Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste kolla om det följde med ett extra! Tycker dock man inte orkade mycket längre än full batteritid.. :p
Man var tvungen att plocka på sig det själv, det låg inte i förpackningen :) Det var slut på hyllan o när jag frågade sa de att dom var slut, sen såg jag flera stycken på en annan gavel :p
 
Skärpan hamnade lite fel, men visst har den läcker färg! Det är en indigo blue - mörkblå som omogen, mognar till den här färgen.
wp-1498202715176..jpg
 
Konstaterar idag att det är blommor på gång på de två mindre och buskigare tomaterna jag planterade ut. :up: Har nu rensat ogräset som helt tagit över min osådda yta. Smart att vänta tills de var riktigt stora, enkelt att rensa! Nu är det sått honungsört där med. :)

Jag har också hittat att flera luktärter som jag sådde ute för länge sedan nu behagat att titta upp! Har planterat lite försådda växter där så det växer huller om buller. Fick ta lite smågrenar och göra stöd åt ärterna. Så kul att de också ville vara med!

Sitter nu på verandan med häckande flugsnappare precis intill, skytteltrafik med mat. :) Och så avslöjade sig gröngölingen idag, den häckar visst i någon asp precis utanför tomtgränsen! Att bo på landet alltså. :love:
 
Jag har inte riktigt hunnit med min trädgård i år så som jag skulle önska. Mina sista potatisar satte jag 13 juni. Då hade jag inte ens någon färdiggrävd yta till allt. Mandelpotatisen satte jag i jordhögarna som blev då jag grävde parkslide förra året. De två andra tidiga sorterna la jag ut på gräsmattan och sen hämtade jag gammalt hö av en granne som jag täckte dem med.

Och apropå parksliden... ni vet det där ogräset som måste atombombas för att man kan få bort det - jag har fortfarande inte sett några skott från den, förutom på en rotklump som låg på en presenning. Där har den vissnat. Så vad tror ni? Kommer jag att få se några fler skott från den eller är den död? Det sistnämnda känns ju lite otroligt faktiskt.
 
Hjälp mig bestämma en blomma i diket. :) Påminner om en stor klint, typ kamklint. Tjock hårig stam, ganska stora blad som är sågtandade och sitter motsatt två och två på stjälken. Enligt min mor ska den blomma rött likt en klint eller liknande. Ska se om jag får upp lite bilder.
 
Idag har jag trimmat lite, brett ut mitt kvickrotsrens på en pressening för tork före eldning, klippt en liten gång i en häck, kört bort högar med gräsklipp, gett mina hallon hästgödsel, grävt ner en rabarber och börjat rensa potatislandet. Under tiden har min syster byggt ihop två pallkragar, monterat växthus på dem och planterat aubergine och squash.

När det gäller trimmer lånar jag för tillfället pappas "lilla" som är en sån som den undre @athena_arabians la in bild på. Den har ju ingen sele, men funkar ändå. När jag gjorde sista trimningen i höstas höll jag på två heldagar i sträck, typ, och då blev jag lite stel, kan man säga. Men man MÅSTE ju inte spara allt till en gång heller... I år måste jag ta lite större sly och så med klinga, så då lånar jag den större maskinen.
 
@jarakamandan: Det är garanterat inga fel på den typen av trimmers... men det är fel på min kropp. Dvs jag har misshandlat den för länge så vissa saker fungerar inte. När man är 16 är man odödlig och kan typ stava till ergonomi men inte mer... vid 40+ är läget lite annorlunda :meh:
 
Ibland vill man bara åka bakåt i tiden, smälla sitt yngre jag i bakhuvudet och väsa "ergonomi är inte bara ett ord" :cautious:

Lite så :P Det är ju också så att om man lever ensam och har ett hus får man lösa problemen :D Det är inte alltid möjligt att kombinera med ergonomi. Och när jag var yngre och hade häst var det heller inte så högprioriterat :meh: Jag tror jag behöver träna lite. Men jag prioriterar trädgårdsarbete :angel:
 
Lite så :P Det är ju också så att om man lever ensam och har ett hus får man lösa problemen :D Det är inte alltid möjligt att kombinera med ergonomi. Och när jag var yngre och hade häst var det heller inte så högprioriterat :meh: Jag tror jag behöver träna lite. Men jag prioriterar trädgårdsarbete :angel:

Jag hade mina hästar i ett stall utan vatten, dvs fick bära för hand, från det jag var 11 och började mjölka kor när jag var 16... då är man inte smart och vet hur man ska använda kroppen plus inget man gör gör ont mer än ev träningsvärk :meh:

Jag borde också träna (min naprapat skulle bli väldigt nöjd) men kör på trädgårdsarbete och ved-dito enbart :o
 
Lite trädgårdsarbete idag med. Har planterat två löjtnantshjärta, vit och rosa, som jag fått i present. :) Samt ett gäng purpurklätt som min mor rensat bort. Igår planterade jag också en massa jordgubbsplantor jag fått, med gubbar på! Och klippte gräset. Älskar när det är nyklippt, så fint och ordnat!

Ska bort på jobb hela veckan. Inte pepp just nu... men kanske får med mig lite roliga frön hem, om vallmo och annat skoj redan satt frö.
 
Jag hade mina hästar i ett stall utan vatten, dvs fick bära för hand, från det jag var 11 och började mjölka kor när jag var 16... då är man inte smart och vet hur man ska använda kroppen plus inget man gör gör ont mer än ev träningsvärk :meh:

Jag borde också träna (min naprapat skulle bli väldigt nöjd) men kör på trädgårdsarbete och ved-dito enbart :o
Sönerna här skulle bära vatten i vintras. Dom kom släpande på en hink var, det skvimpade ut rätt så ordentligt.
Jag sa då -Ta två hinkar så är det lättare att bära...
Sönerna brölade- Men det blir så tungt!!!
Klok mor svarade - Inte om ni tar halva hinken full, samma mängd vatten men inget skvimp och bättre för ryggen.
 
Sönerna här skulle bära vatten i vintras. Dom kom släpande på en hink var, det skvimpade ut rätt så ordentligt.
Jag sa då -Ta två hinkar så är det lättare att bära...
Sönerna brölade- Men det blir så tungt!!!
Klok mor svarade - Inte om ni tar halva hinken full, samma mängd vatten men inget skvimp och bättre för ryggen.

:D

Jag brukade köra med två 20-30-litersdunkar :crazy:
 
Är det någon här som har roliga tips på rosor? Både sorter och hur man kan plantera så att det blir fint. Behöver massor med inspiration. Har stor plats för en ordentlig rosenträdgård med känner mig låst i tanken så att det inte bara blir raka led eller att de råkar hamna lite hipp som happ. :)

p,s Gärna bilder både på era favoritsorter och era rosenplanteringar.
 
Är det någon här som har roliga tips på rosor? Både sorter och hur man kan plantera så att det blir fint. Behöver massor med inspiration. Har stor plats för en ordentlig rosenträdgård med känner mig låst i tanken så att det inte bara blir raka led eller att de råkar hamna lite hipp som happ. :)

p,s Gärna bilder både på era favoritsorter och era rosenplanteringar.
Honungsros där man har plats. Underbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 385
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 139
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp