Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lillgrådis

Trådstartare
Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en liten sneakpeek på nästa trädgårds- och odlingssäsong!

Vad blev era bästa och sämsta trädgårds- och odlingsexperiment under 2017, och vad är planerna för 2018?

Mina bästa är att jag fick en jäkla ordning på innergården som tidigare mest varit trist men nu fått en riktig myshörna och fina rosenplanteringar. Och en del nya vårlökar och julrosor som jag ser fram emot att få njuta av snart. Samt att jag utvecklat köksträdgården ett snäpp till och testat nya roliga sorter. Och att jag fick till en varmbänk som var en höjdare att börja peta ut fröer i redan på vintern, och kunna skörda sallat och spenat från i mars-april.

Nya odlingsexperiment var skärbönor och purpurbönor och kål, succé med undantag för att en del fjärilar och larver slök en del av min kål. Och det mesta av min broccoli. :down: Men jag har blivit bättre på att ta egna fröer, så bland annat från broccolin finns det ett fint eget fröförråd att starta om med nästa år!

Mina minst lyckade experiment blev kronärtskockorna som såg så fina ut och kom igång bra, men som aldrig tog sig som de skulle utomhus. Samt - som vanligt! - de där jäkla majrovorna som bara blir trådar. Rotsellerin blev inte misslyckad, men hade jag friserat den hårdare och tidigare så hade nog skörden av själva rötterna blivit mer magnifik. Men det blev ett trevligt sellerisalt av alla blad och stjälkar!

Liten missräkning också att växthuset ännu inte är monterat, men nu är allt grundarbete förberett och överlämnat i byggarens händer. Och 2018 finns det definitivt ingen återvändo utan då ska det upp. Och användas.

Inför 2018 är planerna att gruslägga de sista gångarna runt köksträdgården och styra upp bärodlingarna ordentligt, både av hallon och vinbär och amerikanska blåbär. Förutom jordgubbarna förstås. Skulle också vilja få in havtorn någonstans. Och hoppas på att få planterat i vart fall en inramning av köksträdgården med en avenbokshäck.

Och så ska jag lyckas med åtminstone kronärtskockorna och få rotsellerin större, och täcka kålen mer minutiöst. Ska också försöka fixa lite mer potatis och rotfrukter för källarlagring över vintern. Men mest hoppas jag sitta i växthuset och äta egna tomatsallader med basilika och mozzarella. :heart

Räknar med att handla på mig lite nya fröer i mellandagarna, och sedan starta de tidigaste fönsterbänksodlingarna om en månad ungefär. :)
 
Bra initiativ! Jag flyttade i början av juni och hade för mycket att föra, så plantorna (i torvkrukor) blev stående i plastbackar i regn, sol och blåst i över en månad innan det blev planterad. Ingen näring fick de heller. Jag är därför högst förvånad över att vi fick tomat som räckte till för en veckar sedan, squash i mängder, att vi har massor av grönkål, att vi har fått lite rödbetor, mangold, mycket salladslök och sallad, osv.

Rädisorna är nog det jag är mest missnöjd över - det blev inget av det, bara små taniga trådar. Cantaloupmelonen blev det heller inget av. Det jag trodde var kronärtskocka visade sig vara squash. Var den sådda kronärtskockan tog vägen är en gåta.

Nästa år blir det nog mer av allt. Planen för trädgården är att ordna en större perennrabatt. På lotten blir det grönsaker!
 
Just ja! Vad har ni beställt från Impecta? Jag gick loss på några nyheter: Buskkrasse ”Ladybird rose”, bifftomat ”Brandywine yellow”, grönkål ”Midnight sun”, gulvädd ”Moon dance” och praktvädd ”Salmon queen”.

Utöver det har jag beställt, drivsallat, blek solhatt ”Hula dancer”, mizunakål ”Arun”, spetskål ”Weelers imperial”, mangold ”Rhubab chard”, hasselört, silverkärleksgräs och axnepeta ”Blue moon”.
 
Shit, jag har knappt hunnit öppna katalogen ännu! :D Jag tänkte, i ett anfall av sällsynt ordentlighet, börja med att sortera mina befintliga fröpåsar och -samlingar och tillbringa de lediga mellandagarna med att skissa på kommande odlingsår och beställningar.

Men jag blev helt förälskad i turkisk svart morot efter att ha råkat se den här skönheten, så nu vill jag åtminstone hitta sådana fröer någonstans. (Fatta hur coola sallader?!)

a49a19a076bba7e3e379c15907e79077.jpg
 
Shit, jag har knappt hunnit öppna katalogen ännu! :D Jag tänkte, i ett anfall av sällsynt ordentlighet, börja med att sortera mina befintliga fröpåsar och -samlingar och tillbringa de lediga mellandagarna med att skissa på kommande odlingsår och beställningar.

Men jag blev helt förälskad i turkisk svart morot efter att ha råkat se den här skönheten, så nu vill jag åtminstone hitta sådana fröer någonstans. (Fatta hur coola sallader?!)

a49a19a076bba7e3e379c15907e79077.jpg

Jag sorterade mina påsar redan i november. :angel: De ligger prydligt förpackade i olika teman och är redo att användas. Mvh, Ivrig

Den där svarta moroten är f.ö. så snygg!
 
:banana:
Hurra - ny tråd ny säsong!

Förra säsongen var mitt livs första med odlingstunnel. Men det var ju den sämsta sommaren på mycket länge så en del av misslyckandena kan jag nog skylla på vädret :cautious:

Odlade för första gången chili. Använder inte speciellt mycket själv så det var till avkomman. Tror att mina tolv plantor gav sisådär 5 frukter.... Musselsquashen blev inte någon succe i tunnel heller. NÄR den lyckas är de fantastiska. Men ack så sällan blir det något.

Kryddtagetes kommer definitivt att få plats i tunneln nästa år också. Fantastisk tillsammans med mangold och röror.
Grönkålen skippar jag. Avkomman beställde men åt knappt något. De blev till rådjursmat.

Massor av lök, det funkade utmärkt och är en stadig kamrat i landet. Sedvanlig squash blir det. Och så ska jag försöka så butternut och andra pumpor tidigare. De behöver längre säsong än jag gav dem tror jag.

Mer av nya bekantskapen äppelgurka - så himla god!
 
Odlade för mycket för min ork i somras. Har fortfarande potatis kvar i jorden tex...Känns lite slöseri.
Hållr på att göra en plan till nästa års odling. Inte för mycket, var de ska stå i växttunneln och vad jag orkar med. Tror jag ska satsa på fler blommor i år, de behöver jag inte skörda sen.
 
Shit, jag har knappt hunnit öppna katalogen ännu! :D Jag tänkte, i ett anfall av sällsynt ordentlighet, börja med att sortera mina befintliga fröpåsar och -samlingar och tillbringa de lediga mellandagarna med att skissa på kommande odlingsår och beställningar.

Men jag blev helt förälskad i turkisk svart morot efter att ha råkat se den här skönheten, så nu vill jag åtminstone hitta sådana fröer någonstans. (Fatta hur coola sallader?!)

a49a19a076bba7e3e379c15907e79077.jpg
Morötter med flames!
 
Gurka har jag faktiskt aldrig odlat, det måste bara ske nästa år! Åtminstone västeråsgurka till inläggning. Men den där äppelgurkan är ju så gullig också! Och tänk, att gå ut och skörda sig en saftig, grön och alldeles färsk slanggurka från växthuset. *lycklig suck av längtan*
 
Shit, jag har knappt hunnit öppna katalogen ännu! :D Jag tänkte, i ett anfall av sällsynt ordentlighet, börja med att sortera mina befintliga fröpåsar och -samlingar och tillbringa de lediga mellandagarna med att skissa på kommande odlingsår och beställningar.

Men jag blev helt förälskad i turkisk svart morot efter att ha råkat se den här skönheten, så nu vill jag åtminstone hitta sådana fröer någonstans. (Fatta hur coola sallader?!)

a49a19a076bba7e3e379c15907e79077.jpg
Nu blev jag sugen att odla morötter också, trots att jag knappt äter det :cautious:
 
Gurka har jag faktiskt aldrig odlat, det måste bara ske nästa år! Åtminstone västeråsgurka till inläggning. Men den där äppelgurkan är ju så gullig också! Och tänk, att gå ut och skörda sig en saftig, grön och alldeles färsk slanggurka från växthuset. *lycklig suck av längtan*

Äppelgurka är snuskigt god så jag tänker bara ha sådan gurka nästa år :up: Min kompis tyckte den var god också (vi hade lite knytis när vi åt middag, hon hade med sig egenodlade tomater :D) så jag ska ge henne några frön. Portionerna jag köpt från England är oftast jättestora så det blir alltid frön över.
 
Åh! NU fick även jag drömma lite!
Mina odlingar i somras gick käpprätt åt pipsvängen. Nästa år ska jag börja tidigare och välja bättre frön. Lärdom från förra året är att man kan få helt fel frön när man köper privat på Tradera och då spelar det ju liksom ingen roll om det är billigt. (köpte frön till gula och vita körsbärstomater, trodde jag. Båda blev röda - vilket dottern inte tål...)

Min plan för nästa år är att odla tomater, som ska sås mycket tidigare än i våras. Gör ett nytt försök att hitta lite andra färger än röda, så vi kan prova oss fram vad dottern tål. (hon är inte superallergisk, så den metoden funkar)
Ska också försöka odla lite paprikor, som får dela växthuset med tomaterna.

I trädgårdslandet gör jag nya försök med röd och gul lök, rödbetor (kanske även gulbetor och polkabetor, om jag känner mig riktigt vild! :p) och morötter i allehanda kulörer, för att det är kul med färg!

Jag har också en önskan om att odla gurka som smakar som de svenskodlade slanggurkor man köper i affären. (inte så beska som de importerade på vintern) Någon som kan tipsa om vilken frösort man ska köpa då?

Till sist ska jag plantera MÅNGA fler pumpaplantor på gödselstacken, för de lyckades bannemig tränga undan brännässlorna!!
 
Jag tänker betala en firma som kommer och rensar ogräs. På fullt allvar. Jag har SÅ mycket ogräs/gräs/kirskål (...) i min trädgård efter tre somrar då jag varit för stressad för att hålla efter. Det får kosta, om jag så ska leva på vatten och havgregrynsgröt en vecka.
Sen måste jag lägga markduk över det värsta kirskålslandet. Det ligger dessvärre kring fötterna på min enorma, himmelska Honungsros (Lykkefund) och jag HOPPAS den klarar sig - markduk ska ju släppa genom regnvatten eller hur?

Sen har jag tusen planer för min älskade trädgård. Jag vill att min man hjälper mig gräva och bygga en damm med ett litet vattendrag men han låter ovillig.

Jag vill också ha Änglatrumpeter igen. Mina stora, gamla dog ju förrförra vintern då det visade sig vara minusgrader uppe på vinden...
 
Gurka har jag faktiskt aldrig odlat, det måste bara ske nästa år! Åtminstone västeråsgurka till inläggning. Men den där äppelgurkan är ju så gullig också! Och tänk, att gå ut och skörda sig en saftig, grön och alldeles färsk slanggurka från växthuset. *lycklig suck av längtan*
Gurka är så LÄTT att odla!! Och det blir massor! Jag brukar odla växthusgurkan Max :-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp