Tonåring och sovtider

Madick

Trådstartare
Jag har begåvats med ett ifrågasättande barn som inte accepterar "för att jag tycker så"...

Hjälp mig med argument varför det inte är lämpligt för en växande tonåring att vara vaken till 04 och sova till 15-16 på dagen.
 
Jag har begåvats med ett ifrågasättande barn som inte accepterar "för att jag tycker så"...

Hjälp mig med argument varför det inte är lämpligt för en växande tonåring att vara vaken till 04 och sova till 15-16 på dagen.

För att man missar saker som händer före fyra på dagarna?

Det är väl ungefär det enda rimliga argumentet jag kan tänka på. Det bygger ju förstås på att det händer viktiga saker man inte får missa för kl 16 på dagarna, t ex skolan.
 
Jag har begåvats med ett ifrågasättande barn som inte accepterar "för att jag tycker så"...

Hjälp mig med argument varför det inte är lämpligt för en växande tonåring att vara vaken till 04 och sova till 15-16 på dagen.

För att det blir helt omöjligt att klara av skolan? Jag ser inget problem med tiderna i sig men det blir ju svårt att sköta en "normal" vardag som ju skoltiderna innebär. Även om man bara vänder dygnet på helgerna måste det ju bli kämpigt att vända tillbaka varje söndag, tänker jag.
 
Det är nu på lovet hen tycker att detta är något vi andra inte ska lägga oss i.
 
För att det blir helt omöjligt att klara av skolan? Jag ser inget problem med tiderna i sig men det blir ju svårt att sköta en "normal" vardag som ju skoltiderna innebär. Även om man bara vänder dygnet på helgerna måste det ju bli kämpigt att vända tillbaka varje söndag, tänker jag.

Förtydligande: jag ser inget problem med sovtiderna om individen klarar av att ta hänsyn nattetid när de andra sover och hjälper till med hushållssysslor i samma utsträckning som övriga. Det skulle inte kännas okej att en individ t ex spelar dator hela nätterna och sedan sover bort halva dagarna utan att bidra överhuvudtaget.
 
Varför tycker du att det är olämpligt?

Jag bryr mig föga i när tonåringen somnar/vaknar på lov så länge dygnet är rättvänt när det är dags för skola igen och att hon kommer sig upp i tid på egen hand om vi ska iväg nånstans och har tid att passa.
 
Jag ser inte riktigt problemet, förutsatt att tonåringen tar sig upp och iväg de dagar det händer nåt. Att gå upp "bara för att man ska" ser jag inte som ett hållbart argument egentligen. Människor är olika och din dotter kanske naturligt är nattmänniska. När jag studerade på universitet t.ex. satt jag och pluggade till 4-5 på morgonen, när istället vissa av klasskamraterna gick upp 7 på morgonen och studerade hela dagen.
 
Två stora punkter är att hen äter dåligt, blir så trött av näringsbrist att hen inte "orkar" äta. Den andra är att hen har hunden som ska vara denna tonårings hund men nu är det helt ointressant (fast vi pratade länge om ansvar och att vad det innebär att ha en hund).
 
Hur gammal är tonåringen? Det är ju. Oss skillnad på det här med att kunna ta ansvar för tider och sitt mående osv om man är 13 eller 17 :)
 
Två stora punkter är att hen äter dåligt, blir så trött av näringsbrist att hen inte "orkar" äta. Den andra är att hen har hunden som ska vara denna tonårings hund men nu är det helt ointressant (fast vi pratade länge om ansvar och att vad det innebär att ha en hund).
Men då så är det ju det som är problemet.
Dina argument blir då att du måste äta tillräckligt och du måste ta hand om hunden.
Sätt tider för mat och hundskötsel.
Kontrollera att tillräckligt med mat går åt.
Strunta i att försöka kontrollera sömnen.
Om någon försökte att kontrollera när jag skall sova eller vara vaken "bara för att" så skulle jag bli tokig.
Men att jag måste sköta mina åtaganden och mig själv är ju självklart.
 
Skulle ta det med ro förutsatt att saker och ting skötts som det ska. Dvs hunden, ordentlig mat, inte störa övriga familjemedlemmar som sover, övriga hushållssysslor som denne ska sköta.
Precis så länge man sköter det man ska sköta så låt tonåringen sova! Jag har alltid varit en nattmänniska. Sen jag var tonåring. Nu som vuxen har jag frivilligt valt ett jobb som gör att jag kan lägga mig sent och sova länge. Så jag går och lägger mig runt 03-tiden och sover till 10.30. Skulle gärna sova längre men då jag varannan vecka börjar jobba 11.30 så går det ju inte. Skolan var en pest då den började klockan 8.00. Jag var inte vaken ordentligt och mottaglig för att lära mig saker förrän framåt lunch.

Förr hade jag turen att jobba natt, då gick jag och la mig klockan 8.00 och klev upp 17-tiden. Men för det skötte jag mina två hästar osv.

Så, så länge hunden sköts som överenskommet ser jag inga problem. Men nu verkar ju inte hunden tas hand om även när tonåringen måste gå upp på morgonen så omplacera hunden kanske är en bättre lösning?
 
På sommaren ser jag inga problem så länge hen klarar att gå upp när hen måste.

Jag har alltid varit nattmänniska, alltid och kommer nog alltid vara det. Väljer att ha jobb som gör att jag kan sova när jag vill tex som vuxen.

Sköter hen inte hunden så bör ni omplacera, ultimatum. Sköt hunden annars ska den till någon som bryr sig.
 
Vi har pratat och jag la vikt på maten och hunden. Vi har haft hunden i två år och han är liksom hela familjens även om det var 15 åringen som fick oss att skaffa den. Nästa år kommer hen åka bort ett år som utbytesstudent och då är ju hunden bara med oss andra ändå så omplacering är inte aktuellt bara för att tonåringen vill sova... däremot kan jag ta morgon och fm om hen tar resten utan protester.

Nu får vi se hur det här fungerar. Maten är allra viktigast, hen har inte direkt mycket att ta av.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 712
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 388
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 280
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp