Trädgården 2017 - del 3

Växthuset står på sydsidan. Visserligen har vinrankan vuxit som tusan i år, men jag är rätt säker på att de får sol. Jag tror faktiskt det är kvävebrist som är problemet, jag har ju i tre år bara tillfört hästgödsel. Knepigt det där med jordmåner!
Aha.
Ja, jag har ju get ganska mycket hönsgödselpellets. De växer massor.

Hästdyngan är mullrik men oftast inte så kraftig. Lite beroende på hur man mockar också. När jag hade permanentbäddar så blev det kraftigare dynga. Vi tog ju bara ut det blötaste och kottarna. Det övriga gick ner i bädden och ströades torrt. Myckt kottar i gödseln alltså. De permanentbäddar som sedan mockades ut var rena dynamiten
 
Aha.
Ja, jag har ju get ganska mycket hönsgödselpellets. De växer massor.

Hästdyngan är mullrik men oftast inte så kraftig. Lite beroende på hur man mockar också. När jag hade permanentbäddar så blev det kraftigare dynga. Vi tog ju bara ut det blötaste och kottarna. Det övriga gick ner i bädden och ströades torrt. Myckt kottar i gödseln alltså. De permanentbäddar som sedan mockades ut var rena dynamiten
Vi har ju också permanentbäddar (till största delen torv, men toppar med lite spånpellets). Den gödsel jag använt är inte bädd, utan alltså nästan bara hästbajs. Nästa år ska jag komplettera med hönsgödselpellets, tänkte jag. Min mamma byter jorden i växthuset till ny köpejord varje eller vartannat år, men det tycker jag känns jätteslösigt.
 
Vi har ju också permanentbäddar (till största delen torv, men toppar med lite spånpellets). Den gödsel jag använt är inte bädd, utan alltså nästan bara hästbajs. Nästa år ska jag komplettera med hönsgödselpellets, tänkte jag. Min mamma byter jorden i växthuset till ny köpejord varje eller vartannat år, men det tycker jag känns jätteslösigt.
Frågan är om bajset brunnit? Svårare att få till det med dynga som inte är brunnen tycker jag.
En granne levererade från kompisens dyngstack i år. Han frågade inte på gården utan åkte bara dit och tog en skopa. Den gödseln var inte speciellt brunnen utan nästan färsk. Jag har fått komplettera med massor av hönsgödsel för att det ska funka. (nästa gång ska jag hämta själv så jag vet att jag får den brunna )
 
Jorden utarmas ju på spårämnen och mullhalten minskar om man bara tillför gödsel under flera år.
Det är därför brunnen halmbädd är så fet och go för växter.
Jorden ska kunna hålla fukt och kunna kramas till lösa bollar. Bara gödsel bränner växtens rötter.
Om man inte har tillgång till annat än gödsel kan man köpa billigaste påsjorden och blanda väl.
 
Frågan är om bajset brunnit? Svårare att få till det med dynga som inte är brunnen tycker jag.
En granne levererade från kompisens dyngstack i år. Han frågade inte på gården utan åkte bara dit och tog en skopa. Den gödseln var inte speciellt brunnen utan nästan färsk. Jag har fått komplettera med massor av hönsgödsel för att det ska funka. (nästa gång ska jag hämta själv så jag vet att jag får den brunna )
Jag lade på gödsel på hösten, den var hyfsat färsk men fick ligga till våren, sen myllade jag ner den, tillsammans med det som var i botten på stacken, två år gammalt ca. Det kändes iaf brunnet :-)
 
Hur ser man att bönorna (vax- och bryt) är klara?
Bönorna plockar du när de är i lagom storlek. Man kan ta dem när som helst men helst inte vänta till de är alltför stora för då blir de träiga och tråkiga.

Jag brukar plocka lite varje dag. Det ger just nu ett par påsar varje kvälls om jag släpper ner i kokande vatten i en minut och sedan svalna och packar till frysen.
 
Nu har jag plockat och förvällt tre små påsar bönor, mina första. Har aldrig förvällt bönor förut, särskilt vaxbönorna poppade i vattnet. Nu ska jag jobba två kvällar så vi får se om det kommit fler till torsdag (det fanns några smala rackare som jag lämnade nu).
 
Tomaternas blad verkar gulna i takt med frukterna blir rödare/mognare. Tar det så mycket energi eller lider de brist på något?

I övrigt så är det lite kul. Det är fyra plantor som mamma vann i ett lotto, vi hade ingen aning om vilka sorter de var men att det skulle vara olika. Och det är kul att se dem spricka fram! :D De minsta som liknar körsbärstomater; den ena har lite mera avlånga och är den enda som fått röda tomater, den andra har mera päronformade tomater men verkar ljusna i sina gröna färger :up: Den tredje har tomater som verkar vara i mera normal storlek, men alla är gröna. Medan den fjärde som var den första som fick frukt har sina bamsetomater (:eek:) som vägrar ändra färg från grönt :cautious:
Nu när det har gått så här långt så vore det ju kul att man kunde plocka och njuta av dem!
Speciellt bamsetomaterna...

(Säger den som inte kan äta färsk tomat :o)
 
Jag har samma bekymmer med min aubergine - jag har bara en planta och den har hittills bara fått hanblommor. Tomaterna mognar ju i alla fall, och jag har nu börjat gödsla extra för att hålla liv i dem. Två plantor är heldöda, men den ena har skjutit ett skott som ser ut att leva. En är halvdöd, två verkar må hyfsat.
Auberginer får inte han och hon blommor, de fungerar som tomater, alla blommor är potentiella frukter.
 
Jag har jordgubbsplantor som är utspridda lite överallt på min kolonilott och jag känner att jag behöver strukturera upp dem lite. Ett gäng sitter som kantväxt och ett annat gäng växer lite här och där i odlingsbäddarna. De som sitter i kanterna tror jag sitter för nära själva kanten. Det ser trångt ut och plantorna ser rätt ynkliga ut. Min plan är nog att samla ihop alla jordgubbsplantor i ett och samma land. Så nu undrar jag: Kan jag flytta dem nu och hur tätt vill de planteras?
 
Var det @tanten som hade koll på det här med att föröka skott av vinbär till nya buskar?
Eftersom jag inte hade några buskar värda att föröka hemma klippte jag skott av mina föräldrars buskar i början av sommaren, sen var jag nyfiken och provade två olika sätt att föröka. Tre skott petade jag ner i jorden direkt, i halvskugga och har hållit fuktigt. De ser ut att ha tagit sig fint.

Tre skott fick stå i vatten tills de utvecklade rötter och de har jag nu satt i kruka, även dessa har tagit sig.

Nu till min fråga: Vad gör jag i vinter? Funderar på att täcka de som står direkt i jorden med lite löv när det börjar bli kallt men vad ska jag göra med krukorna? Sätta plantorna direkt i gräsmattan nu när det fortfarande är lite sommar eller sätta om i större krukor och övervintra på annat sätt?

Hjälp :D
 
Jag har jordgubbsplantor som är utspridda lite överallt på min kolonilott och jag känner att jag behöver strukturera upp dem lite. Ett gäng sitter som kantväxt och ett annat gäng växer lite här och där i odlingsbäddarna. De som sitter i kanterna tror jag sitter för nära själva kanten. Det ser trångt ut och plantorna ser rätt ynkliga ut. Min plan är nog att samla ihop alla jordgubbsplantor i ett och samma land. Så nu undrar jag: Kan jag flytta dem nu och hur tätt vill de planteras?
Ska du göra ett jordgubbsland från scratch så ta de nya små plantorna = revor. Sen skulle jag låta de gamla sitta kvar till de nya etablerat sig i landet. Jordgubbsplantor är som bäst år två och tre. Gamla plantor som är över fem år ger inte mycket bär.
 
Var det @tanten som hade koll på det här med att föröka skott av vinbär till nya buskar?
Eftersom jag inte hade några buskar värda att föröka hemma klippte jag skott av mina föräldrars buskar i början av sommaren, sen var jag nyfiken och provade två olika sätt att föröka. Tre skott petade jag ner i jorden direkt, i halvskugga och har hållit fuktigt. De ser ut att ha tagit sig fint.

Tre skott fick stå i vatten tills de utvecklade rötter och de har jag nu satt i kruka, även dessa har tagit sig.

Nu till min fråga: Vad gör jag i vinter? Funderar på att täcka de som står direkt i jorden med lite löv när det börjar bli kallt men vad ska jag göra med krukorna? Sätta plantorna direkt i gräsmattan nu när det fortfarande är lite sommar eller sätta om i större krukor och övervintra på annat sätt?

Hjälp :D
Gräv ned krukorna i backen som om du skulle plantera med krukan på sedan kan du ju täcka precis som med de andra plantorna.
 
Var det @tanten som hade koll på det här med att föröka skott av vinbär till nya buskar?
Eftersom jag inte hade några buskar värda att föröka hemma klippte jag skott av mina föräldrars buskar i början av sommaren, sen var jag nyfiken och provade två olika sätt att föröka. Tre skott petade jag ner i jorden direkt, i halvskugga och har hållit fuktigt. De ser ut att ha tagit sig fint.

Tre skott fick stå i vatten tills de utvecklade rötter och de har jag nu satt i kruka, även dessa har tagit sig.

Nu till min fråga: Vad gör jag i vinter? Funderar på att täcka de som står direkt i jorden med lite löv när det börjar bli kallt men vad ska jag göra med krukorna? Sätta plantorna direkt i gräsmattan nu när det fortfarande är lite sommar eller sätta om i större krukor och övervintra på annat sätt?

Hjälp :D
Säger som @monster1 - gräv ner krukorna ordentligt över vintern. Täck med grankvistar så de inte får massa sol på sig på våren och torkar bort. Om rötterna står i kyla/tjäle och grenarna i sol tror den att det är vår på riktigt och börjar växa innan det går att ta upp vatten via rötterna. Och dör.
 
Säger som @monster1 - gräv ner krukorna ordentligt över vintern. Täck med grankvistar så de inte får massa sol på sig på våren och torkar bort. Om rötterna står i kyla/tjäle och grenarna i sol tror den att det är vår på riktigt och börjar växa innan det går att ta upp vatten via rötterna. Och dör.
Tack så mycket båda två!
Granris är lätt fixat.
 
Sedan jag planterat krusbärsbuskar på gräsmattan Blev jag sugen på något mer .Någon som har något förslag ?Hade ett äppelträd förut som mössen käkade upp barken på men det gav dåligt med frukt förutom sista året då barken satt ihop med bara 2 cm nere på stammen så på vintern så gjorde mössen slut på den sista barkbiten och det var bara att såga ner .Måste vara någon sort som ger äpplen man kan äta och inte små sura knöljävlar som mest liknar citron i smaken som jag hade förut Tror det är växtzon 6 eller 7 där jag bor
 
En snabb googling gav Ananaskanel som dessutom är självpollinerande.
Finns fler sorter som funkar i din zon men det viktiga är att det finns pollinerarträd i närheten.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 731
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
39 417
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
483
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp