Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på varningarna om sommarens vattennivåer kanske det kan va intressant att diskutera här om vi har några planer för att inte slösa vatten i trädgården? jag har en 400 liters tunna och funderar på att skaffa en till. Förra året använde jag i princip inget vatten från brunnen till trädgården (har egen brunn) men jag flyttade hit i mitten av sommaren. Vattnar inte gräsmattan oavsett
Jag har två tunnor som jag samlar regnvatten i. Det räcker dock inte så långt.
Men så mycket mer än så vet jag inte hur jag ska kunna göra.
Gräsmattan vattnar vi aldrig, utan det blir i växthus och pallkragar som det kommer tillföras extra vatten. Och det får nog gå brunnsvatten till det när regnvattnet är slut.
Det enda jag skulle kunna göra i övrigt är att pumpa upp vatten ur urinbrunnen, som numera bara innehåller lakvatten från hästgödseln. (tidigare ägare av gården hade grisar och deras mycket blötare gödsel krävde urinbrunn)
Faktum är att det har kommit många fler småskurar den här våren än det brukar göra, så tunnorna har fyllts på då och då. Vi får helt enkelt avvakta och se hur sommaren blir.
 
Jag har ju en nästan nyborrad brunn som kostade mig skjortan och då ska den användas,men om det krisar så har jag den gamla brunnen kvar o det vattnet är bara tjänligt för tex blommor o gräs.
 
jag har flyttat mina en gång. fick ett par stänglar av en granne och jordslog dem i väntan på inspiration. Efter några månader flyttade jag dem till en annan plats. Jag har rensat jordärtskockeskott i flera år efter den lilla tid de stod på första platsen. Minsta yttepyttelilla rotbit ger nya plantor!!

Vi har också "flyttat" våra en gång ... Eller, gjort ett till jordärtskockland, vilket var jordärtskockornas tolkning.
 
Det är tydligen så att Hasselfors har haft problem med sin ekojord. För höga halter av natrium. Många odlare som fått rejäla problem. Hasselfors är medvetna om problemet men vill gärna veta om ännu fler drabbats.
 
Med tanke på varningarna om sommarens vattennivåer kanske det kan va intressant att diskutera här om vi har några planer för att inte slösa vatten i trädgården? jag har en 400 liters tunna och funderar på att skaffa en till. Förra året använde jag i princip inget vatten från brunnen till trädgården (har egen brunn) men jag flyttade hit i mitten av sommaren. Vattnar inte gräsmattan oavsett
Jag har börjat samla gräsklipp för att täcka bar jord. Nu har jag iofs inte så stora ytor och vi har inget som helst problem (Vättervatten) men det sitter i ryggmärgen att spara.
Jag samlar en del regnvatten och vattnar med barnens badvatten också.
 
Med tanke på varningarna om sommarens vattennivåer kanske det kan va intressant att diskutera här om vi har några planer för att inte slösa vatten i trädgården? jag har en 400 liters tunna och funderar på att skaffa en till. Förra året använde jag i princip inget vatten från brunnen till trädgården (har egen brunn) men jag flyttade hit i mitten av sommaren. Vattnar inte gräsmattan oavsett
Väldigt intressant! Jag kommer inte vattna mer än nödvändigt. Tänkte köpa vattenspridare men det blir duschmunstycke på slangen eller kanna. Är nog alldeles för lätt att glömma spridaren på... Vi har egen djupborrad brunn och kan ju inte se hur vattenståndet är i den. Här på vårt berg har vi alltid haft vatten, även vid den senaste rejäla torkan för 40 år sedan när många brunnar sinade i grannskapet. Känner mig dock inte helt trygg med sån här långvarig torka, vem vet hur det står till i berget egentligen... Vi har dock en grävd brunn också som kan nyttjas till växterna om vi vill.

Har gamla regntunnor som faller isär, dem ska jag byta ut. Tack för påminnelsen!
 
Jag har börjat samla gräsklipp för att täcka bar jord. Nu har jag iofs inte så stora ytor och vi har inget som helst problem (Vättervatten) men det sitter i ryggmärgen att spara.
Jag samlar en del regnvatten och vattnar med barnens badvatten också.
Vättern är väl en halvmeter eller så under normalt vattenstånd just nu. Det gör ju inte att vattnet tar slut men torkan är verkligen påtaglig! Många Vätterbäckar riskerar att torka ut i år. Och så ska man bygga ut med dricksvatten till Örebro också...
 
Väldigt intressant! Jag kommer inte vattna mer än nödvändigt. Tänkte köpa vattenspridare men det blir duschmunstycke på slangen eller kanna. Är nog alldeles för lätt att glömma spridaren på... Vi har egen djupborrad brunn och kan ju inte se hur vattenståndet är i den. Här på vårt berg har vi alltid haft vatten, även vid den senaste rejäla torkan för 40 år sedan när många brunnar sinade i grannskapet. Känner mig dock inte helt trygg med sån här långvarig torka, vem vet hur det står till i berget egentligen... Vi har dock en grävd brunn också som kan nyttjas till växterna om vi vill.

Har gamla regntunnor som faller isär, dem ska jag byta ut. Tack för påminnelsen!

Jag har hört att våren kan va lite besvärlig med vattnet här. Dock bor jag ju ensam och använder generellt väldigt lite vatten så jag har inte märkt något men tänker att jag hellre låter bli att ta vatten från brunnen till blommorna om jag kan slippa.
 
Med tanke på varningarna om sommarens vattennivåer kanske det kan va intressant att diskutera här om vi har några planer för att inte slösa vatten i trädgården? jag har en 400 liters tunna och funderar på att skaffa en till. Förra året använde jag i princip inget vatten från brunnen till trädgården (har egen brunn) men jag flyttade hit i mitten av sommaren. Vattnar inte gräsmattan oavsett

Jag är helt obekymrad eftersom vi har sommarvatten direkt från Mälaren och den lär ju inte ta slut i första taget och i dagsläget är vattenståndet normalt och vi har ju god koll iom hur vi bor
 
Bästa placering för pionvallmo? Funderar på om den frösår sig för ymnigt i rabatt. Bäst i egen plätt på gräsmattan och hålla den i schack med gräsklipparen? Ska få plantor av min mor som hamnat i deras trädgårdsgång. De har dem under gamla äppelträd, så fint! :love: Jag har inga gamla fina fruktträd men iof en gammal vildapel som kanske vill hottas upp lite...
 
Sara Bäckmo hade flera tips i sin blogg om att spara på vattnet. Bl a täckodling, samla regnvatten, att vattna med kanna istället med slang osv. :)
 
Med tanke på varningarna om sommarens vattennivåer kanske det kan va intressant att diskutera här om vi har några planer för att inte slösa vatten i trädgården? jag har en 400 liters tunna och funderar på att skaffa en till. Förra året använde jag i princip inget vatten från brunnen till trädgården (har egen brunn) men jag flyttade hit i mitten av sommaren. Vattnar inte gräsmattan oavsett

Det är en aktuell fråga för mig eftersom jag ska anlägga häck (jag tjatar på om den där häcken :laugh:). Det är 20 meter ner till Mälaren, så det bör lösa sig åtminstone fram till algblomningen för min del.
 
wp-1495197702134..jpg

Mina dubbla petunior som jag frösådde blommar för fullt nu.
 
Med tanke på varningarna om sommarens vattennivåer kanske det kan va intressant att diskutera här om vi har några planer för att inte slösa vatten i trädgården? jag har en 400 liters tunna och funderar på att skaffa en till. Förra året använde jag i princip inget vatten från brunnen till trädgården (har egen brunn) men jag flyttade hit i mitten av sommaren. Vattnar inte gräsmattan oavsett

Där jag bor är det snarare översvämningsrisk. Men dricksvatten och regnvatten är ju olika saker, och dessutom är dricksvatten dyrare här ( i alla fall jämfört med där min mamma bor i Sverige) så vi försöker var sparsamma ändå.

Vi har en regnvattencistern som tar 4-6 m² (2 av dem är med droppeffekt, så de sickrar ut allteftersom). Det har alltid räckt hos oss, vi behöver inte vattna trädgården med dricksvatten alls (förutom en gång när pumpen var trasig).

Om barnen har haft plaskpoolen fylld, vattnar jag i första hand med det vattnet. Inomhus har jag en vattenkanna stående i köket och en i tvättstugan. I köket häller jag alla slattar i den: ej urdruckna vattenglas/-flaskor, äggkokningsvatten, om jag tagit för mycket i kaffekannan sov. I tvättstugan häller ajg i kondensvattnet från torktumlaren, men det bli rju ffa på sommaren inte så mycket, för då hänger jag tvätten ute. Men många bäckar små - mina försådder har jag vattnat nästan bara med "återvunnet" vatten.
 
Jag ska bli bättre på att täckodla överallt detta år, både för vattenbesparingen och för ogräsbekämpningen. Hittills har det bara blivit i jordgubbslandet och kring vitlöken.

Har ett par blå plasttunnor att fånga upp regnvatten i, men det förslår ju inte långt. En av dem brukar jag dessutom använda för nässelvatten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 426
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp