Topplager paddock, tyck till om olika förslag.

Empalie

Trådstartare
Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den ordentligt med urgrävning dränering olika lager osv. Just nu rider vi på ca 20 cm stenmjöl som ligger över de andra lagren. Detta har nu packats ordentligt och är väl hårt nu. Dock jättebra när det regnat ordentligt och är nyharvat. Men om sagt hårt och stumt mestadels nu. Tanken är nu att längst ner på staketet sätta brädor längst ner för att liksom "bygga in" topplagret. Jag vill gärna ha svikt och att det varken blir för hårt eller för mjukt. Har kollat runt lite och skriver några olika förslag nedan och så kan väll ni skriva vad ni tycker och hade lagt. På underlaget kommer det ridas markarbete/dressyr. Har tänkt lägga på ca 5 cm, kan det vara lagom?
Fibersand har jag tagit bort som alternativ eftersom det inte verkar bra som vardagsunderlag plus att det blev väl dyrt.
Förslag 1: 60 % stenmjöl och 40% natursand.
Förslag 2: Paddex
Förslag 3: 60 % stenmjöl och 40 % mursand, samt magnesiumklorid (min tränare tipsade om det för att få det dammfritt och frostfritt)
Finns säkert fler materialkombinationer och andra förslag, skriv gärna det i så fall. En djungel detta men måste bestämma mig omgående! Tack på förhand!
 
Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den ordentligt med urgrävning dränering olika lager osv. Just nu rider vi på ca 20 cm stenmjöl som ligger över de andra lagren. Detta har nu packats ordentligt och är väl hårt nu. Dock jättebra när det regnat ordentligt och är nyharvat. Men om sagt hårt och stumt mestadels nu. Tanken är nu att längst ner på staketet sätta brädor längst ner för att liksom "bygga in" topplagret. Jag vill gärna ha svikt och att det varken blir för hårt eller för mjukt. Har kollat runt lite och skriver några olika förslag nedan och så kan väll ni skriva vad ni tycker och hade lagt. På underlaget kommer det ridas markarbete/dressyr. Har tänkt lägga på ca 5 cm, kan det vara lagom?
Fibersand har jag tagit bort som alternativ eftersom det inte verkar bra som vardagsunderlag plus att det blev väl dyrt.
Förslag 1: 60 % stenmjöl och 40% natursand.
Förslag 2: Paddex
Förslag 3: 60 % stenmjöl och 40 % mursand, samt magnesiumklorid (min tränare tipsade om det för att få det dammfritt och frostfritt)
Finns säkert fler materialkombinationer och andra förslag, skriv gärna det i så fall. En djungel detta men måste bestämma mig omgående! Tack på förhand!
 
Jag vet inte så mycket om olika underlag, men alla underlag behöver ju underhållas för att hålla sig bra. Är det inte bättre att göra en ordentlig djupharvning av det nuvarande underlaget och kanske installera någon typ av bevattning i stället för att lägga ut massa pengar på ytterligare material som också kommer behöva skötas för att hållas i bra skick?
 
@Empalie varför, när du dessutom redan har ett fungerande grundunderlag, kontaktar du inte hellre en kunnig entrepeneur gratis rådgivande initialt ?
Det är tusen gånger mer värt än att gå på sociala medias "råd" vågar jag garantera .
 
Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den ordentligt med urgrävning dränering olika lager osv. Just nu rider vi på ca 20 cm stenmjöl som ligger över de andra lagren. Detta har nu packats ordentligt och är väl hårt nu. Dock jättebra när det regnat ordentligt och är nyharvat. Men om sagt hårt och stumt mestadels nu. Tanken är nu att längst ner på staketet sätta brädor längst ner för att liksom "bygga in" topplagret. Jag vill gärna ha svikt och att det varken blir för hårt eller för mjukt. Har kollat runt lite och skriver några olika förslag nedan och så kan väll ni skriva vad ni tycker och hade lagt. På underlaget kommer det ridas markarbete/dressyr. Har tänkt lägga på ca 5 cm, kan det vara lagom?
Fibersand har jag tagit bort som alternativ eftersom det inte verkar bra som vardagsunderlag plus att det blev väl dyrt.
Förslag 1: 60 % stenmjöl och 40% natursand.
Förslag 2: Paddex
Förslag 3: 60 % stenmjöl och 40 % mursand, samt magnesiumklorid (min tränare tipsade om det för att få det dammfritt och frostfritt)
Finns säkert fler materialkombinationer och andra förslag, skriv gärna det i så fall. En djungel detta men måste bestämma mig omgående! Tack på förhand!
Jag skulle har valt murarsand istället för natursand. Natursand har runda korn och kan bli halkigt. Murarsand är kantiga korn och blir bättre fäste.
 
Jag skulle har valt murarsand istället för natursand. Natursand har runda korn och kan bli halkigt. Murarsand är kantiga korn och blir bättre fäste.

Av samma anledning valde jag bort stenmjöl och lade natursand :D
Kantiga korn packas och blir hårt, vilket TS redan har problem med.
 
Av samma anledning valde jag bort stenmjöl och lade natursand :D
Kantiga korn packas och blir hårt, vilket TS redan har problem med.
Det har du rätt i, man måste vara noga med att sladda och harva när det packat sig för mycket. :) men natursand kan som.sagt bli halkigt om man har otur.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska bygga paddock :-D Underlaget har blivit hårt dränerat i ca 1,5 meters djup då området tidigare varit vattnesjukt och mjukt. Nu är...
Svar
3
· Visningar
1 865
Senast: diabla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp