Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maleficent

Trådstartare
Kan väl inte bara vara jag som smyger omkring på denna delen av forumet utan att ha så mycket att komma med, eller? :p

Tänkte att vi isf kan ha en tråd för oss som vill börja med fälttävlan/tränar på låg nivå där vi diskuterar saker som är alldeles för banala för resterande fälttävlansnördar. Jag själv har tränade lite sporadiskt fram till att hästen skadade sig och vill nu tillbaka på banan för att ta fälttävlanskortet. Har ännu inte åkt på någon ordentlig träning utan bara hoppat lite stockar. Igår galopperade vi oss svettiga för första gången på 1,5 år!

Snälla säg att jag inte är ensam
:o:D
 
Snälla säg att jag inte är ensam
:o:D

Ok, du är inte ensam!!!

Jag har ju ett gammalt fältävlanskort nånstans men det är säkert helt omodernt vid det här laget. Preskriberat.

Enligt min häst så behöver man inte galoppera för att bli svettig. Kan säkert bero på att hon släppte det mesta av vinterpälsen tidigare denna veckan så när det var 30 grader varmt för ett tag sedan så såg hon ut som en American Curly efter 10 min skritt. :eek:

Vi har iallafall lyckats ta oss iväg på en terrängträning i år i Tranemo och den 8/7 ska vi till Hajjerna utanför Vårgårda på "nybörjarträning". :D

 
jag är också en nybörjare ^_^ har varit med på ett par träningar förra året men bara på ponny höjd.
hästen är ur form efter ryggskott i 2 veckor, tappskor, mer ryggskott, onda revben och tappsko igen m,m blandat med lathet ^_^.

har knappt hoppat detta året och inte ens åkt iväg nånstans då jag först inte hade en bil att dra släpet med och sen behövdes rampen renoveras.

men jag ska ta mig iväg till träning och vi ska klara ft kortet i år ^_^ inte för att jag vill tävla men det är ju trevligt att ha det om man någon gång i framtiden får för sig att ställa upp i en debutant klass.
 
Du är absolut inte ensam! Själv har jag bevakat sporten under många år som hästskötare/publik när mina vänner tävlat men har liksom inte vågat ta steget själv trots stort intresse. Har till och med jobbat ett år i fälttävlansstall utan att komma till skott.

Men nu några år senare när mina vänner har slutat har jag faktiskt tänkt mig att börja. Har hittills lyckats kravla oss runt ett derby på kaninhöjd och deltagit på en terrängträning. Men både jag och hästen älskade det från första sekund så nu ska jag ta fälttävlanskortet och planen är att komma ut och tävla några debutantklasser nästa år. Står i samma stall som Speedway så det är roligt att vara två som börjar samtidigt.

Finns film på träningsdebuten i filmtråden ;)

=) // Pink
 
Jag vill också räkna mig som nybörjare i fälttävlansvärlden! Jag och min gammelhäst har startat två debutantklasser för länge, länge sen och efter det har det bara blivit lite sporadiska hopp över stockar i hagen, vilket ju är roligt det också! Jag hoppas dock att min nya häst kommer tycka att det är lika roligt som jag tycker, så att jag kan ta upp det hela igen. Hon är inte inhoppad ännu, men vad är väl bättre än att börja på terrängbanan! :angel:

@Speedway Jag har också tränat på Hajjerna, jag gillar den banan, många hoppvänliga hinder :)

img_3488.jpg

Gammelhästen
 
Jag har också tränat på Hajjerna, jag gillar den banan, många hoppvänliga hinder :)

Det låter som att det kan passa oss perfekt. :)

Först ska vi dock värma upp med en pay & jump på torsdag denna veckan på de aktningsvärda höjderna 70 och 80 cm och så en sedvanlig dressyrträning på lördag. Vi kommer vara i toppform! :D
 
Gud vad roligt med så många nybörjare! :D
Igår tragglade jag dressyr, även det ingår ju, och imorgon eller övermorgon blir det att åka till en bana och hoppa några låga hinder. Ska bli skoj!
:bump:
 
Va, har hästen haft ryggskott? Eller är det du som tappat skorna? :p :D
var mer en beskrivning av de gemensama tränings uppehållande sakerna som hänt i år :rofl:
hästen har bara tappat skorna som tur är :p är bara jag som fått ont, iofs så har hästen vållat alla skadorna. ryggskotten kom när jag hoppade och revbenen trampades det lite på när jag släppte ut odjuren i en ny hage, snubblade till och de rusade omkull/över mig.
---------


men tydligen så bygger de en till terrängbana i revinge med mini hinder nu ^_^. känns väldigt lockande att åka dit och prova den sen :D
 
Kul att vi är ett gäng :)

Vi kör just nu en riktigt hård period då vi befinner oss på skandinaviskt bootcamp eller något i den stilen är runt 30 ungdomar från Norge och Sverige. Två pass om dagen med dressyr/markarbete och hoppning. Grymma tränare! Känner mig väldigt liten i den stora världen emellanåt men min minihäst visar att hon kan hålla nivån med de andra. I söndags tävlade vi även hoppning med trevliga resultat även om det inte blev några nollor.

Är här nere ett tag men när vi kommer hem igen blir det först lite vila och sedan fokus på terrängen. Förhoppningsvis kan vi få till ett FT-kort också.

=)// Pink
 
@Buck Aj då! Ja, jag hade då inte velat befinna mig i hagen i lördags när vi släppte in min häst i ny flock. Det såg ut så här:

Gissa vems häst det är som befinner sig i mitten? :devil: Hon är omdöpt till Draken numera. ;)
Normalt sett är hon mycket beskedligare och går i hage ihop med Pink_Angels lilla Duna men eftersom de är på bootcamp i ett par veckor så blev det nya hagkompisar. Eller helt nya är det ju inte för den ljusare hästen har hon gått ihop med tidigare och alla står ju i samma lilla stall.
 
@Buck Aj då! Ja, jag hade då inte velat befinna mig i hagen i lördags när vi släppte in min häst i ny flock. Det såg ut så här:

Gissa vems häst det är som befinner sig i mitten? :devil: Hon är omdöpt till Draken numera. ;)
Normalt sett är hon mycket beskedligare och går i hage ihop med Pink_Angels lilla Duna men eftersom de är på bootcamp i ett par veckor så blev det nya hagkompisar. Eller helt nya är det ju inte för den ljusare hästen har hon gått ihop med tidigare och alla står ju i samma lilla stall.
ja mina hade inte ens ny hage eller nya kompisar att skylla på, gräset var bara grönare i den hagen jag släppte dem i... så de fick lite bråttom ut.
 
Jag kanske oxå får haka på här :) Är hopp-pilot på ett dressyrsto och vi har pratat om åka och träna terräng :up: Jag har tränat endel med mina egna tidigare hästar men det var flera år sen sist :)
 
@Wingates Den nya banan hos Ted kräver inte att man har tränare närvarande men det gäller enbart om ryttaren har FT-kort. Har du det? Isf kanske vi kan styra upp något, tillsammans med t.ex. @Buck :)
Mina ponnyer kan iofs gå på den vanliga banan också men ändå :D
 
Jag vill också vara med. :) brukar bara läsa trådar utan att skriva men nu var det dags.
Jag har varit på hajjerna några gånger för flera år sedan med en ungponny jag tränade. Klarade FT-kortet och vann faktiskt en klubbtävling (helt otroligt) men sen har det inte blivit mer. Har nu en 4-åring, Talladin, som jag väntat i 3 år på att bli gammal nog att börja hoppa. :)
Bokade in oss på en heldag på hajjerna och några egna tider innan men sen bockade han av mig vilket betyder att han fick tidigt sommarlov och jag är sjukskriven tills augusti.. Ska börja planera hösten nu och hoppas på en ny heldagsträning i slutet på september.
Om det finns någon som vill skutta lite ihop med oss på hajjerna i september så hör av er. :)
 
Jag kanske oxå får haka på här :) Är hopp-pilot på ett dressyrsto och vi har pratat om åka och träna terräng :up: Jag har tränat endel med mina egna tidigare hästar men det var flera år sen sist :)

Bor inte du i Linköping? Vi har träning på Ekenäs på lördag om du är sugen :)
 
Bor inte du i Linköping? Vi har träning på Ekenäs på lördag om du är sugen :)
Åh, tyvärr, norra Stocholm, Uppland Bro :(

Det verkar mest finnas kurser nu på sommaren, brukar det vara svårare att hitta enskilda träningar såhär års?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 812
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 570
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 704
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp