Torrfoder?

Royal canin Hair and Skin.
Inbillar mig att katten har fått finare päls sen vi började med det. Om inte annat tycker hon att det är väldigt gott.
 
Hills j/d på rekommendation av veterinär då hon har höftledsdysplasi. Vet inte om det gör så mycket för rörligheten men hon har lagt på sig fint i hull och är fin i pälsen.
 
Taste of the wild då jag ville ha hög kötthalt, utan spannmål och kunna beställa hemkörning ända fram till dörren. Var på håret att jag skulle välja Canagan istället men deras är lite dyrare... Sen blev lilla herrn jättebra i magen och mycket blankare i pälsen så var ett lätt val att fortsätta :)
 
Jag alternerar lite men alltid spannmålsfritt. Det känns vansinnigt att trycka i katten något den inte är gjord för att äta. De är ofta lite dyrare men det går mindre av dem.

Sedan får hon blötmat varje dag också, Gourmet Gold i sås... inte bra innehåll men det är den enda sorten fröken fisförnäm äter :meh:
 
Katten som konstant gränsar till övervikt äter Hills metabolic och r/d.

Övriga katter äter spannmålsfritt torrfoder. Populärast är helt klart Applaws. Ibland blir det Carnilove eller Canagan.

Nu får de i och för sig väldigt lite torrfoder och istället så mycket spannmålsfritt våtfoder som möjligt.
 
Vilket torrfoder äter era katter och varför har ni valt det?

Mina åt mest blötfoder (mjau, bozita, thrive, applaws, MUSH) samt lite Orijen eller Applaws torrisar.

Nu ska B över på Royal njurfoder, torrisar. Får se hur jag gör med S. Detta att utfodra dem med olika mat kommer bli en utmaning när de ätit tillsammans ur samma skål i tre års tid...
 
Mina åt mest blötfoder (mjau, bozita, thrive, applaws, MUSH) samt lite Orijen eller Applaws torrisar.

Nu ska B över på Royal njurfoder, torrisar. Får se hur jag gör med S. Detta att utfodra dem med olika mat kommer bli en utmaning när de ätit tillsammans ur samma skål i tre års tid...

Ge den andra katten njurkost också. Inte jättekul för plånboken men då kan de få fortsätta med sin invanda rutin att äta ur samma skål :)
Det är inte farligt för en frisk katt att äta njurkost.
 
Torrfoder serveras endast som extremt finmalt pulver mycket noga blandat i blötmaten vid matstrejk.
Sort är inte så noga, allt som är torrt är perfekt enligt Pälsfröken. (Bilanx, rc olika sorters all rc är godis enligt henne, orijen mm har provats)

Uppväxt hela livet i stort sett på RC mco torrisar men efter många djupa andetag har hon gått över på blötmat (mjau) till och med en och annan köttbit slinker i om betjänten fjäskar och jollrar.
Kom till mig för ca 1,5 år sen och var då 8 år.
Lammfärs skulle hon gärna äta alltid om hon fick men blir ju knappast ekonomiskt försvarsvart eller fullvärdig kost.
I början åt hon inte ens äggula men det går i numera även om hon inte riktigt förstått varför katter brukar älska det.

Så kör stenhårt på blötmat, kycklingvingar ( för tänderna, även om hon inte fattat grejen helt ännu) och små smakbitar av annat kött.
Jag skulle gärna se att hon vill barfa men tror inte det kommer hända på heltid då hon har nära till matstrejk mer än intresse av mat överlag.
 
Ge den andra katten njurkost också. Inte jättekul för plånboken men då kan de få fortsätta med sin invanda rutin att äta ur samma skål :)
Det är inte farligt för en frisk katt att äta njurkost.

Jag frågade Vet om det och hen sade att en icke-njur-kisse inte ska leva enbart på njurkost, som ligger lågt i protein och fosfor. Så hon rekommenderade att ge icke-njur-kisse extramat vid sidan av i så fall. För att minska risken för ev brister.

I praktiken äter båda njurmat-torrisarna gemensamt just nu, och jag har stuckit till Skönhetsmissen en liten skål Mjau en gång om dan. Men visst kommer B dundrandes då också såklart och vill ha. Har testat att ge B lite mjau med Ipakitine utblandat, vilket godkändes vid smakprov.

Vi testar oss fram... Så länge de är trinda och glada så. :love:
 
Jag frågade Vet om det och hen sade att en icke-njur-kisse inte ska leva enbart på njurkost, som ligger lågt i protein och fosfor. Så hon rekommenderade att ge icke-njur-kisse extramat vid sidan av i så fall. För att minska risken för ev brister.

I praktiken äter båda njurmat-torrisarna gemensamt just nu, och jag har stuckit till Skönhetsmissen en liten skål Mjau en gång om dan. Men visst kommer B dundrandes då också såklart och vill ha. Har testat att ge B lite mjau med Ipakitine utblandat, vilket godkändes vid smakprov.

Vi testar oss fram... Så länge de är trinda och glada så. :love:

Det stämmer dock inte, de får inga brister. Både Hill's och RC har gjort tester på detta så deras foder går att ge även till friska katter. Det är inte så låga nivåer att brister uppstår utan bara minskade nivåer. Annars skulle njurkatterna också få brister.

Skönt att det ändå fungerar för er :)
 
Det stämmer dock inte, de får inga brister. Både Hill's och RC har gjort tester på detta så deras foder går att ge även till friska katter. Det är inte så låga nivåer att brister uppstår utan bara minskade nivåer. Annars skulle njurkatterna också få brister.

Skönt att det ändå fungerar för er :)


Se där! Jag tänkte att njurkissarnas näringsupptag var lite annorlunda och att det därför inte gick att direktöverföra kosten när Vet sade som hen gjorde. Men det blir ju bara enklare för mig om de äter samma mat, med lite variation här och där för att hålla uppe matintresset.

De åt rätt dyr mat tidigare också, även om njurmaten helt klart är i övre skalan. Jag beställer från Tyskland och får lite med humana priser den vägen.
 
Jag frågade Vet om det och hen sade att en icke-njur-kisse inte ska leva enbart på njurkost, som ligger lågt i protein och fosfor. Så hon rekommenderade att ge icke-njur-kisse extramat vid sidan av i så fall. För att minska risken för ev brister.

I praktiken äter båda njurmat-torrisarna gemensamt just nu, och jag har stuckit till Skönhetsmissen en liten skål Mjau en gång om dan. Men visst kommer B dundrandes då också såklart och vill ha. Har testat att ge B lite mjau med Ipakitine utblandat, vilket godkändes vid smakprov.

Vi testar oss fram... Så länge de är trinda och glada så. :love:

Och jag frågade samma sak, tre olika vet. Alla sa att det enda det kan skada är mattes plånbok. Samt risken friska kissen blir tjock av njurfoder. Enda som INTE fick äta njurkost var friska kattungen och när den var ungkatt. Det är inte tillräckligt för växande katt. Vuxen frisk inga problem.

Senaste åtta åren, fram tills juni, har jag haft friska, vuxna katter på njurmat. De har varit ganska trinda men det är också allt. Förutom hålet i plånboken.

Så funkar det inte med separat så kör med njurkost till alla, din vet har virrat till det.
 
TS - vill du ha pronefra (senaste generationens fosfatbindare) så skicka ett PM så kan jag skicka. Står i kylskåpet till ingen nytta och tar emot att kasta. Är ju inte gratis...
 
Bozita indoor&sterilised. Valt det för att det är svenskt. Han äter mest blötfoder dock, men har torrfoder nån gång om dagen.
 
Mina två äter porta21 sensible.
Det för att det är det enda som håller den ena i vikt, den andra har fin päls på det och det är spannmålsfritt.
Den tredje äter RC njurfoder och funkar fint på det. Dom andra kan inte äta det då den ena kissen blir vrålfet på njurfoder.
 
Applaws, vill undvika spannmål. Ibland också Carnilove eller Orijien om det funnits något supererbjudande, men i 9 fall av 10 så är det Applaws chicken som gäller. Uppskattas mycket av alla fyra katter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 469
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Wille
·
Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp