Trädgården 2017 - del 3

Pust! Nu har vi krattat löv på halva framsidan av trädgården och komposten är mer än full. Vad göra med alla löv? Går det speeda på processen lite så de blir mull snabbare? Har läst att det tar två år innan det är brukbar mull av lövhögarna.

Jag har inga land att vända ner dem i annars kunde en liten del gått till det. När (om) mitt lilla land på baksidan är färdiggrävt kommer jag täcka det med löv och mylla ner till våren. Det kommer bli riktig pangjord i det kandet för jag kommer även vända ner min bokashikompost där. Fast först ska det grävas klart.

På tal om att gräva land. Det är rätt litet i dagsläget, knappt 2*4 meter. Tänkte utöka det lite genom att gräva bort lite trädgård. Är det bara att vända gräsmattan uppochner eller behöver grässvålen tas bort helt? Och ersättas med mer jord då förstås (löv kanske?). Har bara odlat i pallkrage innan, aldrig på friland.
 
@sthu Klipp löven med gräsklippare! Och kolla på Gardener's world för några inspirerande sekvenser av Monty Dons lövhög som förvandlats till härligt fluffig jord, som jag fattade det på bara ett år.

Börjar elva minuter in här:

Jag har inte vågat testa själv att bara vända upp och ner på grässvålen, men det är också för att jag vet att det finns rotogräs där jag har brutit ny mark. Så jag har lagt krut på att gräva rent där från början. Men är det hyggligt rent för rotogräs så kanske att det räcker att vända ytan, särskilt om du gör det nu så den får ligga över vintern.
 
Berömmer mig själv lite med att detta år har jag lyckats att både köpa och få ner vårlökar helt unikt tidigt, dvs idag. :up: Brukar annars bli att jag köper hem och sedan orkar jag inte gräva ner dem utan får ge mig ut i mellandagarna med stelfrusna fingrar och halvtorra stackars förskrämda lökar.

Men nu är ett tillskott på drygt 100 nya krokusar, ett femtiotal narcisser och ett gäng mycket mörkröda tulpaner i jorden nerbäddade, så att vi kan ses igen om ett halvår eller så. :love:
 
Pust! Nu har vi krattat löv på halva framsidan av trädgården och komposten är mer än full. Vad göra med alla löv? Går det speeda på processen lite så de blir mull snabbare? Har läst att det tar två år innan det är brukbar mull av lövhögarna.

Jag har inga land att vända ner dem i annars kunde en liten del gått till det. När (om) mitt lilla land på baksidan är färdiggrävt kommer jag täcka det med löv och mylla ner till våren. Det kommer bli riktig pangjord i det kandet för jag kommer även vända ner min bokashikompost där. Fast först ska det grävas klart.

På tal om att gräva land. Det är rätt litet i dagsläget, knappt 2*4 meter. Tänkte utöka det lite genom att gräva bort lite trädgård. Är det bara att vända gräsmattan uppochner eller behöver grässvålen tas bort helt? Och ersättas med mer jord då förstås (löv kanske?). Har bara odlat i pallkrage innan, aldrig på friland.
Man krattar inte löv. Klipp sönder dom med gräsklipparen. Klart.
 
Berömmer mig själv lite med att detta år har jag lyckats att både köpa och få ner vårlökar helt unikt tidigt, dvs idag. :up: Brukar annars bli att jag köper hem och sedan orkar jag inte gräva ner dem utan får ge mig ut i mellandagarna med stelfrusna fingrar och halvtorra stackars förskrämda lökar.

Men nu är ett tillskott på drygt 100 nya krokusar, ett femtiotal narcisser och ett gäng mycket mörkröda tulpaner i jorden nerbäddade, så att vi kan ses igen om ett halvår eller så. :love:
Duktigt :up:
Själv lutar jag också mest åt din "vanliga" metod... :angel:
 
Även jag har fått ner lökarna i jorden. :D Har en påse kvar på altanen på kanske 1 kg eller så. Planterade näst sista påsen på ca 1 kg idag. Okänt vilken av dem som var pingst- och vilken som var påskliljor... Men nu har jag verkligen planterat mycket narcisser och jag hoppas sannerligen de vill blomma snällt i flera år! Är väl runt 10 kg lökar nu som åkt i jorden. Håller mig till de säkra påsk- och pingstliljorna. Rådjurssäkert...

Fåglarna matas och lite löv har krattats - långt ifrån allt som behöver krattas. Landet behöver rensas och löven hade man ju kunnat vända ner där också. Mjääää... Har oftast andra saker för mig. :p Bina har fått vintermat, ska bara plocka bort matanordningen någon dag också. Ombonat och fint med en massa isolering har de i alla fall men bör väl ta bort matningen pga risk för drag.
 
Ett av mina alla ogräs. Vad är det för något? Libbsticka som har spridit sig? Vildpersilja?

96wqGQc_d.jpg
 
Jag rensar nu det sista på lotten och jag har hittar några saker som jag tror inte är ogräs. Men vad är det för något?

bvVcNvW_d.jpg


iBp4emR_d.jpg


JI7f8fZ_d.jpg


Lotten var helt täckt av slagna växter från förra året fram till i mitten av augusti, så de perenner som finns har inte vuxit upp, utan de började växa när jag avlägsnade täckmaterialet. De sista bladen påminner om stockros. Finns det flerårig stockros?

Bonusbild från förra veckan:
jPf3KQ3_d.jpg

:D
 
@Lillgrådis Oj vilken inspirerande film! Nu vill jag ut och gå igenom gamla komposten och fixa och jorda ner mig! :love: Får väl se om min lövhög beter sig lika fint.

Vi ska köra över en del av löven med gräsklipparen och låta ligga kvar, men det är så sjukt mycket löv! Vi har stora lönnar runt hela trädgården så det blir verkligen rejält med löv.. Fattar inte vad tidigare hyresgäster gjort med allt! En del har förstås hamnat på komposten, för den är full med halvmultet material. Men resten?

En liten del gick till min bokashi-jordfabrik i pannrummet. Vinterförvaring av kompost i princip. Läste att det var bra att blanda med torra löv så jag slängde på lite grann. Men tunnan jag förvarar i är så liten att jag inte hade lust att lägga i för mycket, komposten måste ju få plats i vinter med. Behöver toppa upp med lite jord också så det kommer igång ordentligt.

Jag har nog lagt mitt trädgårdsland på is ett tag, känner att energin inte räcker till just nu. Får prioritera att orka jobba och sköta huset och djuren ett tag framöver. Alla andra projekt får vänta tills energin är tillbaka på normal.
 
Jag har inte särskilt gröna fingrar, men jag längtar ändå tills jag får "påta i trädgården" :) Idag blev det som sagt smultron och en stackars jordgubbsplanta ner i jorden, jag tog och grävde ner dom istället för att gräva ner hela lådan som jag också fick tips om :) Jag hoppas dom tar sig.
Satte lökar för tulpaner, krokus och påskliljor med, ska bli spännande att se i vår hur det blir att se ut för jag tror jag tog 4-5 olika sorters tulpaner :p Och så har jag blandat hej vilt i rabatten.
Bjuder på en kompott av bilder av min blivande trädgård! Finns en hel del att göra sen till våren, när man ser vad som finns i den :)
Jag vet att det finns 3 äppelträd (ett har jag hunnit smaka ifrån, det var gott!), rabarber, vinbärsbuskar 2 st och lite hallonbuskar, men hårt nerklippta i höst.
22449688_10159406336475114_1071156243999949654_n.jpg

22449919_10159406336765114_4062776682488796929_n.jpg


Före och efter i rabatten på framsidan :)
22519244_10159406337055114_2146835774979690328_n.jpg
 
Jag rensar nu det sista på lotten och jag har hittar några saker som jag tror inte är ogräs. Men vad är det för något?



iBp4emR_d.jpg




Lotten var helt täckt av slagna växter från förra året fram till i mitten av augusti, så de perenner som finns har inte vuxit upp, utan de började växa när jag avlägsnade täckmaterialet. De sista bladen påminner om stockros. Finns det flerårig stockros?

:D
Flerårig stockros finns men de bladen ser inte ut så? Jag tycker mest det ser ut som löktrav men de bladen borde vissnat bort vid detta laget?
Mittenbilden ser ut som julros, helleborus. Om de är lite tjockare. Annars kan det vara bergklint. Svårt att se.

Jag hade nog väntat tills våren och sett vad som kommer fram. Där det är myckt av något hade jag tagit undan en hel del och sparat en fläck för att se om det är något jag vill ha.

En del av det som kommit fram kan ju vara självsådda ettåringar? De kommer inte igen till våren.
 
Flerårig stockros finns men de bladen ser inte ut så? Jag tycker mest det ser ut som löktrav men de bladen borde vissnat bort vid detta laget?
Mittenbilden ser ut som julros, helleborus. Om de är lite tjockare. Annars kan det vara bergklint. Svårt att se.

Jag hade nog väntat tills våren och sett vad som kommer fram. Där det är myckt av något hade jag tagit undan en hel del och sparat en fläck för att se om det är något jag vill ha.

En del av det som kommit fram kan ju vara självsådda ettåringar? De kommer inte igen till våren.

Tack! Jag ska göra så pass stora ändringar med bäddarna att jag gärna placerar dem där jag vill ha dem från början. Men går det inte så går det inte.

Jag tycker bladen ser välbekanta ut och stockros var det närmaste jag kunde komma. Men du har nog rätt ser jag när jag jämför (översta är inte min bild):

stockros+sm%C3%A5plantor.jpg

JI7f8fZ_d.jpg


Kan det vara något från malvasläktet? Lötrav är det inte.

Bergklint! Ja, kanske. Julros trodde en kolonigranne också att det kunde vara, men jag tycker bladen känns lite för mjuka. Jag är å andra sidan ingen julroskännare.
 
Tack! Jag ska göra så pass stora ändringar med bäddarna att jag gärna placerar dem där jag vill ha dem från början. Men går det inte så går det inte.

Jag tycker bladen ser välbekanta ut och stockros var det närmaste jag kunde komma. Men du har nog rätt ser jag när jag jämför (översta är inte min bild):

stockros+sm%C3%A5plantor.jpg

JI7f8fZ_d.jpg


Kan det vara något från malvasläktet? Lötrav är det inte.

Bergklint! Ja, kanske. Julros trodde en kolonigranne också att det kunde vara, men jag tycker bladen känns lite för mjuka. Jag är å andra sidan ingen julroskännare.
Absolut kan det vara malva. Själv har jag bara vanliga "bondmalvor" som sprider sig ohämmat - även om de är fina.
Hittade bild på nätet som onekligen är väldigt likt
Malva-sylvestris.jpg


Är det julros så lär du upptäcka det inom några månader ;)
Blomknopparna brukar titta fram rätt snart efter nyår bara det är barmark. Även här i zon 4
 
Tack! Jag ska göra så pass stora ändringar med bäddarna att jag gärna placerar dem där jag vill ha dem från början. Men går det inte så går det inte.

Jag tycker bladen ser välbekanta ut och stockros var det närmaste jag kunde komma. Men du har nog rätt ser jag när jag jämför (översta är inte min bild):

stockros+sm%C3%A5plantor.jpg

JI7f8fZ_d.jpg


Kan det vara något från malvasläktet? Lötrav är det inte.

Bergklint! Ja, kanske. Julros trodde en kolonigranne också att det kunde vara, men jag tycker bladen känns lite för mjuka. Jag är å andra sidan ingen julroskännare.
Jag tror inte på julros de bladen sitter på en liten själk tre och tre inte i en rosett. Två årig stockros återkommer om man kapar ned blomman på den innan den gått i frö. Är det samma på båda bilderna annars gissar jag på alunrot på nedre bilden. Den där övre kan ju vara bladpersilja, rotpersilja, rotselleri eller kanske palsternacka? Eller om de är någon form av sippa, svårt att se på bilderna. Är ju ganska likt vitsippeblad.
 
Jag tror inte på julros de bladen sitter på en liten själk tre och tre inte i en rosett. Två årig stockros återkommer om man kapar ned blomman på den innan den gått i frö. Är det samma på båda bilderna annars gissar jag på alunrot på nedre bilden. Den där övre kan ju vara bladpersilja, rotpersilja, rotselleri eller kanske palsternacka? Eller om de är någon form av sippa, svårt att se på bilderna. Är ju ganska likt vitsippeblad.

Alunrot låter rimligt! :) Tack
När du säger det så liknar bladen i det översta inlägget faktiskt vitsippa.
 
Alunrot låter rimligt! :) Tack
När du säger det så liknar bladen i det översta inlägget faktiskt vitsippa.
För att förvirra mer....
Det är itne alltid lätt att se på en bild men Höjskäran - alunroten (Heuchera) ser inte riktigt ut sådär?
Vitsippan har vissnat ner vid det här laget. De försvinner ganska snabbt på sommaren.

Julros kan ser rätt bedrövlig ut vid den kalla årstiden. Har ingen bra bild av min egen men hittade en på google. Bilden torde vara från nån gång in på nya året.
julrosen_skadad_av_frost_0.jpg
 
Idag plockade jag ett mörkrött och moget hallon när jag gjorde en kort inspektion av växtligheten. Jag har även börjat plocka in en del av blommorna och är glad att trots frost två nätter har min hibiskus faktiskt överlevt så nu är både den och änglatrumpeten inne för i år. :up:

Det ska bli intressant att se om jag hinner få fler jordgubbar i år, det är några som börjar bli röda tack vare den sena värmen som kom. Jag ska även plocka in mina vindruvor och tomaterna som är kvar ute. Under över alla under så mognar de för fullt nu i tunneln. :d

Annars ska jag ägna helgen åt att försöka röja både in- och utvändigt, lägga ut lite till försäljning, sortera ut det som ska säljas och/eller skänkas bort, passa på att hänga ut tvätten i solen samt städa invändigt och ta hand om alla grönsaker jag har odlat och köpt.

Årets sista ruvhöna ska buras in bakom kompostgaller så inga kommer åt att lägga ägg hos henne och om hon kläcker de här ska de få en chans att kläckas fler än förra kläckningen där äggen lämnades och dog efter första kläcket. :cautious:
 
@Mia_R Har du plats kvar för din syren? ;)

Jag har börjat rensa ut oönskade/felplacerade buskväxter ur rabatter och häckar, för att göra plats inför nästa års make-over. Det är riktigt roligt att gå på med spett och bända. Hittills har jag tagit upp två små (lila) syréner, en oidentifierad grön sak samt vält en liten pil. Pilen har en kraftig rot som går rakt ner i marken som jag inte får loss - tips?

Vi har utan framgång försökt få tag på en vettig trädkirurg/arborist för att titta på våra körsbärsträd. Vi fick några gubbar att komma ut och titta men på plats visade de sig vara trädfällare :meh:

Vi har ärvt trädgårdsredskap från de som bodde här innan. Spadarna är inget vidare att gräva med. Kan man fräscha upp (vässa/slipa?) dem på något sätt?
 
För att förvirra mer....
Det är itne alltid lätt att se på en bild men Höjskäran - alunroten (Heuchera) ser inte riktigt ut sådär?
Vitsippan har vissnat ner vid det här laget. De försvinner ganska snabbt på sommaren.

Julros kan ser rätt bedrövlig ut vid den kalla årstiden. Har ingen bra bild av min egen men hittade en på google. Bilden torde vara från nån gång in på nya året.
julrosen_skadad_av_frost_0.jpg

Nä, julros stämmer inte alls på bladens konsistens. Håller med om att vitsippans blad borde ha vissnat. Men samtidigt så kom väldigt mycket upp sent och vid fel tid pga att landet var helt täckt fram till mitten av augusti. Men kanske någon annan anemonväxt. Annars är det väl troligast att det är något från trädgårdslandet som har spridit sig, t.ex. libbsticka.

Men vad fasen kan detta vara då om det inte är alunrot? Nu måste jag bara spara plantorna till sommarenför att se vad det blir för något. :laugh: Bara det inte är något ogräs!

JI7f8fZ_d.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 741
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 669
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
491
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp