Trädgården 2017 - del 3

Säger detsamma. Hinner du inte riktigt så gräv ner krukan/lådan de står i.

Jag gör så med mina myntor. De står i krukor och under vintern så gräver jag krukorna dem i jord och lyfter upp dem till våren. (vill inte plantera mynta så den kan breda ut sig. Mynta är invasiv.....)
Okej det lät ju också som en bra idé. Jag har inte ens ett trädgårdsland än :rofl: Eller jo jag har nog ett, under gräset :p
 
Chilifråga!
Min chili var ju lite sen. Nu är den helt galet full med blommor och knoppar och halvmogna chilisar såväl som någon mogen. Den bor på glasverandan där det blir kallt så småningom.
Ska jag ta bort blommorna? Kan den flytta in i stugvärmen?
Det är ju alldeles för mörkt inne och den är en meter bred och skräpar.
Jag blir ju sugen på att övervintra den men hur mycket kan jag klippa ner den?
Maken har lite akvarier som läcker ljus där jag kan smyga in den om den är mer hanterbar.

Mina övervintrade i ett fönster som är kallt och dragigt utan växtbelysning. De ger frukt ännu. Jag har klippt ner dem (hårt!) när de sett risiga ut och de är väl på sista versen nu.
 
Fråga när är det man ska göda äppleträd?? Trädet i trädgården hade ingen jätteskörd direkt och vi beskar det rätt rejält nu i helgen. Men när ska/borde jag ge den lite näring?
 
Precis så. Näring ges när det behöver, när tillväxten börjar.

Jag fick tipset av en äldre granne att spetta upp 4 hål mitt mellan stam och kronans ytterkant. I hålet häller jag någon/några dl handelsgödsel. Då göder jag inte gräsmattan i onödan utan mest bara trädets rötter.
Bara en rad ut då eller ett par stycken runt om?
 
Fyra hål totalt. Inga rader.

Ställ dig under trädet där kronan slutar, alltså ytterkant. Gå halva sträckan mot stammen och spetta ett skapligt djupt hål där. Gör så på fyra ställen.
Jag har lärt mig att spetta i kronans ytterkant och en meter mellan hålen. Stor krona = fler hål.
 
Jag känner mig inte alls säker på att det där svårt efterlängtade växthuset monteras färdigt på den här sidan nyår heller MEN, jag känner ändå att jag äntligen har förberett grunden tillräckligt för att det ska duga att börja bygga på nu. Och det ska jag anlita grannen för, så nu handlar det om när han kan.

Men tänk en mur i gammalt rött tegel här. Smala glasrutor med vita lister. En sån där nockdekoration med små spiror på toppen. En gammal kökssoffa som står och bara väntar på att få asas ut i växthuset, och fyllas med kuddar och filtar. En vinranka, så man bara kan sträcka sig efter lite färska druvor till vinet och osten. Tomater, basilika och paprikor i galna mängder. Och gammaldags rosor på utsidan. När nu inte 2017 heller blev Växthusets År, så finns bara inget annat än att 2018 kommer att bli det.

 
@Lillgrådis Det låter underbart. :love:

0578991.jpg
 
Jag letar efter ett päronträd, men hittar bara fel sort och naturligtvis finns det inte nu när Plantagen rear ut sina perenner för 70%. :down:

Däremot så kom jag hem med 10 påsar anemoner, köp 10 påsar betala för 5 på höstlökar. Två Julia havtorn, Romeo fanns redan på plats. 7 hallonplantor och två slingerväxter som jag glömt namnet på. :o :up:

Och nej, jag har ju köpförbud. :angel:
 
Jag känner mig inte alls säker på att det där svårt efterlängtade växthuset monteras färdigt på den här sidan nyår heller MEN, jag känner ändå att jag äntligen har förberett grunden tillräckligt för att det ska duga att börja bygga på nu. Och det ska jag anlita grannen för, så nu handlar det om när han kan.

Men tänk en mur i gammalt rött tegel här. Smala glasrutor med vita lister. En sån där nockdekoration med små spiror på toppen. En gammal kökssoffa som står och bara väntar på att få asas ut i växthuset, och fyllas med kuddar och filtar. En vinranka, så man bara kan sträcka sig efter lite färska druvor till vinet och osten. Tomater, basilika och paprikor i galna mängder. Och gammaldags rosor på utsidan. När nu inte 2017 heller blev Växthusets År, så finns bara inget annat än att 2018 kommer att bli det.


Det där låter ju helt fantastiskt! Härligt att ha något att se fram till nästa år ;)
 
Jag känner mig inte alls säker på att det där svårt efterlängtade växthuset monteras färdigt på den här sidan nyår heller MEN, jag känner ändå att jag äntligen har förberett grunden tillräckligt för att det ska duga att börja bygga på nu. Och det ska jag anlita grannen för, så nu handlar det om när han kan.

Men tänk en mur i gammalt rött tegel här. Smala glasrutor med vita lister. En sån där nockdekoration med små spiror på toppen. En gammal kökssoffa som står och bara väntar på att få asas ut i växthuset, och fyllas med kuddar och filtar. En vinranka, så man bara kan sträcka sig efter lite färska druvor till vinet och osten. Tomater, basilika och paprikor i galna mängder. Och gammaldags rosor på utsidan. När nu inte 2017 heller blev Växthusets År, så finns bara inget annat än att 2018 kommer att bli det.

:love:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 571
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 280
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
365
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
98

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp