Tråden om sjukhusmat!

Jag låg inne för en natt och fick glutenfri och diabetesvänlig frukost... den bestod av..
Söt risgrynsgröt med lingonsylt, vitt bröd med 1 skiva ost, 1 kopp svart kaffe, 1 glas nyponsoppa.

Till detta vägrade de att ge mig insulin, vilket är ganska viktigt när man äter om man har diabetes typ 1, därmed insulinbehandlad. Låg inne med ketoner, högt blodsocker och behövde hjälp att få ned dessa värden då kroppen ansåg att insulinet jag gav inte var tillräckligt. De kopplade bort mitt dropp, men vägrade ge mig något långtidsinsulin eller låta mig sätta tillbaka min pump..

det slutade i at jag åt ostskivan och drack kaffet. Fick skäll för att jag inte ätit, då diabetiker måste äta ordentligt. Fick efter massa gnäll upp diabetesläkaren som mest höll för ögon/öron när jag berättade. Fick då genast koppla min pump och blev direkt utsläppt och avdelningen som jobbade på morgonen fick en rejäl avhyvling då de verken hade kontaktat honom eller litat på mig som patient.
 
Låg inne en vecka och fick överlag mycket bra mat för att vara storkök, vissa rätter gillade jag mer och andra mindre men det gör en ju alltid liksom. ;) Enda som var riktigt dåligt var potatisen någon dag, men det kan jag leva med. :p

Fick dessutom alltid flera rätter att välja på, och alltid möjlighet att få desert till, jättelyxigt!:banana: Beställdes dock dagen innan så de som bara låg inne över något enstaka mål såg nog aldrig det valet.
 
Maten som serveras på mitt jobb ser numera mycket godare ut och många säger att det smakar bra. Det finns alltid två rätter plus en vegetarisk att välja mellan både till lunch och middag samt efterrätt. För några år sedan såg det mesta oätligt ut, så någon förbättring måste ha skett här.

När jag jobbade i äldrevården för ett antal år sedan skämdes jag ofta när maten delades ut för det var bedrövligt dålig mat ibland.
 
Jag låg inne en dryg vecka förra sommaren efter en olycka. Frukost och kvällsmackorna var toppen. Olika bröd,pålägg,yogurt,the,chocklad,juice. Luncherna var totalt smaklösa. Jag som vegetarian minns bland annat en helt osaltad och okryddad lasagne med lite rivna grönsaker mellan plattorna :D men helt okej mat för en vecka. Man var rätt glad att få maten lagad och framställd i mitt läge :)var svårt att göra mat hemma sen så jag hade gärna ätit sjukhusmat några veckor till för att slippa smärtan bara av att bre en smörgås och plocka in och ur saker i kyl och skafferi.
 
På många sjukhus finns ju dock matställen och cafeteria för personal och besökare som smakar betydligt bättre. Så vill man lägga pengarna där finns ju ofta den möjligheten med.
 
Jag låg inne för en natt och fick glutenfri och diabetesvänlig frukost... den bestod av..
Söt risgrynsgröt med lingonsylt, vitt bröd med 1 skiva ost, 1 kopp svart kaffe, 1 glas nyponsoppa.

Till detta vägrade de att ge mig insulin, vilket är ganska viktigt när man äter om man har diabetes typ 1, därmed insulinbehandlad. Låg inne med ketoner, högt blodsocker och behövde hjälp att få ned dessa värden då kroppen ansåg att insulinet jag gav inte var tillräckligt. De kopplade bort mitt dropp, men vägrade ge mig något långtidsinsulin eller låta mig sätta tillbaka min pump..

det slutade i at jag åt ostskivan och drack kaffet. Fick skäll för att jag inte ätit, då diabetiker måste äta ordentligt. Fick efter massa gnäll upp diabetesläkaren som mest höll för ögon/öron när jag berättade. Fick då genast koppla min pump och blev direkt utsläppt och avdelningen som jobbade på morgonen fick en rejäl avhyvling då de verken hade kontaktat honom eller litat på mig som patient.
Detta är min stora rädsla när sonen snart lämnar barnmottagningen. Har hört många liknande historier från d1 or som är inlagda, oftast då pga andra saker än sin diabetes. Du som dessutom låg inlagd pga ketoner och högt bs borde väl ändå fått rätt vård, och hur kunde de hindra dig från att koppla på pumpen ? Och eftersom diabetes är en väldig individuell sjukdom är det ju ännu viktigare att lyssna på patienten då det är denne som är expert på sina doser och hur man reagerar på olika sorters mat
Hoppas du lämnade in en anmälan om det som hände!
 
Skånes universitetssjukhus i Lund har den bästa maten jag någonsin ätit på sjukhus.
3 rätter att välja på + efterrätt varenda dag. :heart. Kaffe när man ville men kaffebröd kl 15.00, helt suveränt. Funderade på att checka in permanent :rofl:
 
Detta är min stora rädsla när sonen snart lämnar barnmottagningen. Har hört många liknande historier från d1 or som är inlagda, oftast då pga andra saker än sin diabetes. Du som dessutom låg inlagd pga ketoner och högt bs borde väl ändå fått rätt vård, och hur kunde de hindra dig från att koppla på pumpen ? Och eftersom diabetes är en väldig individuell sjukdom är det ju ännu viktigare att lyssna på patienten då det är denne som är expert på sina doser och hur man reagerar på olika sorters mat
Hoppas du lämnade in en anmälan om det som hände!

Den okunskap som finns om diabetes är skrämmande. Både bland ssk i äldrevården och på sjukhus.
Det fanns inte plats på avdelningen där de kunde diabetes, utan placerade mig Bland de äldre. Där jag absolut inte hade att göra.

När vi kom till akuten, efter att ha kämpat med bls hela dagen men inte fått det under 20 en enda gång. Få ber de mig att plocka bort pumpen och jag fick absolut inte ge mer verken låmgtid eller snabbverkande i penna, vilket jag hade gjort under dagen.
I 6h får jag sitta utan insulin, de vägrar ge mig dropp (det var för att få dropp jag valde att åka in) och de vet inte vart de ska placera mig. Jag är aphungrig och får vid 23 (åkte in 17) förslaget att sambon ska köra och köpa mat, får fortfarande inte insulin. De anser alltså att jag ska äta utan insulin, jag ligger redan på HI och har ordentligt med ketoner.
Tillslut tvingar jag till mig lite snabbinsulin och då får jag efter en stund dropp. Vid frukosten hade mina värden gått med och stabiliserats, då plockar de droppet men jag får inget annat insulin utan orden. "Om bls stiger, kopplar vi bara på droppet igen". Wtf! Jag är insulin behandlad diabetiker utan någon som helst egen produktion, den produktionen dog för 15år sedan. Klart som *** att bls kommer stiga...

Det finns en anledning till att jag sitter med i diabetesföreningen och försöker påverka det jag kan..
 
Jag låg inne i närmare 2 veckor efter en släng av blodförgiftning 2015, maten var vedervärdig. Visst det fanns mycket att välja på men inget var gott, antingen var det jättesalt eller så smakade det ingenting, torrt och segt att tugga och bara allmänt vidrigt. Efter ett par dagar så ordnade min kära mor matlådor som jag kunde förvara i en patientkyl, det var rena himmelriket!

Dessvärre fick jag ligga inne ytterligare en sväng på närmare 3 veckor senare samma år efter en stor operation men då fick jag komplikationer i stället så jag fick inta flytande föda i stället vilket oftast innebar fruktsoppor av diverse slag.

Senaste gången som jag låg inne var våren 2016, 1-2 veckor blev det totalt. Där var jag dock förberedd. De första dagarna fick jag ta det minst vedervärdiga på menyn men sen kunde min bror ordna matlådor (kock), det var ljuvligt gott! Jag begriper inte de (få) som kan tycka om den maten och jag hoppas innerligt att jag inte behöver läggas in något mer i framtiden.

Detta var på Akademiska kanske jag ska tillägga.
 
Jag låg inne ett par veckor och upplevde att den vegetariska maten (när det funkade och ssk faktiskt visste var den fanns) var väldigt klen. Jag tröttnade på att äta samma bollar med "vad det nu var" 1-2 ggr/dag en vecka och sen byta till någon gryta kommande vecka. Hade jag inte ätit vegetariskt hade det dock inte varit något bekymmer tror jag. Fisk är väl känd för att vara skittrist "sjukhusmat" men det andra var saker som är svårare att lyckas med.

Maten jag fick tror jag var micromat så att konsistens osv var lite skum är väl inte så konstigt. Smakerna var lite udda dock och personalen erkände att den var lite dassig. Nattpersonalen bakade dock scones ibland och bjussade på då jag inte fick sova som jag ville/behövde. Det var faktiskt himla gott :)
 
När jag låg inne glömde de oftast bort mig så jag fick allt som oftast ingen mat, alt så delade de en portion mellan mig och min rumskompis. :meh:
 
Jag har bara ätit sjukhusmat när jag låg två dygn på BB. Min sambo tyckte det var gott, jag tyckte det var ätbart men inte så mkt mer... men jag är rätt kräsen med kött så vi sa vegetariskt till mig (enklare än att berätta vilket kött jag äter och inte äter) medans sambon åt kötträtterna. Kanske var mer smak på dom!
 
Vad kul med så många svar, och många skräckhistorier! :eek: Men vissa nöjda verkar ju finnas så helt tokigt är det väl inte överallt iallafall.

Hade jag fått skulle jag ha letat upp en restaurang och köpt nåt som är i min safe zone, men jag får tyvärr inte lämna avdelningen så kan inte göra det :down:

Nu väntar jag på frukost, det lär väl inte kunna vara så tokigt iallafall :p
 
(hej igen :heart )

Jag var lite tveksam till om jag skulle skriva i.o.m att du skriver att du har problem att äta som det är nu, att läsa om vidrig mat är kanske inte så upplyftande, eller så kanske det hjälper på något vis i o.m att du undrade :)
Jag låg på sjukhus i 3,5 v...samma skittråkiga meny konstant, ingen som helst innehållsförteckning och det enda som i princip var "idiotsäkert" för mig (som är alldeles superkänslig mot all form av tomat, alltså tomatpuré i buljong-nivå) var pannkakor...ätbart 3 ggr/1 dygn (lunch middag lunch) sen ville jag inte se eländet mer. Så då fick de i princip börja chansa på det som inte uppenbart var tomat. De misslyckades ju rätt brutalt en gång (konstigt nog inte fler) att ringa och fråga, googla eller vad som helst kunde de minsann inte göra. Omöjligt var det tydligen.
Vissa dagar beställde jag bara efterrätt p.g.a att de var säkra. Andra dagar fil. En del dagar smörgås (men självklart då att de hade tomat på flertalet gånger :cool: ) däremellan shoutouts på fb om någon vänlig själ kunde komma med ÄTBAR mat, vilket då blev typ hamburgare. En gång köpte min rumskamrats man med sig hamburgare även till mig...det glömmer jag aldrig!)

Rekordet i idioti sen står mellan att jag blev serverad köttbullar (som det senare visade sig vara tomatpulver i, vilket förklarade reaktionerna efteråt. Trodde det var någon medicin först) eller den sköterskan som utbrast "Neej nu går jag och SKJUTER MIG!" När han kom in med pannkaka igen, och jag bad vänligt om fil istället.

Att det sen var kallt, smaklöst, platt, torrt, segt efter att ha fraktats från Västerås o.s.v. behöver jag väl inte ens nämna :cool:

Så ja, hur det än är så är jag glad att du inte är i Uppsala, om en får säga så.
Menyn är densamma idag, 1,5 år senare :crazy:
Går kanske an för en som kan äta allt och inte har några allergier...men över tid blir det nog rätt tjatigt med totalt typ 20 rätter av mer eller mindre ätbara variationer.

Fast nu har jag hört att de ska ge upp det där och satsa på eget kök igen, en kan ju alltid hoppas :up:

Ta hand om dig :heart

Det är bara kul att läsa om andras erfarenheter, gör inget värre eller svårare för mig men tack för omtanken :heart
 
Uppdatering: Käkat frukost nu.
Jag hade beställt yoghurt, men tänkte inte på att yoghurt kan vara smaksatt med bär :crazy: Jag klarar inte av yoghurt med bitar i, så jag tog några miniskedar utan bär och sen fick det vara bra.
Mackor hade jag bett om mörkt bröd, i tanken att det borde vara just MÖRKT och grovt. Det kan man ju tro, eller?
Nä. Typ limpa, var mörkhetsgraden. Inget för mig så det slutade med att jag åt en av de två skivorna och sen gav jag upp om frukosten... :meh:

Tacka vet jag "mitt" sjukhus hemma. Där är maten trevligare och frukosten är typ frukostbuffé på "min" avdelning :up:
 
Jag låg inlagd i en vecka pga magras med vidhängande blödningar (har Crohns) och fick inte äta något på fyra dagar (dvs endast dropp). Sedan skulle magen sättas igång försiktigt så jag fick näringsdryck vilket var helt ok (en del var tom goda). Efter det kom fast föda i form av skonkost... :grin: det vidrigaste jag någonsin blivit serverad, jag höll på att spy. Fisk utan smak och potatis med skinnhinna :yuck: Frukosten var fil så det var helt ok.

Min ena yngre kusin jobbade i Falun då så han fick order om att komma upp med sushi och sedan gick jag till ICA Maxi ett stenkast från lasarettet och köpte en Magnum-glass :D Efter det skrev jag ut mig själv :p
 
Jag låg inlagd i en vecka pga magras med vidhängande blödningar (har Crohns) och fick inte äta något på fyra dagar (dvs endast dropp). Sedan skulle magen sättas igång försiktigt så jag fick näringsdryck vilket var helt ok (en del var tom goda). Efter det kom fast föda i form av skonkost... :grin: det vidrigaste jag någonsin blivit serverad, jag höll på att spy. Fisk utan smak och potatis med skinnhinna :yuck: Frukosten var fil så det var helt ok.

Min ena yngre kusin jobbade i Falun då så han fick order om att komma upp med sushi och sedan gick jag till ICA Maxi ett stenkast från lasarettet och köpte en Magnum-glass :D Efter det skrev jag ut mig själv :p

Glass skulle jag vilja ha till lunch idag :D Men tyvärr får jag inte lämna avdelningen så jag får stå ut med det som erbjuds.
 
Glass skulle jag vilja ha till lunch idag :D Men tyvärr får jag inte lämna avdelningen så jag får stå ut med det som erbjuds.

Jag fick inte lämna avdelningen heller (eller, jag klarade inte av att gå så långt snarast :o). Finns det ingen i närheten som kan handla åt dig? Det är ju värdelöst att försöka bli bättre oavsett vad man är inlagd för om maten är hemsk.

Sedan kan jag säga att en stor anledning till att jag gick till Maxi var för att min stackars granne skulle få katrinplommon. En del av personalen betedde sig som svin mot henne, förmodligen för att hon upplevdes som besvärlig för att hon hade svårt att uttrycka sig (forna Jugoslavien). Hon var döende i cancer pga en hjärntumör och operationen hade ställt till det ännu mer med hennes språk (som var helt ok, det tog bara mer tid när hon skulle prata svenska). Hon skulle transporteras till Göteborg för att få dö i närheten av sina barn som bodde där :cry: Tyvärr mellanlandade hon på medicin i Falun :meh: De låtsades inte förstå henne HELA tiden, suckade över hennes sprut- och nålrädsla när de skull ta prover och vägrade ge henne katrinplommon trots att hon hade fått det tidigare på en annan avdelning. Hon stod på höga doser smärtstillande så hon var trög i magen och katrinplommonen hjälpte. Jag var så vansinnigt arg på hela situationen att det nog var därför jag orkade gå till Maxi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp