Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Scata

Trådstartare
Nu har vi pratat i 2000 inlägg och inte ens halva året har gått... så jag startar en fortsättning på trädgårdesbabblet :angel:

Efter middagen idag så gav vi oss i kast med projekt "skruva ihop växthusbyggsatsen" - vi är INTE klara än O_o
Men en bit på väg iallafall och vi börjar förstå o-logiken i byggbeskrivningen :p samt hittat alla 73245 delarna :cautious:
 
Enligt spårningsinfon är min växthustunnel fortfarande i Danmark. Men i alla fall i transportbolagets vård.

Jag har förstört gräsmattan lite med jordfräsen där jag tänkt att den ska stå. Lite dåligt med plats så jag får väl se om det funkar när jag kan lägga ut ramen på marken.....
Om det blir för trångt på den platsen så den inte funkar har jag i alla fall fräst bort en hel del mossa. ;)
 
Idag gick dagen åt utan trädgårdssysslor. Vägföreningen hade arbetsdag så ute fick jag vara. Blev allt lite solbränd på kuppen. Imorgon ska jag plantera om chilin. Maken satte potatis i de dåliga höbalsresterna, som vanligt enligt hans logik så det blir spännande. Inga raka rader där inte :-)
Ska bli kul att se om täckodling är sååå enkelt.
Sen måååste jag fylla på jord i pallkragarna. Har ju frön som behöver komma i jord.
 
I veckan ska vi hämta hästgödsel hos en granne och fylla på i botten på pallkragarna i odlingstunneln. Sen ska det på jord och sen själva plasten över tunneln och sen är det dags att plantera ut.
18 kvm är odlingstunneln på enligt sambon (som beställde den). Känns som jag kommer få plats med en hel del. I alla fall tills jag gått helt bananas med odlingarna om några år :p.
 
DSCN1898.jpg


Jag är lite feg med att fälla stoooooooooooooooooora träd,men idag bad jag min skogshuggar granne vara med o övervaka fällandet av ca 20m asp som stod lite tokigt (vä huset,hö staket o träd,bakåt hundhus/gårdar och rakt fram ett plommonträd)
Under lite vånda så la den sig snyggt o prydligt ner där jag ville och tog bara med sig ca 1m av en kvist på plommonträdet, nu har jag bara resten av jobbet kvar,grannen kommer med traktor o drar ut stockarna.:bow:
 
Detta är mitt första riktiga trädgårdsår :bump: flyttade till huset i juli förra året.
Har sått rätt mycket men resultatet blev sådär. Mitt största projekt just nu är en luktärtsrabatt :love: har jordfärbättrat rabatten och ska sätta upp stöd, har en hel hög små luktärtsbebisar som ska flytta dit snart och en omgång till som precis platerats
 
Sällar mig till er som köpt tunnelväxthus. Längtar tills det levereras och fasar för vilka nivåer köplusten kommer hamna i. Rätt säkert högre än vad ekonomin tillåter. Jag är ju så jäkla dålig på att så och få till fina plantor. Det är def ett förbättringsområde jag måste ta tag i nästa år. Nu köper jag plantor och drömmer om stora skördar.

@athena_arabians ditt tips om Tradera var ju hjälpsamt. Vips så var jag ägare till några fler chiliplantor och en gurka. Visste inte att plantor kunde vara så aggressiva även på avstånd. :cautious: Funderade ett tag på om jag budade mot någon här. :nailbiting:
 
Funderat ett tag på om jag skulle kasta mej in här men nu när det startades en ny tråd så gjorde jag slag i saken :p

Fick tillbaka odlarlusten igen efter nåt års uppehåll i år. Har fyllt upp pallkragarna och sådde det mesta för 1-2v sedan. Fick chili, paprika och tomatplantor av en vän som hade över. Tomaterna är galna och har växt hur mycket som helst. Nu bor de i sina spann som planen är att de ska bo i resten av säsongen. Igår var de ute i sommarvärmen för första gången!
Någon som har nåt tips på hur tomaterna ska bli mer "ickepinniga" ? Nu är dom mest bara smala och vingliga..
 
Sällar mig till er som köpt tunnelväxthus. Längtar tills det levereras och fasar för vilka nivåer köplusten kommer hamna i. Rätt säkert högre än vad ekonomin tillåter. Jag är ju så jäkla dålig på att så och få till fina plantor. Det är def ett förbättringsområde jag måste ta tag i nästa år. Nu köper jag plantor och drömmer om stora skördar.

@athena_arabians ditt tips om Tradera var ju hjälpsamt. Vips så var jag ägare till några fler chiliplantor och en gurka. Visste inte att plantor kunde vara så aggressiva även på avstånd. :cautious: Funderade ett tag på om jag budade mot någon här. :nailbiting:

Visst är jag snäll? :D
 
Det är väl en fantastisk vår för odling vi fick. Från 25 grader till 11. Och ännu kallare i veckan.
 
Nu har det spårat!
DSC_0172_zps75cthch3.jpg


Jag och grannen har fått okej från Gode Greven att sätta upp pallkragar och gräva land bäst vi vill! Han var här igår kväll och ömsom uppmuntrade, ömsom skattade åt vår iver. Vi har ca 30 olika sorters växter mellan oss nu, tre pallkragar och jag har börjat gräva friland. (jättejobbigt! Tog mig en timme att gräva en kvadratmeter.)

Men nu är vi igång!
 
Detta är mitt första riktiga trädgårdsår :bump: flyttade till huset i juli förra året.
Har sått rätt mycket men resultatet blev sådär. Mitt största projekt just nu är en luktärtsrabatt :love: har jordfärbättrat rabatten och ska sätta upp stöd, har en hel hög små luktärtsbebisar som ska flytta dit snart och en omgång till som precis platerats
Ingen sommar utan Luktärter!!! Och det underbara är, att ju mer man plockar av blommorna, desto mer blommar de! Man kan plocka jättebuketter utan att ha det minsta dåligt samvete över att man plundrar - två dar senare är där fullt med blommor igen :-D
 
LILJEBAGGAR!!!!! Jag har två enorma trädgårdsliljor som blir över 2 meter höga och vars blommor är alldeles överdådiga och doftar så man blir vimmelkantig. HELT underbara! Redan nu är skotten närmare halvmetern höga - men kikar man mellan bladen sitter där illröda liljebaggar och parar sig febrilt. Mellan akterna tuggar de på mina liljor så där är stora hål.
Vad gör man åt dem?? Jag plockar allt jag hinner, tog 5 idag, men de är knepiga; de smiter undan på ett alldeles obegripligt sätt och man måste vara snabb och fånga upp dem direkt. Dessutom skriker de!!!!! (Japp! Eller gnäller eller vad man nu ska säga.) Vilket gör att jag känner mig som en bödel.

Vad annat kan man göra för att slippa dem, förutom gifter? Såpvatten? Hjälper knappast.....
 
LILJEBAGGAR!!!!! Jag har två enorma trädgårdsliljor som blir över 2 meter höga och vars blommor är alldeles överdådiga och doftar så man blir vimmelkantig. HELT underbara! Redan nu är skotten närmare halvmetern höga - men kikar man mellan bladen sitter där illröda liljebaggar och parar sig febrilt. Mellan akterna tuggar de på mina liljor så där är stora hål.
Vad gör man åt dem?? Jag plockar allt jag hinner, tog 5 idag, men de är knepiga; de smiter undan på ett alldeles obegripligt sätt och man måste vara snabb och fånga upp dem direkt. Dessutom skriker de!!!!! (Japp! Eller gnäller eller vad man nu ska säga.) Vilket gör att jag känner mig som en bödel.

Vad annat kan man göra för att slippa dem, förutom gifter? Såpvatten? Hjälper knappast.....

Plocka för hand tydligen, om man ska bekämpa biologiskt. Jag hade dragit på något som innehåller pyretriner. Det finns i bla myrmedel så det är tydligen någon som strött ut det runt liljorna och sedan skakat dem så baggarna ramlat ner i pulvret.
 
LILJEBAGGAR!!!!! Jag har två enorma trädgårdsliljor som blir över 2 meter höga och vars blommor är alldeles överdådiga och doftar så man blir vimmelkantig. HELT underbara! Redan nu är skotten närmare halvmetern höga - men kikar man mellan bladen sitter där illröda liljebaggar och parar sig febrilt. Mellan akterna tuggar de på mina liljor så där är stora hål.
Vad gör man åt dem?? Jag plockar allt jag hinner, tog 5 idag, men de är knepiga; de smiter undan på ett alldeles obegripligt sätt och man måste vara snabb och fånga upp dem direkt. Dessutom skriker de!!!!! (Japp! Eller gnäller eller vad man nu ska säga.) Vilket gör att jag känner mig som en bödel.

Vad annat kan man göra för att slippa dem, förutom gifter? Såpvatten? Hjälper knappast.....
Vad är det för liljor? Låter helt underbara. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 415
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp