Tråd 32 om senskada

vinkelina

Trådstartare
Blev som vi misstänkte. Senskada vänster fram (fråga inte vilken sena, undersökningen gick på finska om jag måste ärligt säga att jag missade det) var i alla fall enligt veterinären ett rätt stort område som var skadat (svart på bilden)

Hon kunde inte säga någon prognos om framtiden mera än att det kan ta ett år. Blir kanske bra,kanske inte. Måste ju tänka på att det är en gammal häst

Nu är det vila en månad. Får gå i sjukhage dagtid (blir ca 5 timmar) sedan testa att skritta 10 min och se hur det går.

Tänkte nu pröva i alla fall. Hästen är i princip ohalt idag och har mycket friskt skrittempo till hagen.

Nu har jag några frågor. Stödlindor fram i hagen, bra eller dåligt? Hon lägger över lite vikt på det friska benet därav lindor. Står naken i boxen

Skoning. Snart dags för det. Hur gör jag det lättast för häst och hovslagare? De belastar väl benet att skos när han håller upp motsatta?

Fick ett medel, dsmo tror jag att de hette, som jag skall stryka på två gånger dag? Försökt googla men hittar bara att de luktar löksoppa och är lösningsmedel :p
 
Men senskada är väl strikt boxvila? Eller har man gått ifrån det?

Verkar vara lite olika. Lugn häst kunde gå ut (min är rätt lugn i Box men står och sparkar med det skadade benet i boxdörren om någon går förbi. De kan ju ha mat med) äldre hästar mår tydligen också bättre av att lite röra på sig i egen takt
 
Men senskada är väl strikt boxvila? Eller har man gått ifrån det?

Ja det har man i stort gått ifrån, sen man insett att en skadad sena behöver belastas till viss mån (kontrollerad belastning förstås) för att fibrerna som senan består av, ska läka ihop på ett sätt som gör att de sen håller bättre. Om hästen inte belastas så läker fibrerna ihop utifrån stillaståendet och blir då sköra när det sen ska börja röras på sig igen för hästen.
 
Verkar vara lite olika. Lugn häst kunde gå ut (min är rätt lugn i Box men står och sparkar med det skadade benet i boxdörren om någon går förbi. De kan ju ha mat med) äldre hästar mår tydligen också bättre av att lite röra på sig i egen takt

Dessutom verkar det ju vara viktigt för din häst att få vara ute för att må bra. Jag kan tänka så här med en så gammal häst, att det är klokt att ställa dem på en konvalecens som ändå ger dem hyfsat livskvalitet. Funkar det så funkar det, funkar det inte så är det kanske bättre att låta dem somna.
 
Dessutom verkar det ju vara viktigt för din häst att få vara ute för att må bra. Jag kan tänka så här med en så gammal häst, att det är klokt att ställa dem på en konvalecens som ändå ger dem hyfsat livskvalitet. Funkar det så funkar det, funkar det inte så är det kanske bättre att låta dem somna.

Vi tar det lite månad för månad. Klara hon vila (får hitta på nått för hjärnan)
Så är det ju bara att köra på

Det jag fundera på är när det lönar sig att göra ett uppföljande ultraljud för att se om det alls går åt rätt håll. Förstod att en månad är för lite (var tydligen nu lite väl svullet men skadan syntes)
 
@vinkelina eftersom du verkar förlikad med att detta kommer ta nästan ett år osv, och känner att du vill ge hästen den tiden och den får gå och skrota runt lite i hopp om läkning och går det så går det osv, så hade iallafall inte jag utifrån det hållt på och duttat med ultraljud mer än kanske i halvlek ngnstans om 5-6 månader. Du kommer ju märka om hästen blir sämre, blir den inte det hade jag inte som sagt hållt på med täta uppföljningar.
 
@vinkelina eftersom du verkar förlikad med att detta kommer ta nästan ett år osv, och känner att du vill ge hästen den tiden och den får gå och skrota runt lite i hopp om läkning och går det så går det osv, så hade iallafall inte jag utifrån det hållt på och duttat med ultraljud mer än kanske i halvlek ngnstans om 5-6 månader. Du kommer ju märka om hästen blir sämre, blir den inte det hade jag inte som sagt hållt på med täta uppföljningar.


Var lite det jag fundra. Ingen vits att kolla tätt. Undrar lite när man kan börja se någon skillnad. Men så länge hon mår bra är det onödigt att stressa
 
Vad finns det för alternativa behandlingsmetoder? Min massör har just börjat med laserbehandling så det skall vi testa i slutet på september. Vibrations behandling har jag inte tillgång till
 
Tycker det låter som att du gör lite det man kan göra för hästen i den situationen. Back on track lindade jag med vilket hjälpte mot svullnaden otroligt bra. Dock gick han lindad mer eller mindre dygnet runt förutom då jag var ute och ledde honom och när han var i hagen. Stod han i boxen var han alltid lindad vilket jag tror är viktigt med tanke på blodgenomströmingen som inte är särskilt bra. Det är ju viktigt om det ska läka.
 
Tycker det låter som att du gör lite det man kan göra för hästen i den situationen. Back on track lindade jag med vilket hjälpte mot svullnaden otroligt bra. Dock gick han lindad mer eller mindre dygnet runt förutom då jag var ute och ledde honom och när han var i hagen. Stod han i boxen var han alltid lindad vilket jag tror är viktigt med tanke på blodgenomströmingen som inte är särskilt bra. Det är ju viktigt om det ska läka.

Har bara ett par paddar så just nu blir det bara dagtid lindat. Har liksom inte behövt linda såpass mycket innan. Men skall kolla bot. Fick ju nått medel att lägga på som kan ha brännande effekt om de lindas ovanpå om jag förstod rätt
 
När min häst hade senskada i våras, dock på ett helt annat vis än din skall tilläggas, sa vet att det inte är någon ide att göra ett nytt ultraljud förrän om tidigast 8-12 veckor eftersom man inte skulle se så stor förändring. Vid det laget var skadan redan 2 veckor gammal så säg 4 mån...
 
Usch, vad trist med senskada... :( Min fick det förra året. När jag tog henne till veterinär så spände veterinären ögonen i mig och frågade om jag lindat. Jag svarade nej eftersom jag i ärlighetens namn inte kan linda på ett bra sätt. Då såg han nöjd ut och påpekade att han sett så många senskador bli förvärrade av lindning.
Min häst behövde inte boxvila utan min veterinär sa att senan läks bäst om hästen får röra lätt på sig under kontrollerade former. Inget bus och spring samt skrittpromenader vid hand på hårt underlag. Min veterinär jämförde med människor. Man behöver väldigt sällan total vila, utan sjukgymnastik och rörelse är sällan fel.
Jag gjorde aldrig något nytt ultraljud förrän i år (jag tog föl istället så hon skulle ju ändå vila och då kändes det "onödigt" med ultraljud. Veterinären var på min linje och sa att jag skulle märka om det blev sämre.
Däremot var jag in med henne nyligen för att kolla inför en igångsättning i höst, och den veterinären trodde jag skojade med honom. Det finns inte minsta tillstymmelse till senskada. :)

Med detta vill jag ha sagt att det finns så många olika sätt att göra saker och ting på. Gör vad veterinären, du och hästen finner lämpligt. Har du tid att vänta ut senskadan, så är det det allra bästa i långa loppet. Jag hade möjligen tagit ett nytt ultraljud om ett halvår eller t.o.m ännu längre fram.

Lycka till!
 
När jag tog henne till veterinär så spände veterinären ögonen i mig och frågade om jag lindat. Jag svarade nej eftersom jag i ärlighetens namn inte kan linda på ett bra sätt. Då såg han nöjd ut och påpekade att han sett så många senskador bli förvärrade av lindning.
Måste ju bara varit i det akuta stadiet? Finns ju annars aldrig någon negativt med ökad blodgenomströmning i den skadade senan, krävs ju för läkandet. Däremot i det akuta stadiet är det ju en annan sak, då gäller det ju att stoppa blödningen så fort det går.

Dock kan jag tänka mig att lindor sabbar senorna då många faktiskt inte kan linda på ett bra sätt och på det sättet förvärra en redan skadad sena.
 
Ungefär hur länge kan det ta innan svullnadn går ner? Kyler tre gånger om dagen och gjort det i två veckors tid. Även fått dsmo att lägga på två gånger om dagen (seriöst, hur använder man det. Vet sa stryk på, men ej hur mycket. Aldrig hört om det innan)
 
Jag hade en häst med en rejäl senskada för snart 30 år sedan. Den behandlades efter dåtidens råd. Senan läkte bra, men efteråt var den ungefär dubbelt så tjock som tidigare, det förändrades aldrig.
 
Jag hade en häst med en rejäl senskada för snart 30 år sedan. Den behandlades efter dåtidens råd. Senan läkte bra, men efteråt var den ungefär dubbelt så tjock som tidigare, det förändrades aldrig.

eftersom det finns så mycket olika grader av senskador, och dessutom olika senor, som i sig innebär olika grader av läkning och odds att läka och vilket sätt de läker på osv, så går det ju aldrig att säga att en senskada beter sig på ett visst sätt eller det läker på ett visst sätt osv öht. Det är ingen skillnad på dåtid och nutid i fråga om det öht.
 
Skillnaden kan ligga i vilka behandlingsråd man fått.

Detta var en rätt rejäl skada (omkullridning över hinder, där hästen kommit för nära och hoppade rakt in i hindret så att ena frambenet skickade iväg nån av bommarna mot det andra frambenets skena. Trots rejäla senskydd blev det en väldigt tråkig skada), jag ville bara belysa att alla svullnader går inte ner helt och det behöver inte spela någon roll för hur bra det läker och håller sen.
 
@ameo jag tror inga veterinärer i dags dato påverkar hur en sena läker i fråga om att det skulle vara stora skillnader i fråga om behandlingsråd faktiskt. Däremot är ju allt avhängt på hur hästen i sig hålls och hanteras samt beter under konvalecensen, vilket ju är samma läge oavsett skada att det spelar roll å det grövsta oavsett vilken skada det är om de är å det kritiska.
ang. svullnad osv så visst är det så - det var lite det jag avsåg med svaret också som jag skrev tidigare. I TS fall ang. svullnad så som jag ser och läser det handlar det ju om att senan verkligen är svullen rent allmänt vilket alla skador av sån sort eller liknande ju är i akut stadie i fråga om svullnad som kommer av just skadan i akut läge, dvs ödem svullnad, skadad struktur och påverkan allmänt i fråga om lymfa, blodådror och allt annat som sker vid en sån skada.

Sen svullnad i sig om det är en grav senskada men som sen läkt ihop osv så visst att senan i sig och strukturen osv blir skadad permanent vid en grav sådan och därmed att strukturen på senan osv är förändrad. Men det är ju inte det TS pratar om i detta läge som jag förstår det utan akut svullnad enligt ovan.
en utläkt svårare senskada så har man förändringar i strukturen, ganska gravt ibland, men då har man inte i utläkt tillstånd några problem bortsett från just det. Inga ödem svullnader, ingen svullnad ang. lymfa, blodådror osv utan benet är ändå "rent" bortsett från den skadade och nu läkta strukturen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 044
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 761
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 956
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp