TR 2017, kvalregler?

Nyfiken

Trådstartare
Är det någon som har läst kvalreglerna för 2017? Stämmer det att om en ponnyryttare kvalat till 2* ponny kan köpa en häst och börja tävla direkt på 1* om hästen gjort det innan? Medan en ryttare som tävlat flera 1 * häst med kvalbara resultat måste börja kvala på H 100 igen även om hästen tävlat högre? Förstår tanken med att det är bra att gå ned en klass med ny häst men känns märkligt att ponnyryttarna kan gå direkt på 1*. Eller har jag missuppfattat?
 
Är det någon som har läst kvalreglerna för 2017? Stämmer det att om en ponnyryttare kvalat till 2* ponny kan köpa en häst och börja tävla direkt på 1* om hästen gjort det innan? Medan en ryttare som tävlat flera 1 * häst med kvalbara resultat måste börja kvala på H 100 igen även om hästen tävlat högre? Förstår tanken med att det är bra att gå ned en klass med ny häst men känns märkligt att ponnyryttarna kan gå direkt på 1*. Eller har jag missuppfattat?

Du har nog läst kvalen gällande ponnyryttare som vill starta sin ponny i storhästklasser.

Ponnyryttare som ämnar kvalificera sig för start i storhästklasser – måste kvalificera sig som ekipage CNC1* Kvalificerat för P2* eller enligt övriga ryttare
 
Jag gillar att de infört kval för H100. Då får en newbie som mig en riktlinje.
- Och plötsligt så inser jag ett av mina drömmål kanske är uppnåbart! :banana:
Eller vad säger du @Novali01 , min egna internetcoach ? :p
 
Jag gillar att de infört kval för H100. Då får en newbie som mig en riktlinje.
- Och plötsligt så inser jag ett av mina drömmål kanske är uppnåbart! :banana:
Eller vad säger du @Novali01 , min egna internetcoach ? :p
Jag förstår ju vad du menar här men vill förtydliga för andra, att ett minimikrav på 2x90 finns innebär INTE att man är klar för H100 bara genom att rida 2 90. För en newbie i sporten är fortfarande regeln 1 säsong i varje klass det som är allra allra bäst. Om man susar genom varenda 90 klass oavsett vilken bana och då även genomför banhoppningen med bra resultat då kan man lugnt säga att man är klar för H100. Man kan nog inte riktigt föreställa sig att det är ett såpass stort steg upp till H100 som det faktiskt är.

Ang just dig, @Krumelur så har du ju gått från: "hjälphurskadettagå" till "herregudhonärjuriktigtduktig" Så go baby, go!:bump::banana::bump:
 
Är det någon som har läst kvalreglerna för 2017? Stämmer det att om en ponnyryttare kvalat till 2* ponny kan köpa en häst och börja tävla direkt på 1* om hästen gjort det innan? Medan en ryttare som tävlat flera 1 * häst med kvalbara resultat måste börja kvala på H 100 igen även om hästen tävlat högre? Förstår tanken med att det är bra att gå ned en klass med ny häst men känns märkligt att ponnyryttarna kan gå direkt på 1*. Eller har jag missuppfattat?
2016 gick det att göra så iaf då en ponnyryttare faktiskt gjorde just det, fanns ett kryphål i reglerna som gjorde detta möjligt. Hoppas att de täppt till hålet till 2017.
 
2016 gick det att göra så iaf då en ponnyryttare faktiskt gjorde just det, fanns ett kryphål i reglerna som gjorde detta möjligt. Hoppas att de täppt till hålet till 2017.

I det fallet hade ju hästen startat 2* och ryttaren 1* i hästklass på sin ponny. Hade ju inget att göra med att ekipaget hade kvalat till 2* ponnyklass

Men om du läser nya TR så förstår du vad Nyfiken har missuppfattat. Det är inte den regeln. Den regeln finns kvar men dom har sänkt det ett snäpp ner till 100 klass
 
Om man susar genom varenda 90 klass oavsett vilken bana och då även genomför banhoppningen med bra resultat då kan man lugnt säga att man är klar för H100. Man kan nog inte riktigt föreställa sig att det är ett såpass stort steg upp till H100 som det faktiskt är.
Där är nog jag, men jag tvekar ändå på att gå upp till H100. Känner att det finns en del saker som jag vill träna mer på. När jag har gått H100-banorna så har jag tyckt att den tekniska skillnaden stor på många sätt, och på det är banan längre och hindren större. Men vem vet, kanske 2017 blir året det händer! :D

/Lady_S
 
Jag förstår ju vad du menar här men vill förtydliga för andra, att ett minimikrav på 2x90 finns innebär INTE att man är klar för H100 bara genom att rida 2 90. För en newbie i sporten är fortfarande regeln 1 säsong i varje klass det som är allra allra bäst. Om man susar genom varenda 90 klass oavsett vilken bana och då även genomför banhoppningen med bra resultat då kan man lugnt säga att man är klar för H100. Man kan nog inte riktigt föreställa sig att det är ett såpass stort steg upp till H100 som det faktiskt är.

Ang just dig, @Krumelur så har du ju gått från: "hjälphurskadettagå" till "herregudhonärjuriktigtduktig" Så go baby, go!:bump::banana::bump:
Är det 2 x 90 med M65 regeln alt Bas0/Bas20 som räknas fortfarande?
mvh/Trög
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 745
Senast: hhere
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp