Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom på att jag har några rabarberfrön som jag fått. Får kanske ta och putta ner dem. :idea: Skulle de jag har mot förmodan överleva så gör det ingenting då jag ändå vill ha fler. Skulle de inte göra det så har jag startat en ny generation. :D
I ett hörn av bekantens gamla nedlagda handelsträdgård hade det tydligen varit rabarberodling. Ingen hade brytt sig om att gå ditåt på många år.

När jag upptäckte det så fanns massor av frösådda plantor en bra bit ifrån moderplantorna :up:
 
Ok men jag skulle nog ändå så dom samtidigt som jag hade sått dom ute, drivit dom i kruka en bit innan plantering ute. Om du har växthus är det det bästa alternativet.
Jag gjorde så förra året och det blev inte heller bra.
Jag vill förodla dem så att de har hunnit få lite storlek när det är dags att sätta ut dem.
 
Lite sen på bollen här :D
Förra året sådde jag fem sorters tomater i hinkar, gott-gott. Vi hade även några plantor paprika och chilli inne i fönstren.

I år skulle växthuset upp hade vi tänkt tills offerten från byggaren kom och priset hade dubblats från förhandsbeskedet de gav... Dessutom visar sig inte växthusåterförsäljarens monteringskostnad stämma överhuvudtaget :banghead::down:

Såååå vad kan jag odla mer än tomater i kruka/hink?
Lite sockerärtor blir det och skulle vilja hitta något smart sätt att odla morot och rödbeta som ju annars funkar bäst på friland. En stor murarbalja kanske?
Förra året gick försådden sådär då jag var gravid och ville kräkas av jordlukten :wtf: Hoppas det ska bli lite angenämare i år :D

Jag brukar odla en potatis i stor balja bara för skoj skull. Driver upp den inne, typ nu, fyller på med ny jord efter hand. När vädret tillåter åker den ut. Praktiskt att ha en balja med handtag, då kan man bära in den vid risk för frost. Potatisen brukar räcka till rätt många på midsommar. :)

Resten av potatisen odlar jag förstås på friland, men de brukar inte vara klara förrän flera veckor senare. Jag gillar inte tidiga sorters potatis - tycker de är smaklösa.
 
Testar en grej nu istället för värmematta.
Tagit en isoleringsskiva och lagt under odlingarna och tidningspapper mellan. Imorgon ska jag även sätta klossar eller något liknande framför fönstret som är nära bänken. Det drar nog lite kallt. Inte mycket men säkert det som gör att det växer så dåligt?
Så jag ska testa detta nu innan plan B som får bli varmematta.
Kattgrästet växer på bra. Och pumpan syns pyttepyttepyttelite men resten märks inget av ännu.
 
Ska du förså dom redan nu behöver du ordentligt med tilläggsbelysning.
Jag har förstått att jag bör vänta lite, inte så dem just precis nu.
Jag har därför ställt frågan när det är lämpligt att så dem för att förodla dem, så de hinner få lite storlek innan jag sätter ut dem, vilket är tidigare än jag hade sått dem direkt ute, men senare än nu.

Jag förtydligar min fråga ännu mer.
OM jag vill så mina solrosor "så snart som möjligt", utan att det påverkar plantorna negativt, när är det då lämpligt att så dem?
Om det behövs för att ge ett bra svar, så bor jag i sydöstra Småland, ungefär på gränsen mellan odlingszon 2 och 3.
Och marken här är än så länge täckt av ett drygt decimetertjockt lager av snö/is/skare... :crazy:
 
Jag har förstått att jag bör vänta lite, inte så dem just precis nu.
Jag har därför ställt frågan när det är lämpligt att så dem för att förodla dem, så de hinner få lite storlek innan jag sätter ut dem, vilket är tidigare än jag hade sått dem direkt ute, men senare än nu.

Jag förtydligar min fråga ännu mer.
OM jag vill så mina solrosor "så snart som möjligt", utan att det påverkar plantorna negativt, när är det då lämpligt att så dem?
Om det behövs för att ge ett bra svar, så bor jag i sydöstra Småland, ungefär på gränsen mellan odlingszon 2 och 3.
Och marken här är än så länge täckt av ett drygt decimetertjockt lager av snö/is/skare... :crazy:
Så länge du sår dom inomhus och inte i växthus behöver du tilläggsbelysning.
 
Jag glömde vattna mina tomater :nailbiting: De fick en rejäl slurk nu, hoppas det räcker för att de ska komma igång igen. Vill ju inte att 10 tomatplantor ska dö för mig. Vette sjutton var jag ska plantera alla sen bara..
 
Jag är helt kass på växter och har typ ingenting ute förutom buskar och fruktträd som sköter sig själva. Men vår västsida uppe vid huset är såååå tråkig! Vi har mycket sol här och på den sidan ligger solen på mest tiden på dagen under sommaren och gräsmattan blir snabbt brun. Finns det något man kan ha där som klarar alla värme och ljus som det blir.

Ge mig tips och inspiration så kanske jag får fingrarna ur att göra något åt det i år :)
 
Jag har förstått att jag bör vänta lite, inte så dem just precis nu.
Jag har därför ställt frågan när det är lämpligt att så dem för att förodla dem, så de hinner få lite storlek innan jag sätter ut dem, vilket är tidigare än jag hade sått dem direkt ute, men senare än nu.

Jag förtydligar min fråga ännu mer.
OM jag vill så mina solrosor "så snart som möjligt", utan att det påverkar plantorna negativt, när är det då lämpligt att så dem?
Om det behövs för att ge ett bra svar, så bor jag i sydöstra Småland, ungefär på gränsen mellan odlingszon 2 och 3.
Och marken här är än så länge täckt av ett drygt decimetertjockt lager av snö/is/skare... :crazy:
Jag hade resonerat såhär; när kan jag sätta ut dem? Dvs när är det inte frost längre

Sedan räknar jag bakåt. Typ tre veckor. Så om du tror att du kan sätta ut dem första juni sår du dem en vecka in i maj.
(Går det att förstå?)
 
Har varit borta två dagar och då hinner det hända grejer bland sådderna!

Fem av sju rabarberfrön har grott,spännande :)
Alla 14 gurkfrön har grott men några har även dukat under av torka trots underbevattning, gissar att det blivit hålrum i pluggarna så jorden inte når ner till vattnet. En tredjedel av ärtorna har grott.
Minibel tomaterna gror men inte money maker, bara två av sju har grott. Money maker är frön från utförsäljning hos ÖB, 1 kr påsen, så låg grobarhet gör inte så mycket, jag får så fler frön istället.

Men det börjar bli dags att skola om smultron och jordgubbar. Tyvärr låg grobarhet på jordgubbarna men jag hade sått många frön och fått 14 som grott :)
Smultrona har grott fint, över trettio små.
Gurkan och några tomater behöver också omskolas.
Och timjan! Jäklar vilken grobarhet ! Sådde flera frön i tre plugg i en pluggbox och det är fullt :D
 
Inga egna frön från förra årets gurka har grott, så ska sätta lite nya idag. Dessutom behöver nog tomaterna omplanteras.
 
Har varit borta två dagar och då hinner det hända grejer bland sådderna!

Fem av sju rabarberfrön har grott,spännande :)
Alla 14 gurkfrön har grott men några har även dukat under av torka trots underbevattning, gissar att det blivit hålrum i pluggarna så jorden inte når ner till vattnet. En tredjedel av ärtorna har grott.
Minibel tomaterna gror men inte money maker, bara två av sju har grott. Money maker är frön från utförsäljning hos ÖB, 1 kr påsen, så låg grobarhet gör inte så mycket, jag får så fler frön istället.

Men det börjar bli dags att skola om smultron och jordgubbar. Tyvärr låg grobarhet på jordgubbarna men jag hade sått många frön och fått 14 som grott :)
Smultrona har grott fint, över trettio små.
Gurkan och några tomater behöver också omskolas.
Och timjan! Jäklar vilken grobarhet ! Sådde flera frön i tre plugg i en pluggbox och det är fullt :D
Äldre frön tar lite längre tid på sig att gro är min erfarenhet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp