Tråden om sjukhusmat!

Problematisk

Trådstartare
Jag är uttråkad nog för att göra en tråd i ämnet! Finns det fler än jag som för tillfället lever på sjukhusmat? Eller har ni god insyn i den?
Vad tycker ni om sjukhusmaten?

Jag kan börja. Äter veg.kost vilket på det här sjukhuset verkar betyda "konstiga oidentifierbara saker" :nailbiting: Jag som har matfobi bland annat finner det... svårt!
Frukosten idag sov jag över, det är väl annars enda normala målet. Lunchen var gummipotatis, nån slags geggiga grönsaksbiffar, lite sås och grönsaker. De geggiga grönsaksbiffarna gick till min förvåning helt okej att äta med lite sås till! Men potatisen - varför är den typ alltid antingen mosig eller som gummi?

Middagen var ett äventyr i sig! Potatis (mosig fast hård i mitten :yuck:) och... Nånting! Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag kollade på matlistan i efterhand - omelett! :nailbiting: Att det var ägg i misstänkte jag när jag åt, men åt ändå lite av det. Så nu kan jag stoltsera med att jag minsann äter (well, har ätit) ägg också :D

Det är väldigt utmanande för mig att vara här, kan jag säga.
 
Konserverad potatis som kokats - eller nåja värmts kan bli sådär. Som dåligt kokt potatis eller om den blir för mycket värmd, som överkokt på väg till mos bitar.

Du får se det som en terapi det med, sällan maten är dålig på sjukhus - bara lite identifierbar. Lite som i skolan när kok-and-chill (stavning på det) -maten infördes.
 
Jag är uttråkad nog för att göra en tråd i ämnet! Finns det fler än jag som för tillfället lever på sjukhusmat? Eller har ni god insyn i den?
Vad tycker ni om sjukhusmaten?

Jag kan börja. Äter veg.kost vilket på det här sjukhuset verkar betyda "konstiga oidentifierbara saker" :nailbiting: Jag som har matfobi bland annat finner det... svårt!
Frukosten idag sov jag över, det är väl annars enda normala målet. Lunchen var gummipotatis, nån slags geggiga grönsaksbiffar, lite sås och grönsaker. De geggiga grönsaksbiffarna gick till min förvåning helt okej att äta med lite sås till! Men potatisen - varför är den typ alltid antingen mosig eller som gummi?

Middagen var ett äventyr i sig! Potatis (mosig fast hård i mitten :yuck:) och... Nånting! Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag kollade på matlistan i efterhand - omelett! :nailbiting: Att det var ägg i misstänkte jag när jag åt, men åt ändå lite av det. Så nu kan jag stoltsera med att jag minsann äter (well, har ätit) ägg också :D

Det är väldigt utmanande för mig att vara här, kan jag säga.
Jag har bara ett tydligt minne av sjukhusmat och det var maten jag serverades efter min andra förlossning. Det var på södersjukhusets BB-avdelning som även fungerar som hotell, och maten var därefter. Det är fyra år sedan men jag kommer ihåg det som igår. Det var skaldjursfrikassé med jasminris samt slottsstek med kokt potatis och gräddsås. Åt en stor portion av vardera.
 
Dwr
Jag har bara ett tydligt minne av sjukhusmat och det var maten jag serverades efter min andra förlossning. Det var på södersjukhusets BB-avdelning som även fungerar som hotell, och maten var därefter. Det är fyra år sedan men jag kommer ihåg det som igår. Det var skaldjursfrikassé med jasminris samt slottsstek med kokt potatis och gräddsås. Åt en stor portion av vardera.
Det låter helt klart lyxigare än det här!
 
Ja, det var verkligen vedervärdigt. Rabarbern trådade sig i såsen, och gjorde det hela till en gegga, sen, smaken av den sura rabarbern tillsammans med grädde och kyckling. Nej.
 
När jag fixade nacken och låg där i 2 veckor så blev jag rätt imponerad över vilken bra och god mat jag fick när man har hört att maten på hospis brukar vara rätt nära den grismaten vi fick från skolan till vara grisar då jag var liten
 
  • Gilla
Reactions: ptr
De fem gånger jag legat inlagd har maten varit helt ok. Jag är ju ingen superkock själv. Specialmat då jag är allergiker. Sista stället jag låg på , ett litet sjukhus var det mycket gott!
 
Jag har själv bara upplevt maten på BB vilken var ätbar men inte så mycket mer, men maken har legat inne under en period nu under våren och han upplevde maten som bra, det fanns många alternativ att välja på, både vegetariska och icke vegetariska. Sen är det alltid svårt med mat som ska hållas varm, alternativt värmas upp, men det kändes som om de hade tänkt igenom den biten också.
 
Jag är uttråkad nog för att göra en tråd i ämnet! Finns det fler än jag som för tillfället lever på sjukhusmat? Eller har ni god insyn i den?
Vad tycker ni om sjukhusmaten?

Jag kan börja. Äter veg.kost vilket på det här sjukhuset verkar betyda "konstiga oidentifierbara saker" :nailbiting: Jag som har matfobi bland annat finner det... svårt!
Frukosten idag sov jag över, det är väl annars enda normala målet. Lunchen var gummipotatis, nån slags geggiga grönsaksbiffar, lite sås och grönsaker. De geggiga grönsaksbiffarna gick till min förvåning helt okej att äta med lite sås till! Men potatisen - varför är den typ alltid antingen mosig eller som gummi?

Middagen var ett äventyr i sig! Potatis (mosig fast hård i mitten :yuck:) och... Nånting! Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag kollade på matlistan i efterhand - omelett! :nailbiting: Att det var ägg i misstänkte jag när jag åt, men åt ändå lite av det. Så nu kan jag stoltsera med att jag minsann äter (well, har ätit) ägg också :D

Det är väldigt utmanande för mig att vara här, kan jag säga.
i vårt landsting kan man få "önskemat"
de har också satsat hårt på bra sjukhusmat och har haft "landets bästa sjukhusmat" nåt år. Att nåt annat landsting tagit över den titeln är ju egentligen bara bra, för det visar att fler satsar på bra mat till patienter på sjukhus...
Jag fick tuppjuck när jag låg på BB o fick korvmackor till frukost. När jag påpekade att jag var vegetarian fick jag svaret att det var korv o inte kött.:rage::rage::rage:
lika intelligent som när en bekant skulle köpa med sig mat till mig från en grekisk restaurang och fick veta att de inte hade något vegetariskt men de kunde ordna en sallad. Och hem kommer en sallad med ett antal stora kycklingbitar överst...
 
Jag är uttråkad nog för att göra en tråd i ämnet! Finns det fler än jag som för tillfället lever på sjukhusmat? Eller har ni god insyn i den?
Vad tycker ni om sjukhusmaten?

Jag kan börja. Äter veg.kost vilket på det här sjukhuset verkar betyda "konstiga oidentifierbara saker" :nailbiting: Jag som har matfobi bland annat finner det... svårt!
Frukosten idag sov jag över, det är väl annars enda normala målet. Lunchen var gummipotatis, nån slags geggiga grönsaksbiffar, lite sås och grönsaker. De geggiga grönsaksbiffarna gick till min förvåning helt okej att äta med lite sås till! Men potatisen - varför är den typ alltid antingen mosig eller som gummi?

Middagen var ett äventyr i sig! Potatis (mosig fast hård i mitten :yuck:) och... Nånting! Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag kollade på matlistan i efterhand - omelett! :nailbiting: Att det var ägg i misstänkte jag när jag åt, men åt ändå lite av det. Så nu kan jag stoltsera med att jag minsann äter (well, har ätit) ägg också :D

Det är väldigt utmanande för mig att vara här, kan jag säga.
(hej igen :heart )

Jag var lite tveksam till om jag skulle skriva i.o.m att du skriver att du har problem att äta som det är nu, att läsa om vidrig mat är kanske inte så upplyftande, eller så kanske det hjälper på något vis i o.m att du undrade :)
Jag låg på sjukhus i 3,5 v...samma skittråkiga meny konstant, ingen som helst innehållsförteckning och det enda som i princip var "idiotsäkert" för mig (som är alldeles superkänslig mot all form av tomat, alltså tomatpuré i buljong-nivå) var pannkakor...ätbart 3 ggr/1 dygn (lunch middag lunch) sen ville jag inte se eländet mer. Så då fick de i princip börja chansa på det som inte uppenbart var tomat. De misslyckades ju rätt brutalt en gång (konstigt nog inte fler) att ringa och fråga, googla eller vad som helst kunde de minsann inte göra. Omöjligt var det tydligen.
Vissa dagar beställde jag bara efterrätt p.g.a att de var säkra. Andra dagar fil. En del dagar smörgås (men självklart då att de hade tomat på flertalet gånger :cool: ) däremellan shoutouts på fb om någon vänlig själ kunde komma med ÄTBAR mat, vilket då blev typ hamburgare. En gång köpte min rumskamrats man med sig hamburgare även till mig...det glömmer jag aldrig!)

Rekordet i idioti sen står mellan att jag blev serverad köttbullar (som det senare visade sig vara tomatpulver i, vilket förklarade reaktionerna efteråt. Trodde det var någon medicin först) eller den sköterskan som utbrast "Neej nu går jag och SKJUTER MIG!" När han kom in med pannkaka igen, och jag bad vänligt om fil istället.

Att det sen var kallt, smaklöst, platt, torrt, segt efter att ha fraktats från Västerås o.s.v. behöver jag väl inte ens nämna :cool:

Så ja, hur det än är så är jag glad att du inte är i Uppsala, om en får säga så.
Menyn är densamma idag, 1,5 år senare :crazy:
Går kanske an för en som kan äta allt och inte har några allergier...men över tid blir det nog rätt tjatigt med totalt typ 20 rätter av mer eller mindre ätbara variationer.

Fast nu har jag hört att de ska ge upp det där och satsa på eget kök igen, en kan ju alltid hoppas :up:

Ta hand om dig :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp