Trädgården 2017 - del 3

Prova, prova, prova :D

Tror det kan bli jättefint hur du än gör. Jag blir så nyfiken också för det är verkligen helt tvärtom mot hur det ser ut hemma hos oss, vi har tung lerjord på hela tomten.

Absolut! Dock så misstänker jag att jag ska vänta med detta till våren:)
 
Hur får ni den inlagda ättiksgurkan att stanna kvar under ytan? Har precis fått slänga en burk då några skivor inte stannat under utan kommit ovanför och möglat :down:.
 
Jag hoppar in här i tråden, flyttar snart hit och som ni ser är det sandhed. Jag vill så hemskt gärna plantera lite bär-buskar ,tex hallon och vinbär. Men går det plantera där rätt ner i marken? Eller måste jag gräva bort en massa sand och lägga jord?Önskar även jordgubbar och smultron, men det går i alla fall lösa med pallkragar.

Mvh hon som inte ens får jordgubbsplantor att ge bär ute i pallkragar :angel:

2017-08-17_07_29_34-satellitkarta_over_94234_alvsbyn_-_hittase_599529ed2a6b2257011fb293.png
Åh denna övertro på köpt jord :banghead:

Marken man står på ÄR jord. All jord kan man odla i.
För att växter ska trivas behöver de näring. Så man gödslsar. Med dynga, kompost eller köpta gödselmedel (handelsgödsel, kodynga, hönsgödselpellets)

Trädgårdsland fixar man enkelt genom att gräva upp gräsmattan och sedan förbättra jorden med mull. Från gödsel, löv och gräsklipp.

Visst man kan köpa en massa jord. Men man måste inte.

Så kort sagt - för att plantera bärbuskar: gräv en rejäl grop, lägg i lite mullhaltig bra jord i botten och plantera sedan. När de rotat sig och börjat växa, gödsla varje år och se till att de får vatten. Speciellt sandjord är väldigt genomslättlig och torkar lätt.
 
Jäkla äpplen,dom börjar mogna och det är en hel månad kvar till höstmarknaden då jag hade tänkt samla ihop dom och få dom mustade.
Idag kokade jag äppelkompott på ett gäng och gjorde äppelmuffins.

Dom blå plommonen börjar också bli klara så jag har plockat mig en fruktkorg att ställa på vardagsrumsbordet.
 
Pysslat en del i trädgården både igår och idag, det tog en redig stund bara att klippa gräsmattan... :crazy: Men nu är det mesta av djungeln kontrollerat och artbestämt :up: Mina fröuppdragna sparrisplantor är jättefina (och alla frön grodde, växte till sig och alla har överlevt hittills, mkt lättodlad historia :p)
Gjorde en wok idag på enbart nyskördat: brytbönor (grön och lila), mangold, majrova, rädisa och luftlök :d
 
Pysslat en del i trädgården både igår och idag, det tog en redig stund bara att klippa gräsmattan... :crazy: Men nu är det mesta av djungeln kontrollerat och artbestämt :up: Mina fröuppdragna sparrisplantor är jättefina (och alla frön grodde, växte till sig och alla har överlevt hittills, mkt lättodlad historia :p)
Gjorde en wok idag på enbart nyskördat: brytbönor (grön och lila), mangold, majrova, rädisa och luftlök :d
:d :d :d :d
 
Jag hoppar in här i tråden, flyttar snart hit och som ni ser är det sandhed. Jag vill så hemskt gärna plantera lite bär-buskar ,tex hallon och vinbär. Men går det plantera där rätt ner i marken? Eller måste jag gräva bort en massa sand och lägga jord?Önskar även jordgubbar och smultron, men det går i alla fall lösa med pallkragar.

Mvh hon som inte ens får jordgubbsplantor att ge bär ute i pallkragar :angel:

2017-08-17_07_29_34-satellitkarta_over_94234_alvsbyn_-_hittase_599529ed2a6b2257011fb293.png
Gräsklipp gräsklipp gräsklipp!
http://rosenholm.se/?page_id=7416
http://www.odla.nu/inspiration/odling-i-sand
Sök på odla i sand får du upp massor av länkar. Går särskilt bra med hallon har jag förstått :).
 
Nu har det blivit rejält med fart på mina pallkragar och jag måste börja planera maten efter vad som blir färdigt att skörda så att det inte förfars. Jätteskoj! Ikväll blir det rödbetor bland de rostade rotsakerna och squash kommer jag kunna äta i mängder den närmaste månaden.

Efter att kolonilotten har legat orörd i en vecka så är jag nu färdig med ett land. Där ska jag sätta en squash (samma som jag råkade bryta av för några veckor sedan, den har som av ett under överlevt i en balja med vatten) och så honungsfacelia. i morgon ska jag gräva en mindre bädd där jag ska sätta några få kålplantor som har blivit över tillsammans med zinnia och mangold.
 
Hurra, nu börjar växthuset se bra ut igen! Efter att jag frågade här och fick som förslag att det var näringsbrist, troligtvis kväve, så köpte jag Biobact tomat och har gödslat frikostigt i två veckor, även på gurkor och aubergine. Nu har de tomatplantor som inte hade hunnit dö repat sig och sätter frukt igen. Även gurkorna har kommit igång, och jag har två auberginer. Till nästa år ska jag grunda med hönsgödsel kombinerat med hästgödseln redan från början.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 568
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 267
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
365
Trädgård & Växter Vill ha tips på olika trädgårdar att besöka. Det jag är mest intresserad av är köksträdgård och örtträdgård. Jobbar trädgården även med...
Svar
18
· Visningar
768
Senast: Lavendo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp