TR-ändingar 2019

Vi var många som ifrågasatte detta. Det mest absurda i det hela var att hen tilldelades något pris på Ryttargalan eftersom hen hade lyckats samla ihop en massa poäng genom alla placeringar. Så ridsportsförbundet belönade ryttaren som offrat sin häst för sin egen vinning och framgångs skull. :crazy:Hästen togs bort något år efter om det nu var pga någon skada el återkommande kolik. Jag minns inte riktigt,
De där prisen borde vara poäng per start. Om det ens ska finnas. (sorry för OT..)
 
Ja självklart menar jag per häst med tanke på att en och samma häst hade gjort över 70 starter på ett år.

Jag känner också till en, Lätt klass men ändå, helt vansinnigt att där inte finns någon begränsning än om möjligt att en stackars överdomare ska ta tag i det ( läs säga till och be om att tänka till) utan att förbundet backar upp.
Skriver varje år unghästklasser och , bl a 5-åringar o en av domarna är helt förtvivlad över att 5-åringar kan ha varit ute både 20 o 25 starter första halvåret.
 
Jag känner också till en, Lätt klass men ändå, helt vansinnigt att där inte finns någon begränsning än om möjligt att en stackars överdomare ska ta tag i det ( läs säga till och be om att tänka till) utan att förbundet backar upp.
Skriver varje år unghästklasser och , bl a 5-åringar o en av domarna är helt förtvivlad över att 5-åringar kan ha varit ute både 20 o 25 starter första halvåret.
Man undrar ju vad det är för allvarligt fel på en del alltså!
 
Vi var många som ifrågasatte detta. Det mest absurda i det hela var att hen tilldelades något pris på Ryttargalan eftersom hen hade lyckats samla ihop en massa poäng genom alla placeringar. Så ridsportsförbundet belönade ryttaren som offrat sin häst för sin egen vinning och framgångs skull. :crazy:Hästen togs bort något år efter om det nu var pga någon skada el återkommande kolik. Jag minns inte riktigt,

Skada. Idioten red sin häst till döds pga äregirighet. Det skrev jag då och står för även idag även om jag fick en jävla massa skit för det då... fy fan säger jag bara....
 
Man undrar ju vad det är för allvarligt fel på en del alltså!

Det är sorgligt, men så undrar man varför förbundet inte ser problemet eller är det så att de inte törs ta tag i det?
Jag vet att frågan varit uppe, flertal ggr iaf på "lägre nivå" men svar som har getts där( obs inte då förbundsnivån) är att det inte är något större problem för det är så få i förhållande till alla som tävlar.:eek:

Vad spelar det för roll för de hästar som är i det?:down:
Och unghästar borde verkligen begränsas, jag lider när jag ser 5-åringar gå både start i LA:3, samt unghästklass samma dag med lång framridning båda.:crazy:

Och för att återgå till TR så tycker jag det borde plockas bort sådant i TR som ändå släpps ute på tävlingar,och beskrivning av dressyrens mål o rörelser läggas i en bilaga.
 
Jag hat skickat in att jag tycker att mjuka bett borde tillåtas, typ Novabett. Jag hoppas att utvecklingen inom sporten gör att det kan tillåtas med tiden, många hästar trivs hur bra som helst på dessa betten och det är svår att hitta mellanting som är tillåtna.
 
Tycker också det borde begränsas med antal starter/år. Ffa med unghästar! Hade ett skräckexempel här uppe förra våren med en femåring som tävlades extremt mycket, den kunde gå två klasser ena dagen och sen köras till annan tävling dagen efter och gå där också. Var inte så lite kvalhets. Tycker att femåringar ska begränsas till att bara få starta en klass/dag.
 
Jag hat skickat in att jag tycker att mjuka bett borde tillåtas, typ Novabett. Jag hoppas att utvecklingen inom sporten gör att det kan tillåtas med tiden, många hästar trivs hur bra som helst på dessa betten och det är svår att hitta mellanting som är tillåtna.
Men är inte Nova bett o liknande stoppade just för att de anses ha samma funktion som vaggor? , alltså de ger en viss elasticitet till ryttare som rider med stum hand och i nuläget så anses det att det är ett hjälpmedel och att ryttaren själv ska lära sig rida med bättre hand?
 
Men är inte Nova bett o liknande stoppade just för att de anses ha samma funktion som vaggor? , alltså de ger en viss elasticitet till ryttare som rider med stum hand och i nuläget så anses det att det är ett hjälpmedel och att ryttaren själv ska lära sig rida med bättre hand?
Mycket möjligt. Men det finns ju ryttare som inte rider med stum hand som använder Novabett. Det kanske är bättre om domaren ger avdrag till ryttare med stum hand.
 
Jag har aldrig funderat över det här att det är så vanligt numera med vuxna på ponnyer, förrän jag var på en hopptävling för ett tag sen! DÅ insåg jag hur orättvist det faktiskt blir för en häst att tävla hoppning mot en ponny då ponnyerna i omhoppningen kunde gå en väg som ingen stor hästryttare ens skulle komma på tanken att klämma sig igenom. Och likaså kunde ju de små ponnyerna vända på en 5-öring, går aldrig att få runt en stor häst på det viset, och då tänkte jag faktiskt på att det borde finnas en egen klass för dom. Borde nästan vara ett liknande fenomen i dressyr, dvs en ponny får ju helt klart mer plats på en 40 m bana än stor häst? Men det kanske jämnar ut sig då en stor häst ofta har mer gång o kanske får nåt mer poäng för det.

Så jag föreslog ponnyklasser för vuxna i hoppning men kanske ska göra det även i dressyr.
 
@Novali01 Alltså i hoppning köper jag helt klasser för vuxna på ponny. Det hade jag gärna haft. Men i dressyr känner jag att det kvittar helt.
Du tycker inte heller att det skulle vara roligt att bara tävla mot andra vuxna på ponnyer? jag har ju aldrig gjort det så har ingen uppfattning. Det känns som domarna accepterat ponny mer bland stora hästar och att de får en mer ok bedömning nuförtiden än för bara några år sen.
 
Men är inte Nova bett o liknande stoppade just för att de anses ha samma funktion som vaggor? , alltså de ger en viss elasticitet till ryttare som rider med stum hand och i nuläget så anses det att det är ett hjälpmedel och att ryttaren själv ska lära sig rida med bättre hand?

Det finns också hästar som föredrar Nova-bett framför andra bett (även när de rids av ryttare med mjuka skickliga händer).
 
@Novali01 Alltså i hoppning köper jag helt klasser för vuxna på ponny. Det hade jag gärna haft. Men i dressyr känner jag att det kvittar helt.

Håller helt med!
Om vi pratar det här med kort vs. lång banan finns det storhästar som gör sig bättre på 20x40 också. H.H t.ex. Och då är han ändå 162 cm och egentligen inte ens en särskilt "liten" storhäst. Men med mindre steg och svårare för längningar.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 581
Senast: Ise
·
  • Artikel
Hästnyheter Inte fler än tre på prisutdelning, uteslutning om du inte startat efter 45 sekunder och inget krav på nosgrimma i dressyr är några av...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Min 16 åriga katt fick konstaterad Hypertyreos sommaren 2019 då han åt av sin päls på magen rejält och var stressad varför vi sökte...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: NeaM
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp