Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag installerat automatisk droppbevattning till krukorna vid entrén. Svettslangen till jordgubbarna var utlagd sedan tidigare så nu är det liksom klart för att kunna resa bort när som helst. En del annat behöver ju inte vattnas så regelbundet. Jag är väldigt tacksam för att jag har en egen grävd brunn på tomten som jag kan använda till bevattning, så jag slipper ta hushållsvatten.
 
:D Är ju ett ganska roligt ord med... som att biskopen går runt med en gullig mössa. :D
Det gör de :)
image.php
 
För någon vecka sedan planterade jag ut mina zucchiniplantor. Nu har jag sett myror trampa runt på dom. Finns det någon risk att dom placerar bladlöss på plantorna? Jag har inte sett några än, men är det vanligt med bladlöss på zucchini? Hade inga problem med det förra året, men nu har jag planterat dom på en annan plats.
 
För någon vecka sedan planterade jag ut mina zucchiniplantor. Nu har jag sett myror trampa runt på dom. Finns det någon risk att dom placerar bladlöss på plantorna? Jag har inte sett några än, men är det vanligt med bladlöss på zucchini? Hade inga problem med det förra året, men nu har jag planterat dom på en annan plats.
Jag har aldrig haft problem med bladlöss på dem.
 
Både jag och grannen sådde tydligen salladslök förra året. De tog sig inte hos varken henne eller mig.

Jag nämnde att jag fått oväntad salladslök i en pallkrage och hon hojtade till för hon har precis samma fenomen. Hon rensade "ogräs" i pallkragen och upptäckte att de luktade lök.

Mysko. De ville inte 2017 men spurtar igång i år?

Nåja. De är välkomna.
 
Både jag och grannen sådde tydligen salladslök förra året. De tog sig inte hos varken henne eller mig.

Jag nämnde att jag fått oväntad salladslök i en pallkrage och hon hojtade till för hon har precis samma fenomen. Hon rensade "ogräs" i pallkragen och upptäckte att de luktade lök.

Mysko. De ville inte 2017 men spurtar igång i år?

Nåja. De är välkomna.
Vi sådde också lök förra året, inte bara salladslök utan även gul lök, som inte tog sig. Men nu på våren 2018 har vi jämna och fina rader lök i landet. 2017 kanske inte var något lökår :D
 
Fick förresten hjälp av min mor att planera kökslandet lite. Kommer nog bli bra 😃 ska se till att bärplantorna överlever, tillsätta tre fruktträd som hålls små och väl beskurna och en rad eller två med hallon. Nuvarande grönsaksland får riktiga nedgrävda plank som kanter. Ett växthus ca 5kvm i ena hörnet bredvid rabarbern, utmed växthuset lite tråg för kryddgrönt eller varmbänk. Allting inom en stor rektangel, kanske inramat med ett lågt gulligt staket? I bakkant finns plats för ett grönsaksland till, tills vi bygger gäststuga/orangeri där nån gång i framtiden. :)
 
Bar ju ut alla växter i växthuset i söndags men djungelgurkan slokar lite efter nätterna. Så det är nog lite väl kallt på nätterna för den ute än. Hur gör ni med era gurkor hur länge väntar ni innan utplantering i växthus och på friland?
 
Bar ju ut alla växter i växthuset i söndags men djungelgurkan slokar lite efter nätterna. Så det är nog lite väl kallt på nätterna för den ute än. Hur gör ni med era gurkor hur länge väntar ni innan utplantering i växthus och på friland?

Mina har bott i växthuset i nån vecka nu. Det verkar gå bra. Bor i Falköping
 
Den på bilden i det inlägg som jag citerade. Fast @Magianas inlägg reviderade nog den bedömningen eftersom det verkar vara nejlikrot.

En medkolonist, som tidigare har haft min lott kallade dock den för ogräs. Men det kanske är en smaksak?
Uhm jag rycker nog mina sådana, de är överallt, Nejlikrot tydligen alltså. Sitter som berget och trodde nog det var ogräs. Å andra sidan gillar jag inte de pyttesmå gula blommorna och det jättegröna lövverket som tar över.

Däremot har jag frivilligt petat ned Humleblomster som den tydligen kan göra små frön med.
 
Förlorade mina vackra hortensior i vintras, då vi glömde övervintra dem i maskinhallen.
Men glädjen blev stor när jag insåg att mina asiatiska liljor klarat sig ute, och dessutom blivit fler. 12 plantor i min lilla zinkbalja, så många fick flytta till stenpartiet. Vet inte om dom vill bo där men har ingen mer plats i trädgården. Hur kan en trädgård på nästan 2000 kvm sakna plats för lite blommor :cautious:
 
Bar ju ut alla växter i växthuset i söndags men djungelgurkan slokar lite efter nätterna. Så det är nog lite väl kallt på nätterna för den ute än. Hur gör ni med era gurkor hur länge väntar ni innan utplantering i växthus och på friland?
Eller egentligen är frågan, när börjar nätterna bli över +10 grader?
 
Uhm jag rycker nog mina sådana, de är överallt, Nejlikrot tydligen alltså. Sitter som berget och trodde nog det var ogräs. Å andra sidan gillar jag inte de pyttesmå gula blommorna och det jättegröna lövverket som tar över.

Däremot har jag frivilligt petat ned Humleblomster som den tydligen kan göra små frön med.
Ursäkta för att jag nu skriver något som alla redan vet...
Ogräs är ju inte en kategoriväxter utan en definition på växter som man inte vill ska växa på den platsen (eller som man inte gillar). Nejlikrot är en inhemsk perennväxt, en vildart som de flesta inte kategoriserar som något de har i rabatten vanligen. Så troligen hamnar den hos de flesta i kategorin ogräs. Den tillhör släktet Geum där även humleblomster ingår och där har man avlat fram en hel drös söta växter som används som rabattväxter eller kulturväxter som då är kategorin för växter vi avlat fram eller väljer att själva odla i våra trädgårdar. Så egentligen är det ju en högst filosofisk fråga om något är ett ogräs eller ej :D. Om vi gillar det är det kultuuur och vi inte gillar det är det ogräs.
 
Ursäkta för att jag nu skriver något som alla redan vet...
Ogräs är ju inte en kategoriväxter utan en definition på växter som man inte vill ska växa på den platsen (eller som man inte gillar). Nejlikrot är en inhemsk perennväxt, en vildart som de flesta inte kategoriserar som något de har i rabatten vanligen. Så troligen hamnar den hos de flesta i kategorin ogräs. Den tillhör släktet Geum där även humleblomster ingår och där har man avlat fram en hel drös söta växter som används som rabattväxter eller kulturväxter som då är kategorin för växter vi avlat fram eller väljer att själva odla i våra trädgårdar. Så egentligen är det ju en högst filosofisk fråga om något är ett ogräs eller ej :D. Om vi gillar det är det kultuuur och vi inte gillar det är det ogräs.
I min rabatt är i så fall just nu stormhatt också ogräs ;) (borde inte låtit den fröa) gillar resonemanget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp