Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och här några bilder från trädgården:
20170520_190300.jpg
Vy över köksträdgården

20170520_190309.jpg
Övre delen

20170520_190330.jpg
Nedre delen

Så fint du har det! :love:
 
Nu har jag planterat lite i mitt enkla växthus, ska bli intressant att se hur det funkar.
18581591_10154700270752404_7958098036802619138_n.jpg


Åsså har jordfräsen invigts också, så trädgårdslandet är genomkört en gång och barnen har tillbringat någon timme med att avlägsna rötter därifrån. Ska köra igenom det en gång till och rensa mer rötter. Och sen ska jag vända ner några kärror maskhumus från den maskbearbetade gödselstacken i jorden, hoppas det blir bra. (finns det någon gräns för hur mycket mylla man bör tillföra? Vi har ganska trist, torr jord här...)
 
Satt 12 sättpotatisar av en sort och 14 av en annan som låg i skåpet och grodde sen nån gång i vintras :o.
Satte även totalt 5 potatisar i växttunneln, får se om de kommer upp fortare.
Blev även lite schalottenlök och rödbetor satta, samt att majsen fick flytta ut i växttunneln.
Även satt de bortglömda bönorna som legat i vatten i 1.5 dygn, de får dock förgro inne ett tag.
 
Knipsat bort sisådär "en halv miljard" små gurkämnen..

Fattar inte varför de envisas med att sätta såna, innan de är klara med själva plantväxandet :cautious:
 
På tal om gurkor - om man är van vid vanlig slanggurka från Ica, vilken sorts gurka bör man då välja om man vill odla egna?
(till nästa år)
 
Lekt med ny leksak idag, fyrhjulsdriven åkgräsklippare. :devil: Bye bye lupiner. :devil: Det här var ju kul på riktigt. Fastnade aldrig, tuggade sig igenom stora ruggar med lupiner, små träd :angel: blåbärsris och allehanda ojämnheter. Körde på platser jag aldrig klippt innan. Befriande känsla! Underbart att bara mosa rakt igenom kirskål och lupiner. Mohaha!

Mitt i allting hittade jag de gamla pionerna jag grävde upp, placerade på gräsmattan utan extra jord eller nånting för flera år sedan, och har kört över med gräsklipparen fler gånger. Pioner är officiellt omöjliga att ha ihjäl. :) Jag planterade mina andra pioner idag så de ska få sällskap av denna planta snart med.

Tänkte klippa kirskålen bland bärbuskarna idag också men hittade inte min trimmer. Lika bra det, jättetrött och avnjuter en fantastiskt dag nu med ett glas bubbligt vin. :up:
 
På tal om gurkor - om man är van vid vanlig slanggurka från Ica, vilken sorts gurka bör man då välja om man vill odla egna?
(till nästa år)

Slanggurka och hemodlade såna blir e n o r m a, så jag provar på frilandsgurka och nån smågurka nu när jag bor lite mer odlingsvänligt igen.
 
stora gurkor eller stora plantor?
Gurkorna menade jag, blir ju som monstergurkor på steroider och de är långt ifrån så blaskiga i smak och konsistens som köpegurkor.

Jag gillar att odla slanggurka, men nu när det bara är jag och den yngsta så blir de lite väl mycket gurka per gurka (så att säga) med såna :D
 
Satte ut potatis i fredags som fått förgro inne och de verkar ha gillat flytten för de har växt massor under helgen!

Även löken (röd och gul) växer så det knakar! Värre är det med vitlöken, bara två små pinnar som kommit upp...

Satte även ut lite tomat idag, har så många att det inte gör så mycket om några misslyckas ;)
 
Idag har jag satt ut gurka och tomat i min lilla pallkrage - några andra blir kvar i sina krukor. Jag ska nog fixa ett nät så de inte blir rådjursmat direkt. Även nån sorts döda-snigel medel ska jag ordna
 
Idag har jag satt ut gurka och tomat i min lilla pallkrage - några andra blir kvar i sina krukor. Jag ska nog fixa ett nät så de inte blir rådjursmat direkt. Även nån sorts döda-snigel medel ska jag ordna

Har du testat sådan där snigelkant eller kopparremsor på pallkragarna?

Tack och lov är sniglarna inte ett problem här! :crazy: Rådjurs:devil: är en helt annan femma... :meh:
 
Med tanke på varningarna om sommarens vattennivåer kanske det kan va intressant att diskutera här om vi har några planer för att inte slösa vatten i trädgården? jag har en 400 liters tunna och funderar på att skaffa en till. Förra året använde jag i princip inget vatten från brunnen till trädgården (har egen brunn) men jag flyttade hit i mitten av sommaren. Vattnar inte gräsmattan oavsett
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 426
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp