Trädgården 2017 - del 3

Hemkommen till gården så kikade jag försiktigt in i växthuset för att se om något har överlevt :crazy: och tro det eller ej - men allt lever :banana: lessna typer visst, men dom lever helt klart! Nu har dom fått massor av vatten och en avbön med odlarens förlåtelse ;)
Allt utomhus däremot - jösses!! :eek: Det liknar en djungel här hemma :p:D
Mycket gott fanns det att smaska på :d
Imorgon måste jag ut och skörda och stoppa i frysen :up::bump:
 
Sedan jag planterat krusbärsbuskar på gräsmattan Blev jag sugen på något mer .Någon som har något förslag ?Hade ett äppelträd förut som mössen käkade upp barken på men det gav dåligt med frukt förutom sista året då barken satt ihop med bara 2 cm nere på stammen så på vintern så gjorde mössen slut på den sista barkbiten och det var bara att såga ner .Måste vara någon sort som ger äpplen man kan äta och inte små sura knöljävlar som mest liknar citron i smaken som jag hade förut Tror det är växtzon 6 eller 7 där jag bor
Möss äter inte trä så det kanske var sorkdjävlarna...? Alternativt hararna. (själv lindar jag potatissäckar runt stammen på unga träd om vintern)

Det finns ett helt gäng äppelsorter som klarar din zon.
Enklast är kanske att berätta vilken typ av äpple du vill ha? Någon sort att äta direkt eller något du kan spara och äta under höst och vinter?

PJ Bergius ger goda söta knallröda äpplen att äta direkt. zon 6
Antonovka ger stoooora gulgröna äpplen som glasar sig. Lite egen smak men är min egen stora favorit.
Transparent Blanche är det klassiska sommaräpplet. Mycket sött och gott men mjölar sig och blir smaklöst när det blir övermoget men är tidigt! Klarar zon 6.

Finns ett gäng till. :)
 
För att björnbär är satans påfund.

Mvh 15000 kvm tomt varav 90% består av björnbär som tar över allt i sin väg inklusive gräsmattan.
Jag gick ner och tittade på vår taggiga björnbärsbuske. Maken köpte den för säkert tio år sedan men den sitter så jag aldrig passerar den. Det var det värsta. Taggar taggar taggar och små pjuttiga bär. Tacka vet jag vår snälla björnbär på husväggen.
 
Jag har gått bärsärk i trädgården idag,alla blommor,buskar o bär ni lurat mig att köpa :angel: har jag helt planlöst stoppat ner i rabatter,och i år när det är första året jag ser dom uppväxta är det bara att inse att jag gjort fel,så nu börjar jag flytta en del växter.
Vilket :turd: jobb!
 
Möt Sven. Ungefär 15 cm i diameter.
20799374_10204006102471109_7725664615731206773_n.jpg

Och titta det kommer musselsquash;
20800264_10204006095910945_990302435380292143_n.jpg

Tack igen @Monifa
 
Så underbara skördetider det är nu. :love:

Gul- och rödbetor, mangold och bondbönor, skärbönor och lök och vitlök, broccoli och spets- och grön- och svartkål. Vax- och purpurbönor runt hörnet. Rotsellerin och purjolöken är ännu på tillväxt liksom ett par rader morötter.

I kväll ska de sista sådderna för året ner som andra skörd på lediga platser: spenat, sallat, rädisor, dill och persilja, pak choi och någon mer sen bladkålsväxt. Har chansat på en sen sådd av sockerärtor och mer röd- och polkabetor också. :d

Saknar bara de där förbaskade kronärtskockorna som borde varit bra på gång nu. Men skam den som ger sig, nästa år ska jag på det igen.

Och mognande björnbär och dignande äppel- och gråpäronträd. De här dagarna och veckorna är verkligen utdelningen för pysslet i början på året, även om det tar lite tid att ta tillvara på skörden också. Till och med de röda vinbären - som är vackra, men som jag brukar ha svårt att göra något vettigt av - har blivit till en förvånansvärt brukbar sylt. Gelé konsumerar jag inte mycket och då helst rönnbärs-, så det användningsområdet går bort. Och till saft räcker det gott och väl med flädern.

Men vinbärssylt som smaksättning av naturell yoghurt med müsli, där hittade jag hem riktigt. Håller på och äter mig igenom en omgång med blandade svarta och röda och det blev hur bra som helst. Vinbären och yoghurten gifter liksom ihop sig väldigt trevligt, tycker jag.
 
Så underbara skördetider det är nu. :love:

Gul- och rödbetor, mangold och bondbönor, skärbönor och lök och vitlök, broccoli och spets- och grön- och svartkål. Vax- och purpurbönor runt hörnet. Rotsellerin och purjolöken är ännu på tillväxt liksom ett par rader morötter.

I kväll ska de sista sådderna för året ner som andra skörd på lediga platser: spenat, sallat, rädisor, dill och persilja, pak choi och någon mer sen bladkålsväxt. Har chansat på en sen sådd av sockerärtor och mer röd- och polkabetor också. :d

Saknar bara de där förbaskade kronärtskockorna som borde varit bra på gång nu. Men skam den som ger sig, nästa år ska jag på det igen.

Och mognande björnbär och dignande äppel- och gråpäronträd. De här dagarna och veckorna är verkligen utdelningen för pysslet i början på året, även om det tar lite tid att ta tillvara på skörden också. Till och med de röda vinbären - som är vackra, men som jag brukar ha svårt att göra något vettigt av - har blivit till en förvånansvärt brukbar sylt. Gelé konsumerar jag inte mycket och då helst rönnbärs-, så det användningsområdet går bort. Och till saft räcker det gott och väl med flädern.

Men vinbärssylt som smaksättning av naturell yoghurt med müsli, där hittade jag hem riktigt. Håller på och äter mig igenom en omgång med blandade svarta och röda och det blev hur bra som helst. Vinbären och yoghurten gifter liksom ihop sig väldigt trevligt, tycker jag.
namnam :d

Jag äter också vinbär med yoghurt. men jag fryser dem som de är. :)
Det är en rikedom att ha under hela vintern att bara ta fram. Och det är lyxigt att veta att det är fritt från gift och konstigheter. Inte för att jag är någon fanatiker men på samma sätt som jag gillar att veta varifrån köttet är så gillar jag att veta varifrån bär och frukt kommer.

Och känslan av att gå och plocka in. Det är inte mycket som slår det. :love:
 
Och känslan av att gå och plocka in. Det är inte mycket som slår det. :love:

Visst är det så! Jag tror att det sitter djupt kodat i DNA:t någonstans att detta är en väldigt väsentlig del för vad människan behöver i näringsväg, att kunna odla och lagra förråd av ätliga saker. Och då blir man så lycklig på ett fundamentalt plan av att klara ut det själv och på sin egen mark, jämfört med att handla aldrig så ekologiska varor på Ica. Och veta att de där betorna som ligger och kokar i kastrullen, de tog jag upp ur jorden för tio minuter sedan.

I alla fall blir jag lycklig av det! Men det kanske gör sitt till att jag är uppväxt bland lantbrukare.

Jag tror dessutom bestämt att det ligger ett par liter röda vinbär i frysen från tidigare år, de svarta har jag aldrig haft problem att göra av med, men poängen med de röda verkar ha landat först nu hos mig. :D
 
Jag hoppar in här i tråden, flyttar snart hit och som ni ser är det sandhed. Jag vill så hemskt gärna plantera lite bär-buskar ,tex hallon och vinbär. Men går det plantera där rätt ner i marken? Eller måste jag gräva bort en massa sand och lägga jord?Önskar även jordgubbar och smultron, men det går i alla fall lösa med pallkragar.

Mvh hon som inte ens får jordgubbsplantor att ge bär ute i pallkragar :angel:

2017-08-17_07_29_34-satellitkarta_over_94234_alvsbyn_-_hittase_599529ed2a6b2257011fb293.png
 
Jag hoppar in här i tråden, flyttar snart hit och som ni ser är det sandhed. Jag vill så hemskt gärna plantera lite bär-buskar ,tex hallon och vinbär. Men går det plantera där rätt ner i marken? Eller måste jag gräva bort en massa sand och lägga jord?Önskar även jordgubbar och smultron, men det går i alla fall lösa med pallkragar.

Mvh hon som inte ens får jordgubbsplantor att ge bär ute i pallkragar :angel:

2017-08-17_07_29_34-satellitkarta_over_94234_alvsbyn_-_hittase_599529ed2a6b2257011fb293.png
Tyvärr får du nog lov att beställa hem några lastbilslass med jord om du ska lyckas med odlandet, det ser ut att vara väldigt magert där med tanke på övrig växtlighet.
 
Tyvärr får du nog lov att beställa hem några lastbilslass med jord om du ska lyckas med odlandet, det ser ut att vara väldigt magert där med tanke på övrig växtlighet.

Ja det är ett sandtag bakom huset :-) annars mest barrträd, några lövträd och buskar
 
Ja det är ett sandtag bakom huset :-) annars mest barrträd, några lövträd och buskar
Sparris ska ju växa bra i sandig jord har jag förstått, men jag tror att det kanske krävs lite jord också och inte bara sant, har dock inte provat att odla själv (ev. nästa års projekt).

Om jag vore du skulle jag satsa på att rita upp snyggt hur du ska ställa pallkragar och lådor med fina gångar mellan och odla i dem. Kanske göra lite stenläggning också? Kan bli riktigt fint men tyvärr med en relativt sett stor kostnad för att få hem odlingslådor och jord. Dock behöver du ju inte ta hela trädgården på en gång, det går ju att fixa 2 lådor om året eller så.
 
Jag hoppar in här i tråden, flyttar snart hit och som ni ser är det sandhed. Jag vill så hemskt gärna plantera lite bär-buskar ,tex hallon och vinbär. Men går det plantera där rätt ner i marken? Eller måste jag gräva bort en massa sand och lägga jord?Önskar även jordgubbar och smultron, men det går i alla fall lösa med pallkragar.

Mvh hon som inte ens får jordgubbsplantor att ge bär ute i pallkragar :angel:

2017-08-17_07_29_34-satellitkarta_over_94234_alvsbyn_-_hittase_599529ed2a6b2257011fb293.png

Prova! :) Fördelen är att marken värms upp väldigt tidigt. Du kommer få en lång odlingssäsong om det fungerar - vilket det verkar göra: http://rosenholm.se/?page_id=7416

Vilket kanonläge för övrigt! :love:
 
Sparris ska ju växa bra i sandig jord har jag förstått, men jag tror att det kanske krävs lite jord också och inte bara sant, har dock inte provat att odla själv (ev. nästa års projekt).

Om jag vore du skulle jag satsa på att rita upp snyggt hur du ska ställa pallkragar och lådor med fina gångar mellan och odla i dem. Kanske göra lite stenläggning också? Kan bli riktigt fint men tyvärr med en relativt sett stor kostnad för att få hem odlingslådor och jord. Dock behöver du ju inte ta hela trädgården på en gång, det går ju att fixa 2 lådor om året eller så.

På baksidan är det gräsmatta, där är det kanske mer lämpligt att odla något? För jag gissar att gräs behöver någon form av jord för att kunna växa. Får jag bara till några pallkragar med jordgubbar och smultron är jag relativt nöjd. Hallon och andra buskar kan jag få lov att klara mig utan.

Prova! :) Fördelen är att marken värms upp väldigt tidigt. Du kommer få en lång odlingssäsong om det fungerar - vilket det verkar göra: http://rosenholm.se/?page_id=7416

Vilket kanonläge för övrigt! :love:

Ja det kan ju inte gå sämre än att buskarna dör :)

Visst är det fint?! Kan fortfarande inte förstå att vi var så galna att vi spontanköpte denna gård, innan visning till och med.
 
På baksidan är det gräsmatta, där är det kanske mer lämpligt att odla något? För jag gissar att gräs behöver någon form av jord för att kunna växa. Får jag bara till några pallkragar med jordgubbar och smultron är jag relativt nöjd. Hallon och andra buskar kan jag få lov att klara mig utan.
Prova, prova, prova :D

Tror det kan bli jättefint hur du än gör. Jag blir så nyfiken också för det är verkligen helt tvärtom mot hur det ser ut hemma hos oss, vi har tung lerjord på hela tomten.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 572
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 286
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
365
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
98

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp