Tonåring och sovtider

En anledning till min ovilja är nog för att jag jämför med mig själv. Var i stallet, alltid uppe tidigt och var kvällstrött. Min bror var mer nattuggla.
 
En anledning till min ovilja är nog för att jag jämför med mig själv. Var i stallet, alltid uppe tidigt och var kvällstrött. Min bror var mer nattuggla.
Va skönt att ni hittat en modell som funkar. Det är ju lite roligare när en är sams. Chips innehåller ungefär det samma som en ostmacka, sockergodis däremot gör ingen människa glad. Prova att ha hemmagjorda dippsåser och frukt eller grönsaksstavar i kylskåpet. Lättätet vid datorn. Vips så kanske det slunkit ner.
 
Hen är inte ute utan att jag vet var hen är, är också vaken tills hen är hemma igen eller har kontakt med föräldrar till kompisen om det sovs borta. Hen kör moppe och vi bor en bit ut på landet.
Svarade till ray, handlade inte om just din tonåring. Utan vad som hände när jag var tonåringar och vad många ungdomar i min ålder höll på med.
 
Har ni kommit på ett bättre sätt för att h*n ska få i sig näring som h*n inte verkade få i sig tidigare?
Begränsning av vad som finns hemma i "gotte-väg", det räcker att jag inte köper hem det, hens egna pengar används till andra saker, då är inte snacks högprioriterat. Påminna är viktigt tyvärr då hungern kan ignoreras länge.
 
Begränsning av vad som finns hemma i "gotte-väg", det räcker att jag inte köper hem det, hens egna pengar används till andra saker, då är inte snacks högprioriterat. Påminna är viktigt tyvärr då hungern kan ignoreras länge.
Synd att hungern ignoreras det är inte bra. Då hjälper det inte ens om h*n har har sett till att fixa lättlagad mat oavsett. Jag gör iordning mat så det är att bara skicka in i ugnen för lata dagar, men det fungerar inte om hungern ignoreras tyvärr.
 
Synd att hungern ignoreras det är inte bra. Då hjälper det inte ens om h*n har har sett till att fixa lättlagad mat oavsett. Jag gör iordning mat så det är att bara skicka in i ugnen för lata dagar, men det fungerar inte om hungern ignoreras tyvärr.
Precis. Det kan finnas färdiga matlådor med mat som jag vet går i men det blir för jobbigt ändå.
 
Fast en 15 åring svälter väl knappast ihjäl för den vänder på dygnet? Kanske att den lever på lite chips och mackor en period. Men ärligt talat... Låt barnen få va
Ett redan underviktigt barn som inte har problem med att hoppa över både en och två måltider om det inte finns rutiner tänker jag inte låta vara.
 
Ett redan underviktigt barn som inte har problem med att hoppa över både en och två måltider om det inte finns rutiner tänker jag inte låta vara.
Men det bör ju underlätta om du då skjuter in dig på maten och inte skapar konflikt även om dygnsrytmen (så länge ungen skärper sig sen när skolan börjar igen).

Ibland är det ju svårt att börja äta om det gått för många timmar sedan förra målet. För mig hjälper dadlar i de lägena. Får jag några dadlar orkar jag äta riktigt sen. Kan det vara nåt?
 
Jag kompromissade med mina barn/tonaringar fran mycket ung alder. Om de ville sova till 15-16 och jag tyckte det rackte att sova till 10 enades vi naganstans mitt emellan, om de ville ha klader som jag absolut inte ville se mina ungdommar i enades vi mitt i mellan ... De larde sig mycket tidigt att kompromissa for att fa igenom viktiga punkter ... och att debatera. Den som inte hade ordentliga argument for sin sida av kompromissen forlorade saklost. Ibland de, och lika ofta jag.:cautious:
 
Men det bör ju underlätta om du då skjuter in dig på maten och inte skapar konflikt även om dygnsrytmen (så länge ungen skärper sig sen när skolan börjar igen).

Ibland är det ju svårt att börja äta om det gått för många timmar sedan förra målet. För mig hjälper dadlar i de lägena. Får jag några dadlar orkar jag äta riktigt sen. Kan det vara nåt?
Jag tror inte dadlar går i det här exemplaret av tonåring... men förslaget är bra, hitta något litet som kan finnas inne på rummet som går att peta i sig när det krisar.
 
Bara chips och gott skulle hen gärna leva på men bidrar till dåligt mående tyvärr.
Chips utan smaktillsats innehåller bara potatis och bra oljor, det kan man inte må dåligt av.
Med godsaker så menar jag mat som tonåringen gillar.
God ost, gott bröd, matlådor i kylen o.s.v.
Men även om det skulle vara bara choklad så blir man inte sjuk av det heller.
Prover på ett barn som levde på choklad och corn-flakes visade inga näringsbrister.
Antagligen så slank det ner något glas juice då och då också.
Jordnötter t.ex. är utmärkt mat.
 
"För att jag säger det" är det absolut sämsta man kan säga till sitt barn/tonåring. Vi ska inte uppfostra våra barn till ja-sägare, vi ska uppfostra dem till tänkande självständiga människor. Att lära sig att argumentera för sin sak är en jätteviktig del av att växa upp. Har man fått träna på det, fått vettiga verkliga förklaringar varför man inte kan göra si eller så så får man barn som klarar sig bättre än de som aldrig har fått ifrågasätta utan fått ett "för att jag säger det" slängt i ansiktet. "För att jag säger så" är det absolut bästa sättet att lära sitt barn att andras vilja är mer värd än den egna och det är iallafall inget jag ville lära mina barn. Visst önskade även jag då och då att mina barn bara kunde ta ett "för att jag säger så" i vissa situationer när tröttheten var mördande och hjärnan inte ville fungera alls, slippa argumentera och förklara men vinsten av att inte slänga ur sig sådant överväger så mycket att det är värt det.

Vad gäller @Madick s tonåring så hade jag fokuserat på det som faktiskt är viktigt. Mår hen inte bra av att leva så som hen gör just nu så får man sätta sig ner och bena ut vad det är som inte fungerar, hur man kan göra istället och det ihop med tonåringen. Diskuterar man ihop med tonåringen så kommer ofta innovativa lösningar upp som man inte alls har tänkt på själv.
Vilken tid på dygnet man sover är inte det viktiga utan det viktiga är att alla mår bra. Äter hen för dåligt så är det ju det som är problemet. Hur man löser det beror på hur man fungerar som person men jag som fd anorektiker fick i många år gå efter klockan för att få till ett vettigt antal mål över dagen. Fortfarande trillar jag lätt in i att glömma bort att äta om rutinerna rubbas trots att jag vet att jag mår dåligt om jag inte äter med jämna mellanrum. Även om jag nu har lärt mig att se problemet mycket fortare och kan åtgärda det så händer det ändå då och då.
 
"För att jag säger det" är det absolut sämsta man kan säga till sitt barn/tonåring. Vi ska inte uppfostra våra barn till ja-sägare, vi ska uppfostra dem till tänkande självständiga människor. Att lära sig att argumentera för sin sak är en jätteviktig del av att växa upp. Har man fått träna på det, fått vettiga verkliga förklaringar varför man inte kan göra si eller så så får man barn som klarar sig bättre än de som aldrig har fått ifrågasätta utan fått ett "för att jag säger det" slängt i ansiktet. "För att jag säger så" är det absolut bästa sättet att lära sitt barn att andras vilja är mer värd än den egna och det är iallafall inget jag ville lära mina barn. Visst önskade även jag då och då att mina barn bara kunde ta ett "för att jag säger så" i vissa situationer när tröttheten var mördande och hjärnan inte ville fungera alls, slippa argumentera och förklara men vinsten av att inte slänga ur sig sådant överväger så mycket att det är värt det.

Vad gäller @Madick s tonåring så hade jag fokuserat på det som faktiskt är viktigt. Mår hen inte bra av att leva så som hen gör just nu så får man sätta sig ner och bena ut vad det är som inte fungerar, hur man kan göra istället och det ihop med tonåringen. Diskuterar man ihop med tonåringen så kommer ofta innovativa lösningar upp som man inte alls har tänkt på själv.
Vilken tid på dygnet man sover är inte det viktiga utan det viktiga är att alla mår bra. Äter hen för dåligt så är det ju det som är problemet. Hur man löser det beror på hur man fungerar som person men jag som fd anorektiker fick i många år gå efter klockan för att få till ett vettigt antal mål över dagen. Fortfarande trillar jag lätt in i att glömma bort att äta om rutinerna rubbas trots att jag vet att jag mår dåligt om jag inte äter med jämna mellanrum. Även om jag nu har lärt mig att se problemet mycket fortare och kan åtgärda det så händer det ändå då och då.
Det som TinyWiny säger kanske vore något? Någon form av matklocka h*n inte får ignorera. Ett larm som går igång vid specifika tider och då ska h*n av egen vilja gå och ta något att äta.
 
Jag har begåvats med ett ifrågasättande barn som inte accepterar "för att jag tycker så"...

Hjälp mig med argument varför det inte är lämpligt för en växande tonåring att vara vaken till 04 och sova till 15-16 på dagen.

Det finns ju MÄNGDER med forskning på hur skadligt det är att jobba natt, d v s vända på dygnet. Det är väl den absolut främsta anledningen?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 710
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 124
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 361
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp