Totalt utskälld av granne

Miao

Trådstartare
Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det sen, och kanske få lite input, råd eller bara en tröstande cyberklapp på axeln...

Vi bor längst upp på en grusväg (4 hus ligger innan oss) ute på landet. En vanlig, relativt bred grusväg. För ett par veckor sedan när jag hämtade posten så kom vår ena granne ut och sa till mig att han tyckte att jag körde för fort, att det dammade så mycket på hans bil och hus. Jag kör runt 20-25 km i timmen på den här vägen, så jag tycker ju inte att jag kör för fort. Men jag bad om ursäkt och sa att jag skulle tänka på det. Har sen dess försökt att köra ännu långsammare för att hålla god grannsämja, men eftersom det varit högsommar och varmt rätt länge nu så händer det ju faktiskt att det dammar även om man kör långsamt.

Så igår när min min man kom hem, så hade grannen blockerat vägen upp till oss med en skottkärra, och hade kommit ut och vrålat och skällt på min man om hans "feta lata fru med sin feta röv" som "körde som en idiot och som inte borde ha körkort" etc etc! Helt ut ur det blå, bara stått och skrikit och svurit mot min man som ju inte hade någonting med nått att göra?!

Jag kom hem ca 30-40 minuter igen, och då hade grannen återigen ställt ut skottkärran för att hindra min framfart upp till vårt hus så jag var tvungen att stanna, och kommer ut igen, begär att jag ska kliva ur bilen (vilket jag till en början vägrar) och börjar skrika och svära åt mig också att jag är en jävla idiot som fan inte borde få ha bil, att jag kör som en dåre och massa annat! Han får det att låta som att jag kör i typ 100 km och sladdar på vägen?!

Jag försöker hålla mig lugn och förklara att jag verkligen försöker hålla hastigheten och att jag tittar på hastighetsmätaren hela tiden och inte kör över 25 km i timmen, då fnyser han åt mig och svär och kallar mig jävla idiot igen, och skriker att sköter vi oss inte så kan vi fan flytta (som om han skulle vara någon hyresvärd/kung över oss?!). Då tänder jag till (lite, fast håller mig ändå rätt lugn) och kliver ur bilen och säger att jag inte accepterar att han står och skriker och svär åt mig och att han borde bete sig som en vuxen människa som pratar med en annan vuxen människa. Då taggar han ner lite grann, slutar svära och pratar i näsan normalt tonläge.

Det hela avslutas med att han ber (motvilligt) om ursäkt att han gapade och svor, och jag ber om ursäkt för mitt bilkörande och säger att jag ska köra ännu långsammare, och han flyttar då på sin skottkärra så jag "får lov" att köra hem.

Jag hoppas ju att detta ska vara helt överspelat och ur världen nu, jag började idag med att krypköra i ca 10 km i timmen på vägen. Men jag är fortfarande skakis inombords, tyckte det var en extremt obehaglig händelse :( . I min värld, om man har problem/är irriterad över något som en granne gör, så går man och knackar på och diskuterar det i ett normalt tonläge. Inte verbalt attackerar någon annan i familjen som inte har gjort någontin och går till personangrepp om hur dennes fru ser ut (vad det nu har med saken att göra?), inte blockerar vägen så man inte kan köra förbi, inte skriker och svär åt någon annan det första man gör när man startar en konversation.

Jag brukar inte använda detta ord, men jag känner mig faktiskt kränkt. Och förolämpad, attackerad, arg, ledsen och orolig i själen.

Så, kära buke, kan ni stilla mitt sinne lite och säga till mig att detta bara var en engångsföreteelse så jag kan släppa detta? Från min sida kommer jag ju att krypköra förbi grannen nästan överdrivet långsamt så det inte ska finnas något mer för honom att klaga på, men utöver det så tänker jag ju inte ta vilken skit som helst från honom.
 
Om det var en engångsföreteelse återstår ju att se :/ Men vilken otrevlig granne! Håller fullständigt med, så beter man inte sig! Förstår att du tycker det känns läskigt :( och vräka ur sig nedsättande saker på det viset, ja, då vet du vad han tycker...
Jag hade nog kört långsamt och i övrigt i mesta möjliga mån undvikit kontakt med en sån skitstövel. Bra att du kunde hålla dig lugn och påpeka hur han bar sig åt!
 
Grannar... :meh:

För det första har han inte rätt att blockera vägen för er. För det andra är det olagligt att hota folk. Se till att ha mobilen redo om det skulle hända igen och spela in gubben. Så länge du hörs är det helt tillåtet att göra en dold inspelning.

MEN jag tänker också att kan det vara så att någon besökare till er har kört för fort? Det kan ju vara läge att berätta för besökare att ni har en tokig granne och det är bäst att köra förbi långsamt.
 
*Om du tycker att vägen dammar för mycket så tycker jag att du ska ta upp det med vägföreningen så får de åtgärda det om det anses nödvändigt*

Kan vara ett svar att ge grannen, då flyttas hans fokus från din bilkörning till vägföreningens ansvar.
 
Om det var en engångsföreteelse återstår ju att se :/ Men vilken otrevlig granne! Håller fullständigt med, så beter man inte sig! Förstår att du tycker det känns läskigt :( och vräka ur sig nedsättande saker på det viset, ja, då vet du vad han tycker...
Jag hade nog kört långsamt och i övrigt i mesta möjliga mån undvikit kontakt med en sån skitstövel. Bra att du kunde hålla dig lugn och påpeka hur han bar sig åt!

Ja, det var faktiskt riktigt, riktigt obehagligt. Kom på mig själv att titta ner mot vägen flera gånger under kvällen för att hålla koll på om han kom gående och skulle gapa mer, och det känns riktigt ledsamt att gå och slänga blickar över axeln på sin egna tomt :(.

Hoppas att det inte kommer hända igen, och kommer från min sida se till att köra riktigt långsamt så det inte finns något där för honom att klaga på (och hoppas att han inte hittar något annat...)

Grannar... :meh:

För det första har han inte rätt att blockera vägen för er. För det andra är det olagligt att hota folk. Se till att ha mobilen redo om det skulle hända igen och spela in gubben. Så länge du hörs är det helt tillåtet att göra en dold inspelning.

MEN jag tänker också att kan det vara så att någon besökare till er har kört för fort? Det kan ju vara läge att berätta för besökare att ni har en tokig granne och det är bäst att köra förbi långsamt.

Ja, mobilen kommer vara beredd. Så himla ledsamt att man ska behöva tänka på sånt. Jag ringde faktiskt 11414 igår och frågade dem vad jag skulle göra om det hände igen, och de sa att jag skulle anteckna allt som hänt, och hände det igen skulle man kunna anmäla honom för ex ofredande.

Vi har knappt några besökare ;) . De enda som varit ute hos oss det senaste månaderna (flyttade in i huset för mindre än ett år sen) har varit våra föräldrar och min syster, och alla de kör också lugnt. Grannen sa till och med att min pappa var ett föredöme på att köra bil, och att en idiot som jag borde ta efter honom...


*Om du tycker att vägen dammar för mycket så tycker jag att du ska ta upp det med vägföreningen så får de åtgärda det om det anses nödvändigt*

Kan vara ett svar att ge grannen, då flyttas hans fokus från din bilkörning till vägföreningens ansvar.

Vägföreningen är vi 5 hus som bor på vägen, och förra vägmötet föreslog vi att det skulle saltas på vägen för att binda dammet, men en annan granne ville inte det pga deras hästar.

Tack ni som svarar, känns skönt bara att skriva av sig så jag kan bearbeta det lite :love:
 
Grannen sa till och med att min pappa var ett föredöme på att köra bil, och att en idiot som jag borde ta efter honom...

Jaha, en sådan karl "Kärringar kan inte köra bil" :meh: Så tröttsamt och jag misstänker att han inte kommer att ge sig utan hitta på något mer att gnälla på.
 
Tror det verkar som om du har en *mansgris* som granne med tanke på att din pappa och man inte får klagomål på sin körning men du får det. Betvivlar på att de kryper fram i 10 km/h...

För män kan man inte klaga på, men kärringjävlar ska hålla sig från vägen...
 
Det är väl typ standard att salta grusvägar som trafikeras en del vid bostadshus? Dammet är varken kul att ha överallt eller särskilt nyttigt skulle jag tror.

Vad har hästarna med det att göra?
 
Usch, jag hoppas verkligen att det inte kommer bli något mer problem med honom! Det har varit så lugnt och skönt och vi trivs verkligen så bra! Vill inte ha ett psycho som bara letar fel till granne :(.

Och det som är ännu märkligare är att vi har haft god kontakt med grannarna hittills! Alltså vi har stått och pratat massor om gemensamma intressen osv när vi stött på varann, och allt har bara varit helt lugnt och harmoniskt. Och så denna rejäla explosion! Hade ju känts lite mer "normalt" eller vad man ska säga om det hade varit lite smågruff oss...

Det är väl typ standard att salta grusvägar som trafikeras en del vid bostadshus? Dammet är varken kul att ha överallt eller särskilt nyttigt skulle jag tror.

Vad har hästarna med det att göra?

Inte en aning vad hästarna har med det att göra, det var deras anledning till att inte vilja att vi skulle salta? Jag tycker också att det är en rätt normal sak att göra för att binda dammet, det hade ju kunnat hjälpa en del mig veterligen?
 
Han uppförde sig som en idiot. men låt honom inte bo hyresfritt i din hjärna för det.

Hur du VÄLJER att hantera det, är inte hans ansvar. Hans ansvar är att sluta uppföra sig som en dårfink. Låt det inte styra ditt liv, utan lägg upp en plan hur du ska göra om det upprepas, och lägg det därefter i arkivet.
 
Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det sen, och kanske få lite input, råd eller bara en tröstande cyberklapp på axeln...

Vi bor längst upp på en grusväg (4 hus ligger innan oss) ute på landet. En vanlig, relativt bred grusväg. För ett par veckor sedan när jag hämtade posten så kom vår ena granne ut och sa till mig att han tyckte att jag körde för fort, att det dammade så mycket på hans bil och hus. Jag kör runt 20-25 km i timmen på den här vägen, så jag tycker ju inte att jag kör för fort. Men jag bad om ursäkt och sa att jag skulle tänka på det. Har sen dess försökt att köra ännu långsammare för att hålla god grannsämja, men eftersom det varit högsommar och varmt rätt länge nu så händer det ju faktiskt att det dammar även om man kör långsamt.

Så igår när min min man kom hem, så hade grannen blockerat vägen upp till oss med en skottkärra, och hade kommit ut och vrålat och skällt på min man om hans "feta lata fru med sin feta röv" som "körde som en idiot och som inte borde ha körkort" etc etc! Helt ut ur det blå, bara stått och skrikit och svurit mot min man som ju inte hade någonting med nått att göra?!

Jag kom hem ca 30-40 minuter igen, och då hade grannen återigen ställt ut skottkärran för att hindra min framfart upp till vårt hus så jag var tvungen att stanna, och kommer ut igen, begär att jag ska kliva ur bilen (vilket jag till en början vägrar) och börjar skrika och svära åt mig också att jag är en jävla idiot som fan inte borde få ha bil, att jag kör som en dåre och massa annat! Han får det att låta som att jag kör i typ 100 km och sladdar på vägen?!

Jag försöker hålla mig lugn och förklara att jag verkligen försöker hålla hastigheten och att jag tittar på hastighetsmätaren hela tiden och inte kör över 25 km i timmen, då fnyser han åt mig och svär och kallar mig jävla idiot igen, och skriker att sköter vi oss inte så kan vi fan flytta (som om han skulle vara någon hyresvärd/kung över oss?!). Då tänder jag till (lite, fast håller mig ändå rätt lugn) och kliver ur bilen och säger att jag inte accepterar att han står och skriker och svär åt mig och att han borde bete sig som en vuxen människa som pratar med en annan vuxen människa. Då taggar han ner lite grann, slutar svära och pratar i näsan normalt tonläge.

Det hela avslutas med att han ber (motvilligt) om ursäkt att han gapade och svor, och jag ber om ursäkt för mitt bilkörande och säger att jag ska köra ännu långsammare, och han flyttar då på sin skottkärra så jag "får lov" att köra hem.

Jag hoppas ju att detta ska vara helt överspelat och ur världen nu, jag började idag med att krypköra i ca 10 km i timmen på vägen. Men jag är fortfarande skakis inombords, tyckte det var en extremt obehaglig händelse :( . I min värld, om man har problem/är irriterad över något som en granne gör, så går man och knackar på och diskuterar det i ett normalt tonläge. Inte verbalt attackerar någon annan i familjen som inte har gjort någontin och går till personangrepp om hur dennes fru ser ut (vad det nu har med saken att göra?), inte blockerar vägen så man inte kan köra förbi, inte skriker och svär åt någon annan det första man gör när man startar en konversation.

Jag brukar inte använda detta ord, men jag känner mig faktiskt kränkt. Och förolämpad, attackerad, arg, ledsen och orolig i själen.

Så, kära buke, kan ni stilla mitt sinne lite och säga till mig att detta bara var en engångsföreteelse så jag kan släppa detta? Från min sida kommer jag ju att krypköra förbi grannen nästan överdrivet långsamt så det inte ska finnas något mer för honom att klaga på, men utöver det så tänker jag ju inte ta vilken skit som helst från honom.
Du löste det ju skitbra! Han var en idiot, du lyckades behålla lugnet och trots det till slut sätta ner foten och förklara att du inte accepterade att bli tilltalad så där. Vilket fick honom att tagga ner och be om ursäkt.

Det var ju strålande gjort! Om det händer igen, gör precis sådär igen. Det finns en gräns för hur många gånger han klarar att känna sig som en idiot och behöver be om ursäkt. Då slutar han.
 
Har själv häst och visst är det inte kul att rida i slasksnö full av salt vintertid. Men det är ju inget alls som påverkar sommartid med en saltad grusväg. Vår saltas men lite för sällan. Vi har parkeringen tyvärr precis vid vägkanten, saltar vår lilla bit (mycket trafik, både de som kör riktigt fort och väldigt mycket stora maskiner) vid behov och det hjälper massor!

Är lite av åsikten hellre salt på sommaren än på vintern.
 
Han uppförde sig som en idiot. men låt honom inte bo hyresfritt i din hjärna för det.

Hur du VÄLJER att hantera det, är inte hans ansvar. Hans ansvar är att sluta uppföra sig som en dårfink. Låt det inte styra ditt liv, utan lägg upp en plan hur du ska göra om det upprepas, och lägg det därefter i arkivet.

Yes, exakt så ska jag göra! Lägga upp en plan om det skulle behövas i framtiden, sen sparka ut honom ur huvudet. Tack för påminnelsen!

Du löste det ju skitbra! Han var en idiot, du lyckades behålla lugnet och trots det till slut sätta ner foten och förklara att du inte accepterade att bli tilltalad så där. Vilket fick honom att tagga ner och be om ursäkt.

Det var ju strålande gjort! Om det händer igen, gör precis sådär igen. Det finns en gräns för hur många gånger han klarar att känna sig som en idiot och behöver be om ursäkt. Då slutar han.

Tack för de orden! Jag hoppas att det löste sig till det allra bästa (vilket det säkert inte skulle gjort om jag brusade upp), och att han bad om ursäkt är väl faktiskt ett bevis på att han faktiskt insåg att han gjorde lite fel...

Nu ska jag vräka honom ur mitt hjärna :D!
 
Vi bor längst upp på en grusväg (4 hus ligger innan oss) ute på landet. En vanlig, relativt bred grusväg. För ett par veckor sedan när jag hämtade posten så kom vår ena granne ut och sa till mig att han tyckte att jag körde för fort, att det dammade så mycket på hans bil och hus.

Förlåt, men jag fnissade lite här. Om man inte vill att det ska damma så får man väl bosätta sig där det inte finns grusvägar och åkrar :p (Utgår från att där är åkrar eftersom det är på landet).

I övrigt är hans beteende under all kritik! Tycker att du löste det det väldigt bra. Om han fortsätter tjura över dammet så tycker jag som någon annan nämnde, salta utanför hans hus. Det känns ändå som en kompromiss de med hästarna kan överleva om de är samarbetsvilliga.
 
Då tänder jag till (lite, fast håller mig ändå rätt lugn) och kliver ur bilen och säger att jag inte accepterar att han står och skriker och svär åt mig och att han borde bete sig som en vuxen människa som pratar med en annan vuxen människa. Då taggar han ner lite grann, slutar svära och pratar i näsan normalt tonläge.

Bra gjort! Släpp det och om idioten gör så igen så vråla att han får skylla sig själv om han väljer att inte salta sin del av vägen när det är snustorrt ute.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 808
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 560
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 585
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp