Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lillgrådis

Trådstartare
Dags att fortsätta trädgårdspratet med alla vackra foton och projekt och växter som kräver att bli adopterade i en ny och fräsch tråd! I morgon (fredag) ska jag till Margretetorpsmässan och göra mycket klena försök att värja mig från plantor och diverse trädgårdsjox som kräver att bli inköpta och flytta med mig hem. Någon mer härifrån - med möjligen bättre karaktär - som ska dit?
 
Har du fler bilder på växthuset :)?

Ojojoj. Don't go down that path. :eek::angel:

Jag har *många* bilder på detta oerhört efterlängtade och fantastiska växthus. :laugh: Och jag jobbar hårt med att behärska mig för att inte vräka ut ett nytt foto för varje vinkel och varje ny skruv som har monterats. Har allvarligt funderat på att begränsa mitt Facebook-album (som är dedikerat enbart till det Magnifika Växthuset) innan alla har avvännat mig av utmattning efter att ha tvingats följa detta projekt från att det var en grop i marken. Nu på sistone med ungefär en uppdatering om dagen. :o

Du kan vara helt lugn för att det hur som helst kommer att slinka igenom både en och två och flera bilder också här på växthuset när det är färdigglasat. Växthuset när golvet är lagt. Växthuset när det är inrett med gårdens gamla kökssoffa och andra förrådsfynd. Växthuset en sommarmorgon. Växthuset inifrån. Växthuset från gavelsidan. Växthuset en kväll med tända ljus och en kopp te. Växthuset sett från huset. Växthuset sett från vägen. Växthuset med äppelträden utanför. Växthuset julpyntat på vintern. Växthuset när det är gruslagt runt om. Växthuset med inflyttade tomater och basilika och diverse godsaker. Och växthuset när det har planterats en massa rosor och buskar och fina växter runt om.

Jag skulle ju kunna starta en dagbokstråd, så blir det i alla fall lite mer avgränsat. :)
 
Dags att fortsätta trädgårdspratet med alla vackra foton och projekt och växter som kräver att bli adopterade i en ny och fräsch tråd! I morgon (fredag) ska jag till Margretetorpsmässan och göra mycket klena försök att värja mig från plantor och diverse trädgårdsjox som kräver att bli inköpta och flytta med mig hem. Någon mer härifrån - med möjligen bättre karaktär - som ska dit?
Med bättre karaktär :confused::crazy:
 
Ösregn i natt! Mer väntas. Ser nästan oförskämt frodigt ut ute. Ska jobba lite smått, sedan ut och plantera i mitt nygrävda land tror jag bestämt. Såg att det redan tittar fram små ogräsplantor, får väl kratta en vända till... Börjar bli ganska svårt att böja mig/sitta på huk, krattan kommer nog bli min nya bästa vän. Hittade en sån där gammal ogräshacka (? med spets) på långt skaft i uthuset, den får nog också en väninbjudan snart. :p

Gräsmattan vill jag klippa också. Allt annat är så ovårdat i kanterna så en klippt gräsmatta gör dunder och succé för hela trädgården. Dock endast jag som får klippa gräset, som vet vilka växter man prompt måste undvika! Mina blåsugor och förgätmigej, jättevallmo, gräslöken... för att inte tala om alla smågrodor och småpaddor som brukar kräla omkring vettförskrämda.
 
Planterade ut en gul squash och en pumpaplanta förra helgen, trots att det egentligen är lite för tidigt kanske (Zon 2). Gjorde klassikern att vara alldeles för ivrig med att så någon gång i Mars, så plantorna blev ohanterliga inne nu. Än så länge lever de i alla fall, får se om de klarar de något svalare temperaturerna som kommer.
 
Ojojoj. Don't go down that path. :eek::angel:

Jag har *många* bilder på detta oerhört efterlängtade och fantastiska växthus. :laugh: Och jag jobbar hårt med att behärska mig för att inte vräka ut ett nytt foto för varje vinkel och varje ny skruv som har monterats. Har allvarligt funderat på att begränsa mitt Facebook-album (som är dedikerat enbart till det Magnifika Växthuset) innan alla har avvännat mig av utmattning efter att ha tvingats följa detta projekt från att det var en grop i marken. Nu på sistone med ungefär en uppdatering om dagen. :o

Du kan vara helt lugn för att det hur som helst kommer att slinka igenom både en och två och flera bilder också här på växthuset när det är färdigglasat. Växthuset när golvet är lagt. Växthuset när det är inrett med gårdens gamla kökssoffa och andra förrådsfynd. Växthuset en sommarmorgon. Växthuset inifrån. Växthuset från gavelsidan. Växthuset en kväll med tända ljus och en kopp te. Växthuset sett från huset. Växthuset sett från vägen. Växthuset med äppelträden utanför. Växthuset julpyntat på vintern. Växthuset när det är gruslagt runt om. Växthuset med inflyttade tomater och basilika och diverse godsaker. Och växthuset när det har planterats en massa rosor och buskar och fina växter runt om.

Jag skulle ju kunna starta en dagbokstråd, så blir det i alla fall lite mer avgränsat. :)

Åh, kan verkligen relatera! Har inget växthus men drömmer dagligen om allt jag skall göra den dagen jag får börja sätta tänderna i det projektet. :love:

I brist på plats att upprätta "riktigt" växthus i nuläget är jag på jakt efter ett bra balkongväxthus. Vill egentligen mest ha det till mina tomater, så särskilt avancerat måste det ju inte vara. Men jag hittar inga som är tillräckligt höga (har tillräckligt med space mellan hyllorna)? De enkla varianterna i stål och plast som finns på typ Jula/Bauhaus/Rusta m.fl. verkar inte ha flyttbara hyllor. Det närmsta jag kommit hittills är Plantagens, men jag klurar på om det fortfarande är lite för lågt... Någon som har tips?
 
Alltså gurka nu då. Den ska ju bindas upp men hur gör man det på bästa och snyggaste sätt? Tips tack!
 
En fundering...
Mina paprikafrön har gett synnerligen dålig utdelning i år. :arghh:
Hur funkar det att ta frön från färska paprikor man köpt att äta? Kan man så dem direkt färska, eller måste de torkas först?
(fullt medveten om att de kommer få mogna klart inomhus i höst, om jag sår dem nu - det går nog att lösa...)
Citerar en fråga från gamla tråden, som jag inte hann få svar på...
 
Tog en bild på mina rabarber. Det här är hur de ser ut idag, efter att jag plockat för att göra en paj. Den grå cirkeln är hur stora de brukar bli... pallkragen (80 cm bred) fick vara med på bilden som referens

2B1F46B9-C053-4159-947E-2418C3842108.jpeg
 
Funderar också om någon här har erfarenhet av broccoli/blomkål?

Mina gror väldigt fint, men innan karaktärsbladen kommer vissnar de och dör. Andra omgången nu som händer samma sak med så något fel gör jag uppenbarligen!
 
Hälsning från Margretetorpsmässan. Tyckte nog det var liiiite insnålat på trädgårdsbiten till förmån för vin- och ölprovningar (jo, det är också trevligt) och grillskola och försäljning av salami och ost och oliver och sånt, jämfört med förra året. Men mina favoritleverantörer från Danmark var lyckligtvis på plats i år också, och har nu försett mig med tio byttor med rikligt med småplantor av diverse sorters kål och stjälkselleri och kryddor och sockermajs a 20 spänn styck.

Sedan lyssnade jag på ett ytterst inspirerande föredrag av Peter Englander om zonknäckeri och resonemang kring att odla "det omöjliga" där man bor. Med vackra bilder till. Han frågade lite var åhörarna bodde och reaktionen på mitt boende var "DU ska ju odla mandel och valnöt och mullbärsträd! Och persika och aprikos, och fikon och oliver! Och kiwi, i växthus!"

Och min inre trädgårdszombie bara "Ja. Ja. Måste odla valnöt och fikon och aprikoser. Och allting. Måstemåstemåste. Ja. Odlaodlaodla." Turligt nog såg jag ingen som sålde något av ovanstående, och min inte fullt så zombifierade del av min personlighet såg till att jag kom därifrån innan jag letat ett varv till efter sådana.

IMG_0624.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp