Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått små, små tomater på tre av mina fem tomatplantor nu :love:

De andra två blommar inte än, men lär väl komma igång snart :)

Chillisarna är också på G! Älskar att ha en inglasad balkong för en liten, liten hemmaodling :D
Jag har också tomatbäbisar!!

Har flera sorter av busk-, cocktail- och vanliga.
Bifftomaten Brandywine har lätt monsterlika blommor. Men så blir tomaterna rejäla också.
 
Jag har också tomatbäbisar!!

Har flera sorter av busk-, cocktail- och vanliga.
Bifftomaten Brandywine har lätt monsterlika blommor. Men så blir tomaterna rejäla också.

Jag hade så gärna velat ha bifftomater! :) Har bara busktomater pga vill ej ha en tomatskog på balkongen :p Förra året odlade jag olika sorters tomater från ica, och de var visst inte tänkta för inomhusbruk... :p
 
Jag har ätit mina första tomater idag!

2 st busktomater och någon som skulle vara en ampeltomat enligt förpackningen... Busktomaterna var lite mjöliga och innehöll inte alls så mkt smak som jag vill ha, det var lite tråkigt. Men den lilla ampeltomaten som var typ 1 cm i diameter var jättegod!

Min vinbärstomat har 1 tomat på G, än så länge är den som ett knappnålshuvud, återstår att se hur mkt mer den växer. Otroligt spännande!
 
Jag orkade förresten rensa min enda omhändertagna rabatt härom dagen när skuggan var där. Är det inte en absurdt stark känsla av nöjdhet man känner av att rensa rejält ogräs? Det var helt igenvuxet i partier av klöver, med inslag av nässlor, förgätmigej mm. Känslan av att få upp en hel torva med rötter eller när man får upp en hel rot på en bebisskräppa. Man fortsätter liksom trots kroppen säger nej. Bara en till... och den med... och se så fint det blir... lite till! Bara liiiite. :laugh:
Det där är på pricken en beskrivning av mig. :D Jag äääälskar att rensa ogräs och blir helt manisk. Kan inte sluta när jag väl börjat. :angel: Eftersom jag delar trädgård med grannar som i sex års tid varit totalt ointresserade av ogräsrensning så har det funnits många riktigt ingrodda ställen. På gott och ont förstås, extremt tillfredställande att rensa de där värsta ställena. Men tyvärr hinner jag inte med så alla häckar utom sträckan utanför mig är totalt igenvuxna med ogräs och grusgångarna är hemska. :wtf:
 
Melonen verkar trivas i växthuset
 

Bifogade filer

  • IMG_20180523_072529.jpg
    IMG_20180523_072529.jpg
    595,7 KB · Visningar: 28
Skulle gräva ner min sättlök igår, men insåg att jag inte har någon spade (behöver gräva bort mossan och gräset först innan jag kan göra nått annat :cautious:). Så jag fick ett ryck och drog väck resten av skiten på plätten jag vill ha gräsmatta sen. Nu är det synliga borta, men jorden är proppfull med rötter :wtf: kommer behöva gräva ur all jord på stenarna i mitten också. Nu behöver jag bil med drag så jag kan köra iväg skiten :turd:
IMG_20180523_074803.jpg
 
Det där är på pricken en beskrivning av mig. :D Jag äääälskar att rensa ogräs och blir helt manisk. Kan inte sluta när jag väl börjat. :angel: Eftersom jag delar trädgård med grannar som i sex års tid varit totalt ointresserade av ogräsrensning så har det funnits många riktigt ingrodda ställen. På gott och ont förstås, extremt tillfredställande att rensa de där värsta ställena. Men tyvärr hinner jag inte med så alla häckar utom sträckan utanför mig är totalt igenvuxna med ogräs och grusgångarna är hemska. :wtf:
Älskar när man gräver ner treklon för att luckra upp och får med en jättestor ogrästorva. :love: :D

Rensar min rabatt och låter växterna växa till sig. Men den ska nog ändra form framöver, kanske flytta helt och göras om till ros/buskrabatt. Intill blir det perfekt med en grusad liten uteplats, imramad av buskar (jättestor kornell) bakom och på andra sidan. :d Morgonsol och eftermiddagssol.

På trädgårdstemat så har vi nu också gjutit betong till vår nya flaggstång som väntar på att få komma upp. Kommer bli superfint! Återstår att se hur vi gör med ytan runt omkring. Just nu ganska kaosartat med nedtagna buskar vars rötter ska grävas bort som närmast granne.
 
Mina små smultron/jordgubbsplantor blommar för fullt i krukorna hemma. Räddade dem från sambons framfart förra året med grävmaskin och satte dem i vanliga krukor. Trodde ärligt inte att de skulle överleva men det har de gjort med råge :)

Grannarna lovade att ge mig alla sorters fröer mm nästa år när trädgården mer är iordning. Fick erbjudande om flera tomatplantor med har ingen plats för dem :(
 
Jag har ätit mina första tomater idag!

2 st busktomater och någon som skulle vara en ampeltomat enligt förpackningen... Busktomaterna var lite mjöliga och innehöll inte alls så mkt smak som jag vill ha, det var lite tråkigt. Men den lilla ampeltomaten som var typ 1 cm i diameter var jättegod!

Min vinbärstomat har 1 tomat på G, än så länge är den som ett knappnålshuvud, återstår att se hur mkt mer den växer. Otroligt spännande!
Smaken påverkas av hur mycket sol tomaten fått, ju mer sol desto sötare tomat.
 
Jag måste vara hemma nån kväll så jag kan vattna.

Inget mer än betorna har tittat upp. Allt är knastertorrt och sticker jag fingret i jorden är den kokhet.
Inte ens spenaten, som brukar vara rekordsnabb med att komma upp, har visat sig.
 
Lite över en månad kvar tills jag kan flytta in i min lägenhet med trädgård :love::love:

Ni som har koll, kan jag odla rödlök då? Om jag sätter den typ 2a juli? Zon 2 i hög pallkrage :) Jag älskar ju lök så jag skulle jättegärna vilja sätta lök.


Potatis har jag råkat sätta i min ena tomatkruka har jag insett. Jag gjorde ju halvor och stoppade i efter tips här om att det hjälpte mot sorgmyggor... Det gjorde det inte, men potatisen tyckte att det var trevligt i krukan :rofl: Stackars tomatplanta! Hur vet man när potatisen är klar?
 
Jag har ätit mina första tomater idag!

2 st busktomater och någon som skulle vara en ampeltomat enligt förpackningen... Busktomaterna var lite mjöliga och innehöll inte alls så mkt smak som jag vill ha, det var lite tråkigt. Men den lilla ampeltomaten som var typ 1 cm i diameter var jättegod!

Min vinbärstomat har 1 tomat på G, än så länge är den som ett knappnålshuvud, återstår att se hur mkt mer den växer. Otroligt spännande!

Jag har också ätit mina första tomater. Jag fattade inte först att de var mogna eftersom de var gula och jag var helt säker på att sorten skulle vara röd. Namnet "Sweet 'n' neat lemon sherbet" borde dock gett mig en hint om att sorten var gul. :D Hur som helst, de var riktigt goda. Härligt att ha egna tomater igen!
 
Jag har också ätit mina första tomater. Jag fattade inte först att de var mogna eftersom de var gula och jag var helt säker på att sorten skulle vara röd. Namnet "Sweet 'n' neat lemon sherbet" borde dock gett mig en hint om att sorten var gul. :D Hur som helst, de var riktigt goda. Härligt att ha egna tomater igen!
Åh vad härligt!! Vad är det för skillnad på gula och röda egentligen? Mer än färgen då? Jag har inte riktigt vågat mig på annorlunda färgade av rädsla att de ska smaka väldigt annorlunda. Men kanske provar nästa år när jag har mer plats att förodla på :angel:
 
Åh vad härligt!! Vad är det för skillnad på gula och röda egentligen? Mer än färgen då? Jag har inte riktigt vågat mig på annorlunda färgade av rädsla att de ska smaka väldigt annorlunda. Men kanske provar nästa år när jag har mer plats att förodla på :angel:

Det beror lite på sort. De kan variera i smak lika mycket som olika röda kan variera. Men av de gula sorter som jag själv har provat att odla så tycker jag att de generellt sett är sötare än röda. Men det kan vara en ren slump i vilka sorter jag har köpt. Sorten Sungold är t.ex. som att äta söt frukt (vilket det i och för sig också är, vid närmare eftertanke :idea:).
 
Åh vad härligt!! Vad är det för skillnad på gula och röda egentligen? Mer än färgen då? Jag har inte riktigt vågat mig på annorlunda färgade av rädsla att de ska smaka väldigt annorlunda. Men kanske provar nästa år när jag har mer plats att förodla på :angel:
De jättemörka svartgröna tycker jag är sötast och lite chokladiga i smaken :) (av de jag testat, vilket är ganska få eftersom jag bara brukar ha två plantor per år, en röd och en mörk. I år en röd, en mörk och en gul). Hoppas på min Black Cherry i år.
 
De jättemörka svartgröna tycker jag är sötast och lite chokladiga i smaken :) (av de jag testat, vilket är ganska få eftersom jag bara brukar ha två plantor per år, en röd och en mörk. I år en röd, en mörk och en gul). Hoppas på min Black Cherry i år.

Jag älskar ju choklad alltså... :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp