Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två av mina tomatplantor dör! Eller den ena verkar ha dött, den andra ser ut att vara på väg att dö. Den som dött var den enda av sin sort, pink treat. Det finns fortfarande sex-sju tomater på den,men det kommer inga fler. Vad kan ha hänt? De står i växthus, sex plantor, de två som dör är etta och femma i raden, så inte intill varandra.
Vad händer med dom, hur dör dom, gulnar/krumpnar/fläckar, uppifrån och ned eller nedifrån och upp etc? I england verkar de ha stora problem med bladmögel men det har vi väll inte haft här hittills? Bladmögel från potatis kan smitta om man har otur det är ju samma släkte (solanum).
 
Hur har det gått för er med tunnelväxthusen? Jag har tänkt mig att det ska bli ett "riktigt" växthus någon gång men är inte redo än och tänkte man kunde mellanspela med ett enklare tunnelväxthus. Vilka modeller har ni testat? Jag antar att ett alternativ är att bygga en trästomme själv och kläd den med växthusplats, någon som testat? @tanten @Mia_R @Galant @Åsa A @snna mfl
 
Jag köpte ett färdigt från dancover. Supernöjd! Allt passade inte vid första leveransen men kundtjänst tog emot reklamationen och vi hade de nya delarna på några dagar. Det växer så det knakar i tunneln och min första mogna tomat tog jag nog för 2v sen. Det är betydligt tidigare än friland. Provade med melon för första gången någonsin och det har också fungerat. Den största är lite större än en grapefrukt och sen har jag ett gäng som är som apelsiner och i fallande storlek. Summa sumarium; det är skitfult men toppenbra!
 
Vad händer med dom, hur dör dom, gulnar/krumpnar/fläckar, uppifrån och ned eller nedifrån och upp etc? I england verkar de ha stora problem med bladmögel men det har vi väll inte haft här hittills? Bladmögel från potatis kan smitta om man har otur det är ju samma släkte (solanum).
Det verkar börja med att blommorna faller av utan att det blir något, så uppifrån alltså. Sen skrumpnar bladen, plantan gulnar och dör. Den som är död är helt gul. Den som jag är orolig kommer dö har tappat blommorna och en del blad har skrumpnat.
 
Det verkar börja med att blommorna faller av utan att det blir något, så uppifrån alltså. Sen skrumpnar bladen, plantan gulnar och dör. Den som är död är helt gul. Den som jag är orolig kommer dö har tappat blommorna och en del blad har skrumpnat.
Kryper det gula också uppifrån?
 
Jag beställde mitt tunnelväxthus från England via ebay, jättenöjd! 18 kvm, snickrade ihop en ram runt väggarna som jag fyllt med brunnen hästskit från en av grannarna och det är fullt med tomat, paprika/chili, basilika, citronverbena, koriander, rotselleri, physalis, melon och tomtillo. Än så länge är det bara gurkan jag skördar men jag har kart som är på gång och jag håller tummarna att det ska bli massor med ätbart.

Jag blev sen med planteringarna då det första tunnelväxthuset inte kom alls när det skulle så jag beställde via ebay istället och det gick toppen. NU har de försökt leverera tunneln till mig trots att jag avsa mig den för ett par månader sedan pga dröjsmålet så det fick gå i retur med DHL och jag har även sagt ifrån fakturan de skickade. :mad:
 
Mina gurkplantor försöker skapa tropisk djungel i växthuset :eek: De växer så det knakar och slingrar sig åt alla håll och kanter :nailbiting: och har fortfarande en halv miljard blommor och skapligt med smågurkor på G. De större är skördade, men bara de "taggiga" blir inlagda, de andra äts i sallader och sånt :)
 
Hur har det gått för er med tunnelväxthusen? Jag har tänkt mig att det ska bli ett "riktigt" växthus någon gång men är inte redo än och tänkte man kunde mellanspela med ett enklare tunnelväxthus. Vilka modeller har ni testat? Jag antar att ett alternativ är att bygga en trästomme själv och kläd den med växthusplats, någon som testat? @tanten @Mia_R @Galant @Åsa A @snna mfl
Jag har inte gjort som @Mia_R utan använt stora murarbaljor och stora krukor att plantera i. Det verkar fungera det med. Förutom tomater och melon har jag djungelgurka, kapkrusbär, chili, squash, aburgine och curryblad
 
@Mia_R och @Galant Planerar ni att montera ned dom under vintern? De ser ju inte jättetåliga ut.
Ja, hos mig blåser det nästan alltid så jag tänker ta av överdraget för att skona det men ställningen får vara kvar. Det är såklart inte jättetåligt men det har stått pall för rätt kraftig blåst under vår och sommar. Inget problem än iaf.
 
@Mia_R och @Galant Planerar ni att montera ned dom under vintern? De ser ju inte jättetåliga ut.
Jag har inte bestämt mig än, Sara Bäckmo hade sitt uppe ett par år(?) och när plasten till slut började vittra sönder bytte hon det mot växthusplast istället så jag funderar på saken. Jag vill gärna försöka med lite sena skördar av olika grödor när jag rensat ut tomaterna + det skulle vara kul att vinterså lite tidigt nästa vår, typ februari. :)
 
Grannens får använder min trädgård som matsalsbord :mad: Ska knata över imorgon och be dem se över staketet. De äter upp mina blommor! Det lilla som finns...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 427
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp