni ( @Ace @Mia_R ) ser det?
 
Tack för era synpunkter!
På träning lånar jag av tränaren nu, ska se om jag kan hitta nån att låna av på hemmaplan så jag inte behöver skynda på med att köpa.

Annars tänkte jag lite i banorna av att börja med nåt billigare och sen byta upp sig när vi kommit i gång mer, och det verkar som ni i tråden har olika åsikt om hur noga det är med utrustningen i det här läget (bortsett från de stående ringarna där ni är överens). Jag tänker mig att det i vissa lägen är lättare att lära sig rätt om man har bra utrustning, så man slipper kompensera för utrustningens brister, är det så ni ( @Ace @Mia_R ) ser det?
Jag tycker det är så mycket lättare att lära sig rätt från början om man har tillgång till bra grejer, en bra gjord och bra tömmar är som natt och dag när det kommer till att kunna jobba en häst i tömkörning. Du kan ge hjälper på ett helt annat sätt med en bra töm, forma hästen, förflyttningar och ställa som du aldrig kan med longerlina och liknande. En bra gjord hjälper dig att utifrån era förutsättningar och vad du ska göra, jobba hästen istället för att begränsa och låsa då tömmar och öglor löper bättre och ger dig fler alternativ.

Tömkörning är jätteroligt och att se någon duktig och själv få lära sig är en aha-upplevelse med rätt saker. Jag antar att du använder lädertömmar idag på träningen eftersom du får låna av din instruktör?
 
Jag tycker det är så mycket lättare att lära sig rätt från början om man har tillgång till bra grejer, en bra gjord och bra tömmar är som natt och dag när det kommer till att kunna jobba en häst i tömkörning. Du kan ge hjälper på ett helt annat sätt med en bra töm, forma hästen, förflyttningar och ställa som du aldrig kan med longerlina och liknande. En bra gjord hjälper dig att utifrån era förutsättningar och vad du ska göra, jobba hästen istället för att begränsa och låsa då tömmar och öglor löper bättre och ger dig fler alternativ.

Tömkörning är jätteroligt och att se någon duktig och själv få lära sig är en aha-upplevelse med rätt saker. Jag antar att du använder lädertömmar idag på träningen eftersom du får låna av din instruktör?

Precis, det är lädertömmar vi har då. Det låter ju helt klart som att det är värt stt vänta in kvalitetsgrejer på begagnat-marknaden om jag kan låna ihop nånting stt ha under tiden.
 
Precis, det är lädertömmar vi har då. Det låter ju helt klart som att det är värt stt vänta in kvalitetsgrejer på begagnat-marknaden om jag kan låna ihop nånting stt ha under tiden.
Självklart spelar det in på din inlärningen. Men jag tänker också att tömkörning inte blir så fantastiskt som det är med fel utrustning och att du därför kan råka döma ut en fantastisk träningsform som tråkig och ineffektiv på grund av fel utrustning :)
 
Självklart spelar det in på din inlärningen. Men jag tänker också att tömkörning inte blir så fantastiskt som det är med fel utrustning och att du därför kan råka döma ut en fantastisk träningsform som tråkig och ineffektiv på grund av fel utrustning :)

Bra poäng! Skulle det vara så att jag själv inte fastnar för tömkörningen kommer jag att fortsätta låta min tränare göra det då och då, för hästen gillar det. Och det är även skäl nog för mig att vilja ge det en ärlig chans.
 
Jag gjorde "misstaget" att köpa en billig gjord från Hööks och den satt inte bra. Bossorna klämde men istället för att kasta den åt skogen så provade jag att modifierade den så jag skar helt enkelt av bossorna så att de blev flata. Paddade upp den lite grann och efter det funkar den alldeles utmärkt med ett selunderlägg under så jag har fortfarande kvar den efter 9 år. :D
 
Däckel från arbetssele med rörliga putor anpassar sig rätt bra. Se till att där är tillräckligt med mellanrum för ryggraden bara. Inte är det vackert men fungerar, har man resten av selen och det råkar passa med så går det att fortsätta med att köra in när manändå håller på.. Sen är utrustning gjord för ändamålet både lättare och mera praktiskt.
 
Jag tror inte jag har så många fler arbetsselar än tömkörningsgjordar i min närhet tyvärr...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag tror inte att en arbetssele är bra om man är intresserad av att lära sig jobba en häst på töm.

För mig skulle det funka alldeles utmärkt men jag använder i och för sig aldrig någon form av inspänning så jag behöver egentligen bara de stående ringarna högre upp på selen. :)
 
För mig skulle det funka alldeles utmärkt men jag använder i och för sig aldrig någon form av inspänning så jag behöver egentligen bara de stående ringarna högre upp på selen. :)
Jag använder inte heller inspänning men använder ringarna på gjorden utifrån individens förutsättningar. Jag vill kunna sätta tömmen lägre än vid däckelbågen när jag jobbar med sidförande, ska jag tömköra för inkörning eller om jag tömkör en slinga är det en annan sak.
 
Jag använder inte heller inspänning men använder ringarna på gjorden utifrån individens förutsättningar. Jag vill kunna sätta tömmen lägre än vid däckelbågen när jag jobbar med sidförande, ska jag tömköra för inkörning eller om jag tömkör en slinga är det en annan sak.

Min gjord har flera ställmöjligheter men dom används inte. Ofta kör jag i ett varv i taget när jag är på ridbana/ridhus och då använder jag överhuvudtaget ingen ring till innertömmen. Jag har tömmen direkt från bettet till handen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 391
Senast: Zuzzi
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp