Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är extremt tveksam till aska numera eftersom den kan innehålla stora mängder tungmetaller. Har man inte råd att analysera den (vilket jag inte har) så känns det inget vidare att sprida den runt saker man ska äta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513781

Sedan vill inte alla växter ha aska heller, tex hallon.


Läste nånstans att det skulle vara bra till krusbär? Speciellt om de har mjöldagg. Kanske effektivt har ihjäl hela busken, med mjöldagg och allt :p
 
Har massor med aska från pannan, tänkte sprida under bärbuskarna. Finns det nån slags riktlinje att gå efter? Så jag inte lägger på för mycket tänker jag.
Aska ska man vara försiktig med på sådan man tänker äta. Innehåller skapligt mycket tungmetaller.

Askan funkar finfint på gräsmatta och träd. Men som sagt - försiktighet är en dygd där man tänker äta något.

Har varit specialintresserad av detta sedan Riksförbundet Svensk Trädgårds förra ordförande ivrigt propagerade för aska och radion samtidigt sa att det ar farligt. Så jag har försökt forska. Det verkar råda stor samstämmighet. Aska innehåller alldeles för mycket tungmetaller. Det är så koncentrerat så halten blir hög.
 
Aska ska man vara försiktig med på sådan man tänker äta. Innehåller skapligt mycket tungmetaller.

Askan funkar finfint på gräsmatta och träd. Men som sagt - försiktighet är en dygd där man tänker äta något.

Har varit specialintresserad av detta sedan Riksförbundet Svensk Trädgårds förra ordförande ivrigt propagerade för aska och radion samtidigt sa att det ar farligt. Så jag har försökt forska. Det verkar råda stor samstämmighet. Aska innehåller alldeles för mycket tungmetaller. Det är så koncentrerat så halten blir hög.

Exakt. Jag har jobbat med forskaren i Örebro som gjorde analysen och diskuterat det med honom. Problemet är att man vet inte om askan är ok eller ej så ska man använda den måste varje omgång analyseras och då är det ingen mening med det. Tydligen varierar tungmetallinnehållet enormt.

Så nej, ingen aska på det som ska ätas här. Han tyckte det var en bra idé :D Tungmetaller är en av de saker jag har enorm respekt för, de är inte att leka med.
 
Vad tror ni om kombinationen klematis och singelbädd?
Vi har skrapat av gräsmattan och frilagt garageväggarna och skulle vilja ha något som klättrar mot deras väggar, åtminstone på ena sidan. Först hade jag tänkt singel, utan några växter, men sen såg jag min kompis snygga plantering med singel och hortensia...p

Skulle det fungera? Vilken sorts klematis i så fall?
Det ligger i söderläge men är delvis skuggat av träd - dock sol mer eller mindre från 11 och fram till kvällen.
 
Plommontomatplantorna har blivit högre än mig :eek: och har skapligt med tomater på gång i varierande storlekar :love: De små busktomaterna dräller av omogna tomater, paprikorna växer så det knakar, både plantor och frukter och gurkorna blommar i miljarder, men inte alla blir ju till gurkor som tur är för då skulle jag drunkna i gurkor :rofl:

Självförsörjande på inlagd gurka är jag dock :D
 
Vad tror ni om kombinationen klematis och singelbädd?
Vi har skrapat av gräsmattan och frilagt garageväggarna och skulle vilja ha något som klättrar mot deras väggar, åtminstone på ena sidan. Först hade jag tänkt singel, utan några växter, men sen såg jag min kompis snygga plantering med singel och hortensia...p

Skulle det fungera? Vilken sorts klematis i så fall?
Det ligger i söderläge men är delvis skuggat av träd - dock sol mer eller mindre från 11 och fram till kvällen.
Klematis vill gärna ha skugga på fötterna och sol i håret. Så du behöver någon växt framför klematisen som skyddar lite.
 
nvmkczfjxgohyaw.jpg



Kommer inte ihåg vad den heter, men det är nån mindre och rätt "taggig" gurksort i af och inlagd gurka gillar jag :D så idag blev det mer gurka till gurkförrådet :d
 
Jag är en klåpare! Jag skulle flytta en squashplanta som blivit över men som vuxit sig väldigt stor och fin i en mindre kruka. Jag köpte en stor pilkorg till den som jag fyllde med jord och gödsel. Och så har jag av plantan vid rötterna när jag ska ta ur de ur krukan!

Det är lite rötter kvar och jag satte den i vatten i hopp om att nya rötter ska utvecklas. Kan det funka eller är det kört?
 
Jag är en klåpare! Jag skulle flytta en squashplanta som blivit över men som vuxit sig väldigt stor och fin i en mindre kruka. Jag köpte en stor pilkorg till den som jag fyllde med jord och gödsel. Och så har jag av plantan vid rötterna när jag ska ta ur de ur krukan!

Det är lite rötter kvar och jag satte den i vatten i hopp om att nya rötter ska utvecklas. Kan det funka eller är det kört?
Kört.
 
Nån som har erfarenhet av att ta tillvara blodamarant? Jag odlar Hopi Red Dye för första gg och tycker det borde gå att förvälla och frysa bladen som med mangold; nån som provat? Och när och hur har ni skördat fröna och hur använder ni dem? Hittills har jag bara ätit av bladen som sallad och frästa i olja med annat grönt, men det är såna mängder så jag funderar på att frysa ett gäng. Fröna har jag planerat att ha i gröt och brödbak, men lurar på när det är dags för skörd.

Anyone? :bump:
 
Äntligen är det blomstertid igen i trädgården. :) Nästa år måste jag åtgärda detta glapp i slutet av juni-börjar av juli. Nu blommar hög och fin röd solros, nästan svart. :love: Jag har ett helt fält med sommarmalva, vissa över metern höga. De blommar så perfekt rosa och jag plockar massor med snittblommor. Ringblommorna blommar lika överflödigt de.

Blomstertobak blommar äntligen och squashen är på gång att slå ut. Rosenvialen är som en stor hög av rosa, på alla håll och ledder.

Till mitt förtret är andra halvan av trädgården gul av de oändliga haven av praktlysing... :p

Det är så himla kul nu när saker man sått och vårdat äntligen ger utdelning. Det ger inspiration och energi till nästa år. :) Just nu har jag noll och ingen tid eller energi till varken husrenovering eller trädgård så jag bara njuter av den blomsterprakt som är och klipper gräset. Det är allt, och det är rätt fint det med. Buskarna ger bär ändå och bina brummar enträget på i sin honungsjakt.
 
Två av mina tomatplantor dör! Eller den ena verkar ha dött, den andra ser ut att vara på väg att dö. Den som dött var den enda av sin sort, pink treat. Det finns fortfarande sex-sju tomater på den,men det kommer inga fler. Vad kan ha hänt? De står i växthus, sex plantor, de två som dör är etta och femma i raden, så inte intill varandra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 425
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp