Trädgården 2017 - del 3

Jag har ätit de sista jordgubbarna idag. Nu tror jag det är för kallt för att resten av karten ska mogna. Mina tomater mognar fortfarande i tunneln, men frågan är när det är dags att stänga den för vintern. Några chili/paprikor ska jag nog försöka rädda och en hel del av sommarblommorna måste tas om hand, planteras om och tas in. Jag har flera fuchsor och pelargoner jag vill spara och jag borde även gräva upp dahliorna.

Dahliaknölar vill ha mörkt och svalt, frostfritt.
 
Suck, jag borde verkligen ta tag i min trädgård. Sista rycket liksom.

Övervintra jordgubbar i kruka, hur då? Kan de stå på kallvinden (kallt och ljust)?
Dahlian vill in, var ska den bo? Kan den också stå kallt och ljust? Eller är jordkällaren bättre, kallt och mörkt?
Jordgubbarna hade jag låtit stå ute. Eventuellt med krukan nedgrävd (beror på storlek).
Dahlian tar du upp, eller ställer undan, i svalt mörkt utrymme.
 
Ja, vad tror du?! :angel: :D




Det är sellerisalt. :)

Årets ovanjordiska rotselleriskörd i form av blad och stjälkar, mixat med vitlök och salt och lite vatten, ugnstorkat på 50 grader i drygt ett dygn. Nu mixat en gång till, till ett fint pulver. Så nu har jag en delingrediens till 2000 Bloody Marys. Eller bara en förhoppningsvis trevlig matkrydda/saltersättning.
 
Mina squash bara fortsätter att komma trots det kalla vädret! Det blir inläggning till veckan, för nu har jag slut på recept och så jag har en hel låda i frysen med tärnad squash.
Jag är nästan tacksam för att squashen börjar sina. Om somrarna är jag och avkomman i det närmaste squashförgiftade.:D
De går ju att ha till allt, och i allt.

På senaste tiden har de blivit rätt många gratänger med köttfärs eller kött. Gjorde en halv kyckling i ugn igår. Sista timmen låg det en squash i bitar i järngrytan med köttet.

Squash, aubergine och tomat i centimeterskivor ställda i en ugnsform. Några dl grädde med sambal oelek och lite cajunkrydda hälls över. Efter en timme tar man ut och kan i stort sett äta sig sjuk,:d
 
Någon slags aster, ogräs eller något annat?

T6qjpRX_d.jpg
 
Annars har jag nässlor, nässlor och åter nässlor, mynta, samt ett hav av kvickrot där endast jättebalsamin, skräppor, parksallat och åkermolke lyckas titta upp.
 
Men tänk så mycket nässelsoppa det kan bli om bara ett halvår! :)

Skräppor har jag däremot svårare att se något användningsområde för. Jag tycker att det borde ingå som ett led för alla som döms till samhällstjänst, att rensa/gräva upp och förgöra minst 100 skräppor på valfri plats. Gärna på mina åkrar. Kan någon politiker driva denna fråga, tack?!
 
Måste fråga er kunniga. Jag har två blomlådor på min balkong (bor i lägenhet) med smultron. Jag vill övervintra dom för att kunna plantera ner dom i jorden när jag flyttar till hus (runt årsskiftet). Ska jag låta dom vara kvar ute? Ta in dom i matkällaren? Att plantera ut dom så här sent är väl inte bra antar jag? Har tillgång till huset inom snar framtid.
 
Men tänk så mycket nässelsoppa det kan bli om bara ett halvår! :)

Skräppor har jag däremot svårare att se något användningsområde för. Jag tycker att det borde ingå som ett led för alla som döms till samhällstjänst, att rensa/gräva upp och förgöra minst 100 skräppor på valfri plats. Gärna på mina åkrar. Kan någon politiker driva denna fråga, tack?!

Jag gissar att hur mycket jag än rensar i höst så kommer det bli åtskilligt med nässelsoppa (och nässelvatten) i vår! :D
 
Måste fråga er kunniga. Jag har två blomlådor på min balkong (bor i lägenhet) med smultron. Jag vill övervintra dom för att kunna plantera ner dom i jorden när jag flyttar till hus (runt årsskiftet). Ska jag låta dom vara kvar ute? Ta in dom i matkällaren? Att plantera ut dom så här sent är väl inte bra antar jag? Har tillgång till huset inom snar framtid.

Plantera så snart du kan, tycker jag. De har större chans att klara sig i marken än i kruka.
 
Chilifråga!
Min chili var ju lite sen. Nu är den helt galet full med blommor och knoppar och halvmogna chilisar såväl som någon mogen. Den bor på glasverandan där det blir kallt så småningom.
Ska jag ta bort blommorna? Kan den flytta in i stugvärmen?
Det är ju alldeles för mörkt inne och den är en meter bred och skräpar.
Jag blir ju sugen på att övervintra den men hur mycket kan jag klippa ner den?
Maken har lite akvarier som läcker ljus där jag kan smyga in den om den är mer hanterbar.
 
Plantera så snart du kan, tycker jag. De har större chans att klara sig i marken än i kruka.
Säger detsamma. Hinner du inte riktigt så gräv ner krukan/lådan de står i.

Jag gör så med mina myntor. De står i krukor och under vintern så gräver jag krukorna dem i jord och lyfter upp dem till våren. (vill inte plantera mynta så den kan breda ut sig. Mynta är invasiv.....)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 784
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
44 089
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
514
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp